Lysten til sex er væk...
Fra : Søren Holmgren Jense~

Dato : 29-12-01 21:31

Min kæreste har ikke lyst til sex!

Vi har kendt hinanden i 3 år, vi elsker hinanden og er glade for at være
sammen. Der er bare lige det at hun ikke har lyst til sex. Vi har talt meget
om det og nu har jeg virkelig brug for nogle gode råd. Jeg har, som en
enhver anden mand ville gøre, søgt forklaringer i hendes fortid, spurgt til
dårlige oplevelser, kommet med en million forslag til lege og andet der
skulle få lysten tilbage i hende. Intet virkede... Hun siger selv at lysten
bare ikke er der - i det hele taget - hun kan ikke nævne noget der tænder
hende overhovedet.

Kan man virkelig undertrykke sine drifter på denne måde???

Hun siger selv at hendes forhold til sex er helt forkert. Hun synes det er
primitivt at være styret af sine drifter og er i det hele taget meget
distanceret til sine egne behov på dette område.

Vi er 27 og 30 år så det burde jo bestemt ikke være sådan, vel?

Alle gode råd - kvinder og mænd - tages imod med kyshånd!

H.

Fra : Hanne M

Dato : 30-12-01 15:44

"Søren Holmgren Jensen" <holmgren@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
Hej Søren

> Min kæreste har ikke lyst til sex!

Det er bestemt ikke særligt rart , for dig at din kæreste ikke har lyst
overhovedet, det må være svært for jer begge to.

> [...]
lysten
> bare ikke er der - i det hele taget - hun kan ikke nævne noget der tænder

Årsagen til at hun slet ikke har kontakt, med sin seksualitet, kan ligge
helt tilbage i barndommen. Opdragelsen til at drifterne er forbudt,
forældrenes sexliv har været tabu, eller en sur pligt for kvindens
vedkommende, det er ikke sikkert at hun kan huske det men
det præger hende aligevel.

> Kan man virkelig undertrykke sine drifter på denne måde???

Det kan man hvis man har fået en tidlig, opdragelse til at undertrykke
sine naturlige drifte. Forældrenes reaktion på barnets interesse for sine
kønsdele, kan have været negativ eller ligefrem straffende.
Dermed lærer barnet endten at undertrykke, drifterne så det ikke er
bevidst om dem, eller dyrke dem ekstra meget i trods.

> Hun siger selv at hendes forhold til sex er helt forkert. Hun synes det er
> primitivt at være styret af sine drifter og er i det hele taget meget
> distanceret til sine egne behov på dette område.

Seksualiteten er en primitiv drift, som vi har tilfælles med dyrene, ligesom
vores andre overlevelses drifter, indtagelse af føde, yngelpleje,
redebygning
og angreb eller flugt hvis vi er truet.

Ingen af disse drifter kan undværes, de er nødvendige for artens beståen,
men vi har vores overjeg til at styre drifterne, sådan at vi kan udsette
vores behov til, det er hensigtmessigt at få dem dækket.

Sådan at vi kan vente med at dyrke sex til vi er alene med partneren,
og ikke kaster os ud i hed elskov på spisebordet mens der er gæster.
Nej, det gør man ikke, man venter til de er gået, men det er uhensigmessigt
at have et alt for stærkt overjeg, så man ikke kan mærke drifterne.

> Vi er 27 og 30 år så det burde jo bestemt ikke være sådan, vel?
>
> Alle gode råd - kvinder og mænd - tages imod med kyshånd!

I starten af dit indlæg skriver du * få lysten tilbage* , men du skriver
ikke
hvorlænge lysten har været fraværende, der kan være sket nogle ydre
påvirkninger i hendes liv også: stres, børnefødsler bare for at nævne et
par
mulige årsager, det kan også være andre årsager.

Hvis lysten har været til stæde i jeres samliv, så er der da en chance for
at genfinde
lysten, og når i begge to vil arbejde på at løse jeres problem. Har i prøvet
at ligge og
kæle med hinanden uden at det må føre til samlege, det kan få hende til at
slippe
kontrollen over sine drifter, hvis der ikke er et pres fra din side om at
det skal
ende med sex. Jeg er helt klar over at det vil sætte din tålmodighed og
selvbeherskelse
på en prøve, men hvis det hjælper hende til at slippe sin selvkontrol, så
vil det være en
gevinst for jer begge.

