Metriaclima Estherae blå han
Fra : Morten

Dato : 30-12-01 00:11

Er der nogle der ved hvor denne blå art af Estherae bliver fanget.?
Hvad er evt. dens salgsnavn?
Har nogle unger jeg har fået fra en hvid han, de ligner denne fisk meget,
den er postet i dk.binaeri under Blå Estherae han

MvH
Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-12-01 01:19

Morten <cichlidae@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c2e4da8$0$89100$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Har nogle unger jeg har fået fra en hvid han, de ligner denne fisk meget,
> den er postet i dk.binaeri under Blå Estherae han

Normalt er hannen af Metriclima estherae blå. Lejlighedsvis kan man finde
røde hanner,
men hvide har jeg aldrig set eller hørt om.
Der er et utal af forskellige fisk der ligner estherae, og er du ikke
sikker på at det er sådan en han
der er far til ungerne??
Tag et kig i Erwin Schraml's bog African Cichlids Malawi Mbuna.
Der vil du sandsynligvis blive overrasket over antallet af fisk der kan
forveksles med estherae.
I bogen kan du også få fangststederne oplyst om hver enkelt fisk.

Carsten

Fra : Morten

Dato : 30-12-01 02:16

Jeg snakkede med Martin i cichlidecentret han sagde de "hvide estherae
hanner" med gule hunner får lejlighedsvis blå hanner. Estherae findes også
i en orange blotch OB. Her er linket til den side hvor jeg har hentet
billede. Den "hvide" (hedder vist nok O han) foruden blå hanner får den også
hvide hanner de er bare gule ligesom hunnerne når de er små og tager først
den hvide farve når de er blevet kønsmodne og ikke er alt for underkuret.
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/estherae.htm
http://hem.passagen.se/mipcom/cichlids/estherae_e.html

MvH
Morten

Fra : Morten

Dato : 30-12-01 02:43

Her er et lille uddrag af de mails vi udvekslede:

Jeg skrev (taget ud af en sammenhæng):

Hej igen Martin!

Jeg vender lige tilbage da jeg har lidt problemer håber du kan hjælpe mig.
Jeg har 4 hunner til mine Metriaclima Estherae, den ene hun får kun gule
unger, hvilket den har bevist 2 gange nu, de små gule unger vokser op og
nogle forbliver gule og er hunner, mens den stærkeste han bliver helt hvid
over et stykke tid, med ægpletter overalt i rygfinnen og i gatfinnen. Jeg
ved dette da jeg har har skilt mig af med en formodet han og han er blevet
hvid i det nye akvarie. Jeg har desuden en fuldt udvokset han som er hvid.
denne han har så parret sig med 2 af de andre hunner ligeledes 2 gange, min
ene hun fik lyse grå hanunger, den anden kun gule unger (nogle af dem bliver
hvide som voksne og er hanner)

Martin skrev:

Hej Morten.

Ja, lad os se lidt på det, den første hun du omtaler er helt sikkert en
resultat af den indavl som finde sted af estherae, hendes far og mor er
begge O.
M.estherae finden på 4-5 forskellige steder i mozambiq, det er kun på minos
at det er stærk orange.De findes i flg, varianter fra minos, Hanner findes i
Blå, O/B, O. Hunner i. O, Blå, O/B.
Det er noget være rod med de estherae
Normal vil der komme Blå hanner og O hunner er du heldig kan der komme en ob
han, er du rigtig meget heldig kommer der en O han," så skal du udfylde min
lotto" er hunnen ob kommer der ingen O hunner men kun ob hunner og blå
hanner, de blå hunner kommer efter en O hun, det er meget få der kommer,

Fra : Morten

Dato : 30-12-01 11:53

Jeg har postet et billede i dk.binaer som hedder Metriaclima Estherae hvid
han, den ligner den jeg har i akvariet.

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-12-01 12:59

Morten <cichlidae@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c2ef22f$0$62876$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har postet et billede i dk.binaer som hedder Metriaclima Estherae hvid
> han, den ligner den jeg har i akvariet.

Ok! så lærte jeg også noget idag!

Carsten