xp1900+
Fra : jesper

Dato : 29-12-01 14:39

hej
jeg er lidt i tvivl om hvilket bundkort jeg skal købe til denne prosseser ja
iøvrigt også hvilken køler jeghar iøvrigt altid været til ASUS
håber der er nogle der kan hjælpe mig
jesper

Fra : Jan Jensen

Dato : 29-12-01 17:34

Hej Jesper

> jeg er lidt i tvivl om hvilket bundkort jeg skal købe til denne prosseser
ja
> iøvrigt også hvilken køler jeghar iøvrigt altid været til ASUS
> håber der er nogle der kan hjælpe mig

Jammen, så køb da en Asus igen. De laver glimrende board, som virker
fint sammen med den XP!
A7A266 eller A7V266 alt efter pengepung, begge til DDR RAM.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : F.Larsen

Dato : 29-12-01 17:39

Køb et bundkort med det nye KT266A chipset, f.eks. Asus A7V266-E

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/Zalman/index.htm

Fra : jesper

Dato : 30-12-01 12:45

hej alle
ASUS A7V266-E ser ud til at være et godt valg efter hvad jeg kan læse mig
til

Men hvad med køling er der nogle der har erfaring med at køle sådan et bæst

Venlig hilsen
Jesper Larsen
Godt Nytår

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:38

SNIP

Tja hvis man kan lide asus, jeg sværger mest til abit/msi/epox ... Dog mener
jeg ik epox skal tages i betragtning da det ik har onboard raid og der har
været nogle psu problemer .... Så mit råd er køb et msi pro-ru2 til 1449
eller et abit kr7a-raid til 1699 ... ;)

Fra : Hans

Dato : 31-12-01 02:20

"jesper" <l.arsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til
>
> Men hvad med køling er der nogle der har erfaring med at køle sådan et

En ThermalTake Volcano 7 køler burde kunne holde xp1900'eren på plads. Selv
hvis du modificerer blæseren til at køre langsommere, da den ikke er helt
lydløs, men heller ikke decideret plagsom.
mvh
Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 31-12-01 11:17

"Hans" <fast@2night.dk> wrote in message
> [...]
> hvis du modificerer blæseren til at køre langsommere, da den ikke er helt
> lydløs, men heller ikke decideret plagsom.

Jeg har en kammerat der køler en Athlon 1.2GB Thunderbird med en Thermal
Take Vulcano 6CU+. Han synes den larmer for meget. Det er en 3-ledningsdims,
farverne kan jeg ikke lige huske. For at dæmpe støjen er det så ikke noget
med at få den til at køre med 7V i stedet for 12V? Hvordan gør man dette?
Jeg skal have det ind med skeer, for ikke at risikere at brænde l..... af
;).

Fra : Hans

Dato : 01-01-02 22:39

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal have det ind med skeer, for ikke at risikere at brænde l..... af

Det 3-polede stik, som kommer fra blæseren, har ledningsfarverne Sort, Rød
og Gul. Det er den sorte og den røde vi skal bruge, da den gule bliver brugt
til at aflæse omdrejningerne på blæseren.
Med en lille flad skruetrækker, eller noget andet spidst, trykkes de små
crimpterminaler ud af konnektorhuset. Dette gøres ved at trykke på de små
låsetappe på crimpterminalerne ned igennem de små riller på oversiden af
konnektorhuset, indtil man kan trække crimpterminalen ud. Lidt pillearbejde
for de tålmodige..
Sæt konektorhuset med den gule ledning tilbage på stikket hvor den kom fra,
så er den af vejen.
Nu skal vi så forbinde den sorte og den røde lednings crimpterminal sammen
med de almindelige 4-polede stik som bruges til cd-rom hdd's og lign. Dette
gøres på følgende måde:
Klem den ombukkede ende af crimpterminalen lidt flad med fingrene, ellers
kan de ikke komme ind i den runde cripterminal på de 4-polede stik. Tryk nu
crimpterminalen med den sorte ledning ind i det 4-polede stik med den røde
ledning, og gør det samme med crimterminalen med den røde ledning, som skal
ind i det 4-polede stik med den gule ledning.
Opsummering: Blæserens sorte ledning til 4-polede stiks røde ledning, og
blæserens røde ledning til 4-polede stiks gule ledning.
Nu kører Volkano-køleren med 7Volt og er lidt mere behagelig at være sammen
med. Det eneste minus ved denne metode er, at omdrejningshastigheden på
blæseren ikke kan aflæses i bios, da vi ikke bruger stel som nulpunkt
længere.
Hvis køleren skal være endnu mere lydløs kan man bruge 5Volt i stedet for,
og fremgangsmåden er helt den samme, blot skal man nu forbinde sort til sort
og rød til rød, og omdrejningshastigheden kan igen aflæses. Her skal man
holde et vågent øje med temperaturen da faren for at cpu'en kan løbe varm er
større.

