Ny computer - vurdering
Fra : Karkov

Dato : 29-12-01 19:59

Hej

Jeg er ved at købe ny computer, men er ikke helt sikker på hvad jeg skal
kigge efter. Er det overhovedet klogt at købe nu? Jeg har fundet to, synes
jeg selv, temmeligt gode tilbud. Men er der ikke en der kan fortælle mig
hvad deres svagheder er / hvor den ene er bedre end den anden? Det ville jeg
blive meget glad for. Her er de:

Processor AMD Athlon Thunderbird 1400MHz FSB266MHz
Bundkort ECS K7S5A Socket A 266Mhz DDR
Ram 512MB PC2100 org. DDR-RAM
Grafik Nvidia Geforce2 MX 64MB TV
Harddisk 40GB 7200rpm ATA-100
Lydkort 64voice Direct3D AC97 lydsystem
Speaker 160Watts aktive
Diskdrev 1.44MB 3½" Panasonic
Cddrev 52X Acer
Keyboard Cube "Black-Line" Win98 ps/2
Mus std win98 ps/2
Kabinet Linkworld 219 "Low-Noise" miditower, ATX
Screen 17" Samsung Samtron - 3 års garanti
Garanti 1 år
Leveringstid 2-4 hverdage
Pris uden moms 6.232 kr.
Pris med moms 7.790 kr.

Processor AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)
Bundkort ECS K7S5A
Ram 256MB DDR PC2100 1.parts
Grafik AGP 64 MB GeForce2 MX
Harddisk 40GB ATA/100
Lydkort AC97 16bit 3D
Speaker 120Watt
Diskdrev Alps 1,44MB 3,5"
Dvddrev DVD 40x12x Samsung
Keyboard Chiony windows tastatur
Mus Logitech scroll mus ps/2
Kabinet Codegen 6005-4 Midi ATX 300 watt PSU
Screen 17" MAG 0,23 dpi (H) 3 års On-Site garanti
Garanti 2 års Reklamationsret, CE & EMC godkendt
Leveringstid 1-2 Hverdage
Pris uden moms 6.156 kr.
Pris med moms 7.695 kr.

På forhånd tak, nikolaj

Fra : Rune Christiansen

Dato : 29-12-01 20:50

"Karkov" <famkarkov@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg er ved at købe ny computer, men er ikke helt sikker på hvad jeg skal
> kigge efter. Er det overhovedet klogt at købe nu?

Jo.. hvorfor ik´ Priserne vil selvfølgelig falder lidt senere, men hvem
gider at vente

> [...]
> jeg selv, temmeligt gode tilbud. Men er der ikke en der kan fortælle mig
> hvad deres svagheder er / hvor den ene er bedre end den anden? Det ville

Generalt kan jeg sige om de to systemer;

1. Du mangler en brænder. det kan ikke betale sig at "nøjes" med et alm.
cd-rom drev
2. Geforce 2 MX er ikke optimalt... havde selv valgt et daytona GeForce2 Ti
med 64mb DDR til 999,- hvis det skal være billigt.
3. 512mb Ram er klart at foretrække, specielt hvis du påtænker at køre XP.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 29-12-01 21:31

"Karkov" <famkarkov@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kabinet Codegen 6005-4 Midi ATX 300 watt PSU
> Screen 17" MAG 0,23 dpi (H) 3 års On-Site garanti
> Garanti 2 års Reklamationsret, CE & EMC godkendt

Den ene har lidt mere ram end den anden og en bedre skærm og et TV-out
grafikkort
Til gengæld er det hurtigere og sidste nye generation CPU i den sidste
opsætning
Der er ikke nævnt noget om, hvilken harddisk, der er i maskinerne.
Af de 2 maskiner ville jeg foretrække den sidste på grund af CPU'en og
DVD-drevet.

Det skal dog ikke afholde mig fra at anbefale en tur rundt på siden
www.edbpriser.dk

Jeg kunne sammensætte den nederste computer for 6575.- incl. moms
Jeg har dog ikke taget hensyn til leverandører.

Jeg vil anbefale følgende istedet:
Priserne til højre er der, hvor den færdige pakke har sparet og hvor meget.
Jeg vil anbefale Epox 8HKA+ bundkortet, men skal computeren være billigere,
er ECS kortet også vældig godt.

Athlon Palomino XP1700+ 1554.-
ECS K7S5A 599.-
evt.Epox 8KHA+ 1236.-
Taisol CGK760092 255.-
118.-
2 x 256 Mb DDR PC 2100 Kingston ram 1138.- 569.-
Innovision Tornado Geforce 2 GTS pro TV-out 1288.- 518.-
Creative SB Audigy Player bulk 638.-
0.-
Maxtor DiamondMax Plus D740X 60 Gb 1278.- 828.-
Asus DVD-E616 695.-
Panasonic 3½"/1,44 MB 95.-
Codegen MidiTower ATX-6005-4 299.-
Samsung SyncMaster 753S 1605.- 1300.-

Pris med ECS bundkort og uden SBlydkort: 8806.-

Pris m. SB Audigy lydkort 9444.-

Pris med Epox 8KHA+ og SB Audigy 10081.-

Jeg vil anbefale, at du investerer i et bedre Grafikkort end det der følger
med de 2 færdige systemer.
Et Geforce 2 GTS pro m. tv-out er vist det bedste køb.
Crative SB Audigy lydkortet kan med ECS bundkortet spares væk, da der er
onboard lydkort, men Audigykortet er ret suverænt.
Vælg også en 60 Gb harddisk, da den giver mere for pengene end en 40 Gb.
Maxtor disken er god og rimelig lydløs og Billig.
Allerhelst bør du ofre nogle flere kroner på et godt kabinet istedet for
Codegn kabinettet.
Jeg´vil også anbefale en god støjsvag CPUkøler. TAisolkøleren skulle give
god value i form af pris/køling/støjforhold.
Et godt kabinet fremmer glæden ved en computer væsentligt.

Håber, at du kan bruge rådene til noget!

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp

Fra : Søren Christiansen /~

Dato : 29-12-01 21:40

Jeg ville klart vælge et andet bundkort som soltek drv2 eller et Epox og så
give de par hundrede kr mere.
Og så køb en xp 1500+ eller 1600+ og hæv fsb til 150.
Samsung rammene kan sagtens klare op mod 160 på bussen ved cas 2.5 og 154
ved cas 2.

Fra : Karkov

Dato : 30-12-01 16:50

"Søren Christiansen / Østfyns PChjælp" <Sic@karting.dk> skrev i en
meddelelse news:3c2e29e3$0$62859$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]

> Og så køb en xp 1500+ eller 1600+ og hæv fsb til 150.
> Samsung rammene kan sagtens klare op mod 160 på bussen ved cas 2.5 og 154

Gider du at udybe det?

Fra : Søren Christiansen /~

Dato : 30-12-01 17:08

du kan ringe på 65301680 eller skrive til Sic@karting.dk da jeg efterhånden
ikke må skrive noget som helst på usenet.....
MVH
Søren

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 29-12-01 23:14

> Er det overhovedet klogt at købe nu?

Vent til efter 1 Januar, så får du 2 års garanti (reklamationsret) i
modsætning til 1 år nu. Tilsvarende vil der være omvendt bevisbyrdelse,
d.v.s at det er forretningen der skal bevise at varen var defekt da du købte
den, i modsætning til nu, hvor det er dig der skal bevise at varen var i
stykker ved købet.

Mv. Flemming Nielsen