Med venlig hilsen
Hanne M.

Fra : J.Madsen

Dato : 31-12-01 03:26

Et flot indlæg Hanne! - Sagligt og ..... ja flot.

Mhv. JørgenE

Fra : Knold

Dato : 30-12-01 17:53

"Søren Holmgren Jensen" skrev i en meddelelse
> [...]

Hej H.

> Min kæreste har ikke lyst til sex!

Hvorfor nikker jeg mon genkendende til den sætning?
Jo det ved jeg godt. Har mødt essensen i den i mere end
et forhold, men også set den komme igen mange gange.
Så IMO er der håb endnu

> Vi har kendt hinanden i 3 år, vi elsker hinanden og er glade for at være
> sammen.

Bor i sammen? Hvis ikke hvor tit er I så sammen? Hvad
laver I, når I er sammen bortset fra nødvendigt husarbejde m.v.?
Hvordan hygger I jer? Hvad kan hun lide at slappe af med?
Jeg kunne fortsætte med spørgsmål, men vil hellere have
nogle flere konkrete input om jeres _hverdagsliv_ som er
det I jo åbenbart godt kan lide begge 2.

> [...]
> dårlige oplevelser, kommet med en million forslag til lege og andet der
> skulle få lysten tilbage i hende. Intet virkede...

Hvorfor nikker jeg også genkendende her? Jo fordi jeg engang
også har begået den fejl....kun at lede i fortiden, eller efter
konkrete praktiske "knapper" jeg kunne trykke på.
Men kvinder er _ikke_ maskiner. Tænd og slukknappen findes
helt enkelt ikke hos dem. De tænder ikke på samme måde, og af
samme grunde som du og jeg. Derfor forstår jeg godt at "intet
virkede....."

Løsningen tror jeg ikke du finder, før du kigger ind i dig selv.
Hvornår har du sidst, spontant købt hende en buket blomster,
atlså uden anden grund end din lyst til at give hende blomster?
Hvornår har du sidst givet hende en ting du havde lagt mærke
til hun manglede, men selv glemte at købe? Det kan være hvad
som helst og behøver slet ikke være specielt på nogen måde.
Hvornår har du sidst ovrrasket hende med en god middag i byen?
En udflugt? En biograftur eller lignende?
Hvornår har du selv haft lyst til at gøre disse ting?

Og så en advarsel: Hvis du gør disse ting, og derefter forventer
at blive belønnet med sex samme aften ved sengetid, vil du blive
slemt skuffet, og det vil være velfortjent IMO.
For den opmærksomhed, som blomster, smågaver og overraskelser
vil hun tage i mod med kyshånd, men har du bagtanker hver gang,
vil hendes medfødte instinkt vejre det, og så fryser hun sgu til for
alvor.
Altså forfør hende unden at fuldbyrde. Forkæl hende uden at vente
eller kræve gengæld. Gør det hele af egen drift og fordi du selv
bliver glad af at glæde hende.

Det er i al ydmyghed mit ringe råd.
Elsker du hende, så vis det gennem handlinger. Gør du ikke så
lad være.

Venlig Hilsen
Knold

Fra : Sott

Dato : 01-01-02 18:32

Hej Knold :0)

"Knold" <knold_knold@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er i al ydmyghed mit ringe råd.
> Elsker du hende, så vis det gennem handlinger. Gør du ikke så
> lad være.

Det lyder så simpelt, og så er det indimellem så svært.

Et virkelig flot indlæg, Knold :0)

Tusinde hilsner
Søs

Fra : Knold

Dato : 01-01-02 19:35

"Sott" skrev i en meddelelse

Hej Søs

> Det lyder så simpelt, og så er det indimellem så svært.

Tænker på en tråd for længe siden hm.....ja svært hvis lysten
ikke er der. Uendeligt let når den er der. Min erfaring i hvert
fald.
Det svære kan komme, hvis man selv kobler forventninger om
at den anden så også skal gøre det samme, eller noget andet man
inderst inde længes efter eller håber på. Gør man det, inden i sig
selv, begynder man inden i sig selv at lege "byte-bytte købmand",
så går det galt, for det er netop min grundforudsætning for rådet:
bytte-bytte købmand har intet, mener _intet_ med at elske et andet
menneske at gøre.
Det kan også blive svært, hvis den anden, den modtagende part,
ikke i længden kan finde ud af at tage imod, eller tror at det er
"bytte-bytte købmand" det handeler om.