Undskyld den lange forklaring, men jeg vil være helt sikker på at jeg bliver
forstået, da det jo er dyre stumper vi leger med her.

mvh
Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 02-01-02 11:25

"Hans" <fast@2night.dk> wrote in message
> Undskyld den lange forklaring, men jeg vil være helt sikker på at jeg
bliver
> forstået, da det jo er dyre stumper vi leger med her.

Takker mange gange for den udførlige forklaring, det var lige det jeg havde
brug for .

Fra : Santa Xcaze

Dato : 29-12-01 17:51

SNIP

Køb et bundkort med via kt266a alt andet ville være dumt ... Jeg ville
anbefale MSI pro2-RU eller abit kr7a-raid ... Hvilket efter min mening er de
svedigste boards ... MSI mest pga af USB 2, abit fordi det er for dejligt ;)

Fra : Per Nielsen

Dato : 29-12-01 20:36

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> [...]
de
> svedigste boards ... MSI mest pga af USB 2, abit fordi det er for dejligt
;)

Hvad kan man egentlig få af USB2 grej?

Fra : Locudo

Dato : 29-12-01 23:37

Der er også giga byte med USB2 og Raid ATA133.

www.giga-byte.com/products/7dxr+.htm

Da der vil komme mange ting til det.

Tom

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 12:34

Ja men det har jo ik via kt266a chipsæt hvilket da er en nødvendighed ...

Fra : Lars

Dato : 30-12-01 14:20

On Sun, 30 Dec 2001 12:33:31 +0100, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk>
wrote:

>Ja men det har jo ik via kt266a chipsæt hvilket da er en nødvendighed ...

Hvorfor?

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 30-12-01 14:58

"Lars" <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.dk> wrote in message

> Hvorfor?

Det er noget hurtigere. Jeg ville ikke købe et board i dag der ikke har
enten
det chipset, Nvidias Nforce eller evt. Sis 735 chipset (kan ikke lige
huske
hvad det hedder).

--
Jørgen Ramskov - Folding for the Cause!
http://arstechnica.com/etc/dcteams/dc_teams.html

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 30-12-01 14:59

Joergen Ramskov wrote:

<snip>
>Sis 735 chipset (kan
> ikke lige huske
> hvad det hedder).
<snip>

Det hedder SiS 735

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Lars

Dato : 30-12-01 15:09

On Sun, 30 Dec 2001 14:58:16 +0100, "Joergen Ramskov" <1@1.com>
wrote:

>Det er noget hurtigere.

Og hvis nu hastigheden ikke er altafgørende, men man foretrækker
en efterhånden ret grundigt gennemprøvet og klippestabil løsning?

vh

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 30-12-01 17:17

> Og hvis nu hastigheden ikke er altafgørende, men man foretrækker
> en efterhånden ret grundigt gennemprøvet og klippestabil løsning?

Hvis skal køre server eller lign. så bør man muligvis ikke vælge det
chipset, men hvis det er til almindelig desktop brug og du ikke
overclocker, så tror jeg næppe du vil have nogen
stabilitetsproblemer.

Boards med det chipset har efterhånden været på markedet i
relativt lang tid. Det har fået temmeligt gode anmeldelser, især
i forhold til deres foregående chipsets.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:31

SNIP
> Hvis skal køre server eller lign. så bør man muligvis ikke vælge det
> chipset, men hvis det er til almindelig desktop brug og du ikke
> overclocker, så tror jeg næppe du vil have nogen
> stabilitetsproblemer.
Og hvorfor bør man ik lige vælge via kt266a som server board????
Et via kt266a fra abit er da fremragende til OC....