Men svært at købe blomster af lyst, om det så er hver anden dag:
Nej *S* Nej *S* Nej *S* og det tror jeg vist du ved jeg mener og
praktiserer .

> Et virkelig flot indlæg, Knold :0)

Søs *sssssss* du gør mig *genert*

Mange varme hilsner
Knold

Fra : CeeJay

Dato : 02-01-02 21:49

"Knold" <knold_knold@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Tænker på en tråd for længe siden hm.....ja svært hvis lysten
> ikke er der. Uendeligt let når den er der. Min erfaring i hvert

Vi talte også for lang tid om at hvis lysten ikke var der kunne man prøve at
opbygge den , eller kompensere for manglen på den , med andre former for nærhed.
Jeg foreslog engang massage til en ung fyr hvis kæreste bare tog imod.

Er det forresten ikke lidt af en ond/cirkel ?
Lysten til sex .. romantisk sex ihvertfald .. kommer fra nærheden .. og den
kommer ofte fra sex.
Som sagt .. uendeligt let når lysten er der , uendeligt svært når den er væk.

Den holdning kan jeg kun tilslutte mig - Du skriver iøvrigt nogle meget gode
indlæg generelt Knold.
Nogle hvor man sidder og tænker "Ja , sådan er det" eller "Uhhh DET må jeg
prøve".

Venlig hilsen
CeeJay

Fra : hende.dk

Dato : 31-12-01 01:03

"Søren Holmgren Jensen" wrote:

> Alle gode råd - kvinder og mænd - tages imod med kyshånd!

Jeg synes virkelig, at dette er noget, der er svært at give
gode råd om. Så meget spiller ind, så mange ting du ikke
skriver om. Hvis kærligheden virkelig eksisterer så kan det
jo straks udelukkes - dog mener jeg alligevel, at man bør
vende blikket ind. Hvor ærlige er I overfor Jer selv?

Jeg ved sgu ikke helt hvad der sker, når enten manden eller
kvinden mister lysten til sex. Jeg tænker, at det nok ofte
hænger sammen med at par ofte tilegner sig et "frygteligt"
hverdagssprog. Oprydning, indkøb, træthed og så videre...
tåbelige skænderier over små ligegyldige ting. Det at så
meget bliver taget for givet, at vi for sikre på os selv og
den anden.

Jeg har oplevet lysten forsvinde to gange. Første gang var
mig, der ikke længere havde lyst... og handlede i bund og
grund om, at jeg simpelt hen ikke elskede min mand mere.
Dette er svært at gøre anderledes og vi blev skilt. Anden
gang var det min kæreste, der ikke havde lyst... og handlede
om, at han tog mig for givet. Jeg var en selvfølgelighed, en
der bare var der - det var ikke "spændende". Dette var noget
vi kunne tale om - og har atter fundet balancen.

Muligheder for hjælp er blandt andet: lægen eller parterapi.

F.

Fra : Puk

Dato : 31-12-01 10:36

"Søren Holmgren Jensen" <holmgren@teliamail.dk> skrev i en
meddelelse news:1MpX7.4664$aS.810251@news010.worldonline.dk...

Hej Søren

> Min kæreste har ikke lyst til sex!

Det lyder trist.

> Hun siger selv at lysten
> bare ikke er der - i det hele taget - hun kan ikke nævne noget
der tænder
> hende overhovedet.

Har det altid været sådan mellem jer? Eller lod hun sig rive med
af sine drifter i den første forelskelses-fase?

Måske tager jeg helt fejl, men for mig lyder det en lille smule
som om, det er dig der er den aktive i at få løst det her
problem........hun er reaktiv på alle dine tiltag. Det tror jeg
er en grundsten til at få vendt situationen. Du kan jo netop
søge årsager og løsninger på en meget bred skala så at sige, og
du gør det lidt i blinde, for du er jo ikke i nær så tæt kontakt
med hendes indre følelser, som hun selv er.