> Boards med det chipset har efterhånden været på markedet i
> relativt lang tid. Det har fået temmeligt gode anmeldelser, især
> i forhold til deres foregående chipsets.

Ja via kt266a er en verden bedre end via kt266 .... Meeen sådan var det jo
os med via kt133 vs via kt133a !

Fra : Lars

Dato : 30-12-01 21:25

On Sun, 30 Dec 2001 19:31:11 +0100, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk>
wrote:

>Og hvorfor bør man ik lige vælge via kt266a som server board????

Fordi det er nyt, og relativt uprøvet. Måske viser det sig med
tiden at være ganske fremragende, men det er for tidligt at drage
konklusioner på det punkt.

>Et via kt266a fra abit er da fremragende til OC....

En overclocket server er nok ikke ligefrem at betragte som en
genistreg...

vh

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 02:08

SNIP

Jeg svarede på at der blev nævnt at det ik var godt til OC, hvilket det er
.... Læs lidt bedre næste gang ;)

Meen som server board har du måske ret at amd er bedre ...

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 31-12-01 08:44

Santa Xcaze wrote:

> SNIP
>
> Jeg svarede på at der blev nævnt at det ik var godt til OC,
> hvilket det er ... Læs lidt bedre næste gang ;)
<snip>

Det du skrev kunne meget nemt misforstås, skriv noget bedre
næste gang

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 12:04

SNIP
> Det du skrev kunne meget nemt misforstås, skriv noget bedre
> næste gang

1. Det var ik til dig så pipe down
SNIP

Santa Xcaze Wrote:
Og hvorfor bør man ik lige vælge via kt266a som server board????
Et via kt266a fra abit er da fremragende til OC....

Hvad kunne du ik forstå i det ...??????

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 31-12-01 12:09

Santa Xcaze wrote:

<snip>
> Santa Xcaze Wrote:
> Og hvorfor bør man ik lige vælge via kt266a som server
> board???? Et via kt266a fra abit er da fremragende til OC....
>
> Hvad kunne du ik forstå i det ...??????

Jeg kunne godt forstå det, men det er ikke:

1. sprogligt korrekt

2. svaret på et epørgsmål, men på to, og derfor burde der have
været svaret med en linie under hvert spørgsmål/hver påstand.

F.eks sådan:
<grovklipning af indlæg>

> [...]

> overclocker, så tror jeg næppe du vil have nogen
> stabilitetsproblemer.

Et via kt266a fra abit er da fremragende til OC....

</grovklipning af indlæg>

Det bliver meget mere læsevenligt på den måde, og så undgår man
også misforståelser.

FUT dk.admin.netikette , hvor tåden efterhånden hører til.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 12:18

SNIP
> [...]
>
> 2. svaret på et epørgsmål, men på to, og derfor burde der have
> været svaret med en linie under hvert spørgsmål/hver påstand.

Nej vi skal ik futte ... Du kan futte væk siden det ik var et spørgsmål til
dig men til Lars, vi havde en diskussion som du vel blandede dig i fordi du
ik havde ngt bedre at tage dig til ....

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 02-01-02 12:23

Private diskussioner bør ikke foregå her.
Hvis du har i sinde at diskutere ting, som du ikke vil have andre til at
blande sig i, så gør det dog et andet sted.

Bjørn

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 31-12-01 12:24

> SNIP
>
> Jeg svarede på at der blev nævnt at det ik var godt til OC, hvilket
det er
> ... Læs lidt bedre næste gang ;)

Næh...Lars har faktisk ret - du misforstod mig - der blev netop IKKE
snakket om OC, emnet var stabilitet når du IKKE OC'er.

Som der bliver sagt andetsteds, så OC'er man normalt ikke en server
eller hvis ønsket er en stabil PC.

> Meen som server board har du måske ret at amd er bedre ...

Det vides ikke, chipsettet har ikke været ude længe nok til at
man kan lave en ordentlig vurdering af det.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 12:25

SNIP
> [...]
> snakket om OC, emnet var stabilitet når du IKKE OC'er.
>
> Som der bliver sagt andetsteds, så OC'er man normalt ikke en server

Yeah kan godt se hvor det smuttede henne, lars havde spurgt ang. stabilitet
.... Meeen nok om det ;)

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:29

SNIP
> Og hvis nu hastigheden ikke er altafgørende, men man foretrækker
> en efterhånden ret grundigt gennemprøvet og klippestabil løsning?

Ja så mener jeg at via kt266a fra abit eller msi er et meget godt bud og det
er sq mindst lige så stabilt som det der fra giga med amd chipsæt!!!

Fra : Lars

Dato : 30-12-01 21:32

On Sun, 30 Dec 2001 19:29:23 +0100, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk>
wrote:

>Ja så mener jeg at via kt266a fra abit eller msi er et meget godt bud og det
>er sq mindst lige så stabilt som det der fra giga med amd chipsæt!!!

Og hvad bygger du det på? Jeg ved at AMD's 'gamle' 761 chipsæt er
det, fordi de fejl der var på det, ligesom der er på alt nyt, er
fundet og afhjulpet, mens der stadig er masser af nye 'sjove'
ting med fx KT266A. Ingen tvivl om at KT266A i langt de fleste
tests er hurtigere end 761, men nu er der altså andre ting der er
vigtige i forbindelse med valg af bundkort.

vh

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 02:09

SNIP

Fordi de fleste fejl blev fundet på kt266 versionen og udbedret i kt266a ;)

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:28

SNIP

> Hvorfor?

Fordi jeg bedre kan lide via 266a end amd chipset, bedre performance etc end
amd's chipsæt ... Jeg ville dog klart vælge amd chipsæt frem for via kt266,
meeen som sagt bruger det et promise raid controller og jeg synes at en
highpoint er at foretrække, ved godt msi bruger promise, meeen synes dog
bedst om highpoint

Fra : Lars

Dato : 30-12-01 21:41

On Sun, 30 Dec 2001 19:28:26 +0100, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk>
wrote:

>Fordi jeg bedre kan lide via 266a end amd chipset,

Det kan jeg så ikke bruge til så meget...

>bedre performance

Ganske enig, men hvor meget drejer det sig om? De tests jeg har
kunnet finde har det altså ikke været kæmpestore forskelle der
var tale om.

>etc end amd's chipsæt ...

Etc. delen må du da meget gerne uddybe.

>Jeg ville dog klart vælge amd chipsæt frem for via kt266,

Ingen diskussion der.

>meeen som sagt bruger det et promise raid controller og jeg synes at en
>highpoint er at foretrække, ved godt msi bruger promise, meeen synes dog
>bedst om highpoint

Tja, der har jeg så den stik modsatte opfattelse. Jeg har altid
betragtet HighPoint som en discountløsning, men på det punkt vil
jeg da meget gerne omvendes, så sig frem med hvilke fordele
HighPoint har i forhold til Promise.

vh

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 02:12

SNIP

Led lidt jeg kan sq ik lige huske det, men der har været en del test ...
> [...]
> betragtet HighPoint som en discountløsning, men på det punkt vil
> jeg da meget gerne omvendes, så sig frem med hvilke fordele

Oki så har vi vidt forskellige opfattelser ;) for jeg har altid opfattet
promise som ngt discount, især fordi jeg synes deres controller på asus
boardet var så ringe at man ik fatter det ... Der var altid problemer med
det osv ... Har aldrig haft problemer med min highpoint ... Jeg mener ik at
det er mere discount end promise, hvilket du også kan se da abit bruger
highpoint og abit betragtes jo af mange og vel os mig som et high end
produkt, men måske er vi igen uenige der ...

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 31-12-01 11:55

> [...]
> highpoint og abit betragtes jo af mange og vel os mig som et high end
> produkt, men måske er vi igen uenige der ...

Jeg betragter generelt Asus som den producent der laver de mest
stabile boards.

Abit er en mindre producent.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 31-12-01 12:14

SNIP

> Jeg betragter generelt Asus som den producent der laver de mest
> stabile boards.
>
> Abit er en mindre producent.