Jeg tror, det er vigtigt, at i for det første finder ud af, om
hun overhovedet selv opfatter det som et problem. Altså ikke om
hun opfatter det som et problem, fordi hun godt ved, at du gerne
vil have mere sex, men om hendes manglende lyst i sig selv
opleves som et problem af hende.
Man er som regel mere motiveret for at arbejde med en situation,
hvis man selv finder situationen utilfredsstillende.

For det andet tror jeg, det er vigtigt, at i får byttet roller,
så hun bliver den aktive og du bliver mere reaktiv. Som sagt er
hun jo i sagens natur tættere på problemet og dets årsager end du
er. Derudover så kan din aktivitet måske godt komme til at virke
helt modsat af det du ønsker. Når man er den der tager
initiativet, så får man også lidt mere styring med tingene,
simpelthen fordi man lægger ud og dermed som minimum udstikker
retningen. Det *kan* betyde, at hun mere eller mindre bevidst
føler sig lidt trukket med rundt.

Jeg tror, at hun skal føle mere ejerskab i forhold til problemet.
Ikke fordi du slet ikke er en del af alt det her eller fordi det
er hendes skyld (hvis i kan smide skyld overbord, så gør det
endelig). Mere for at hun så måske kan føle sig mere magtfuld (i
mangel af bedre ord). Det skal ikke være noget som sker for
hende eller mod hende. Hun skal opleve, at hun selv har meget
stor indflydelse på, hvordan det her skal være. Hun må ikke få
en slags offer-rolle i det her. Det bliver man ofte mere passiv
af.

> Kan man virkelig undertrykke sine drifter på denne måde???

Ork ja. Derudover må i måske også på et tidspunkt indse, at
hendes drifter selvfølgelig er eksisterende, men at de måske ikke
er lige så omfangsrige som dine.

> [...]
meget
> distanceret til sine egne behov på dette område.

Så handler det her måske også om at ændre holdning til det
primitive. I bund og grund har hun jo ret. Gu er sexlysten og
drivet til sex primitivt. Nok en af de allermest primitive
drifter, vi har. Men primitiv og negativ er jo ikke synonymer.
For mig lyder det som om, hun opfatter det sådan.

Det er vel heller ikke så underligt. I rigtig store dele af
vores liv forsøger vi jo at lægge afstand til det primitive.
Selv når det gælder sex. Kig du på en pornofilm, lyt til dine
kammerater eller tænk over hvad du selv finder sexet. Der er
sgutte meget primitivt over velbarberede kvinder iført høje hæle,
perfekt make-up og rødt undertøj.

Jeg tror i skal være meget lidt detail-orienterede. Altså
nevermind fancyt legetøj, om i nu er trimmet der hvor i har en
fornemmelse af at i burde være det, hvilken stilling som lige er
den bedste/frækkeste og alle den slags ting. Hun skal jo finde
tilbage til noget sanselighed og så er alle detaljerne ret
ligegyldige i det store billede. I skal få sat fokus på bare at
mærke hinanden. Jeg tror godt, at alle de her udenomsting der
ikke lige handler om at i rører ved hinanden og nyder det godt
kan virke distraherende og fjerne fokus fra det centrale.

Lysten er selvfølgelig central, men måske kærligheden er det nok
så meget for hende. Den simple glæde ved at udtrykke sin
kærlighed til dig skal nok i centrum til at starte med. Så er
det ligegyldigt om det er den bedste sex nord for alperne, ser
godt ud, er enormt avanceret og/eller forbudt osv.

Kærligheden finder hun nok ikke primitiv i negativ forstand og
derfor tror jeg, at det måske kan være jeres bedste
indgangsvinkel.

De bedste hilsner
Puk
- der håber at i finder ud af det.

Fra : Tomas O.

Dato : 05-01-02 02:10

Søren Holmgren Jensen skrev:

> Min kæreste har ikke lyst til sex!

Sikke noget!

SNIP

> Kan man virkelig undertrykke sine drifter på denne måde???

Ja man kan. Munke gør det hele tiden

> [...]
> synes det er primitivt at være styret af sine drifter og er i
> det hele taget meget distanceret til sine egne behov på dette

Øhh. her hoppede min kæde sgisme lige af. Primitivt at være styret
af sine lyster.. og drifter.. øh spiser hun heller ikke, eller
sover, eller trækker vejret eller drikker (vand)?

> Vi er 27 og 30 år så det burde jo bestemt ikke være sådan,
> vel?

NEJ!

Hilsen
Tomas O.