Ang. de mest stabile, det kan diskuteres .... Hvilket jo lidt er hvad man
har gode og dårlige erfaringer ... Meeen highpoint controlleren er et high
end produkt (til lars)
<paste>
http://www4.tomshardware.com/storage/01q4/011023/raid-02.html
The HPT370 is one of the most popular IDE RAID controllers. It is widely
used on higher-end motherboards from most manufacturers, as it is easy to
integrate and can be used for RAID arrays and also as a standard ATA/100 IDE
controller
<paste off>

Det kan godt være abit er en lille producent, men det er stadig et high-end
board ... I forhold til et asus board ...

Fra : Locudo

Dato : 30-12-01 15:03

> Ja men det har jo ik via kt266a chipsæt hvilket da er en nødvendighed ...

Hade også tænk mig at købe med via chipset en til jeg læste hvor ringe
den IDE kontroler er på via bundkort.

Har en link til en tyske hvor de har lavet lidt test.
http://www.tecchannel.de/hardware/817/index.html

De ikke sikker at man mærker det vis man bare bruger sin pc til spil
men man nu skal bruge den som server eller noget andet især vis man køre
SCSI.

Tom

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 30-12-01 15:57

Locudo wrote:

<snip>
> [...]
>
> De ikke sikker at man mærker det vis man bare bruger sin pc til
> spil men man nu skal bruge den som server eller noget andet
<snip>

Der findes en patch der hjælper en smule på
http://www.viahardware.com - deres downloadserver er dog nede
lige nu...

Det sjove ved den fejl er jo i øvrigt, at man under linux
allerede har patchet sin maskine, hvis man kører med en nyere
kerne end 2.4.5.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:34

SNIP
> [...]
>
> De ikke sikker at man mærker det vis man bare bruger sin pc til spil
> men man nu skal bruge den som server eller noget andet især vis man køre

Nu er det ik fordi jeg vil spille dum smart, men såvidt jeg kunne se
benchmarker de ik ngt via kt266a, men kun via kt133a med en highpoint pci
controller/ promise ... Hvilket jo ik helt er det samme som en onboard raid
controller vel???

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:36

Oki så godt lige de også havde nævnt at de havde testet det med et via
kt266a bundkort, meeen som sagt det er med pci raid controllers ... Og ikke
onboard og der må vel komme nogle flaske halse når kører via pci port og ik
direkte på mobo som med onboard!!!

Fra : Locudo

Dato : 30-12-01 21:26

> [...]
> benchmarker de ik ngt via kt266a, men kun via kt133a med en highpoint pci
> controller/ promise ... Hvilket jo ik helt er det samme som en onboard

Det er jeg heller ikke men kig lige på denne side.:
http://www.tecchannel.de/hardware/817/5.html

Der samliger de med Inter 845 og den nye via P4266A.
og det er syd brogen det er galt med ved via også men har ikke lige en
løsning lige her og nu.
Har selv kørt med via kt133 med Duron 650Mhz og det kørte sku godt og
stabilt men har prøvet lige at teste den mod mit gl system intel BX, intel
P3 450mhz, SCSI, jeg prøvet at teste IDE på begge to og så at min gl. med
IDE33 var lige så hurtig som på via med IDE66.

Tom

Fra : jesper

Dato : 30-12-01 13:14

hej alle
som i nok har gættet er jeg ved at samle sammen til en ny pc jeg har bare
ikke prøvet at bygge sådan en før

jeg faldt over et grafik kort men det er ikke noget jeg kender så meget til
:
Daytona GF 3 Ti200 64 MB TV-out AGP
men det er det billigste GF3 kort jeg har set indtil vidre men prisen er
ikke det vigtigste for mig det skulle jo også gerne være noget værd det man
køber
så er der nogle der kender eller ved noget om dette kort

Daytona GF 3 Ti200 64 MB TV-out AGP
Max Resolution: 2048 x 1536 Pixels
Memory: 64MB DDR RAM
Chipset: nVidia GeForce3 Ti200
RAMDAC: 400MHz
Type: AGP x4
Connector: 15pin D-sub / TV-Out / DVI
Warranty: 1 year

venlig hilsen
Jesper Larsen

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 19:26

Det er lige så godt som så mange andre da de alle sammen kører med den samme
chip etc ... Så køb du dig bare sådan et kort, har lige lavet en pc til min
bror med det i og der er ik ngn problemer ;)