Gode ider til en nybegynder
Fra : Henrik Lykke Sparre

Dato : 28-12-01 20:19

Hej

Jeg er en familiefar, der af sin kone er blevet tvunget til at anskaffe et
akvarie til sin søn.

Jeg har ikke en s... forstand på sådant et foretagende, så derfor beder jeg
jer om hjælp.

Jeg har hørt fra en kammerat, at det mindste jeg må købe, er 160 l, fordi at
nu større et akvarie er, nu nemmere er det at holde.

Jeg håber i vil komme med en masse gode forslag til fisk, pumpe o.s.v.

Venlig hilsen

Henrik Sparre

Fra : Morten

Dato : 28-12-01 23:48

LOL ja den med akvarie til sønnen har vi aldrig hørt før her i gruppen .

Nå men køb et kvalitets akvarie (nogle har en tykkere silikonekant end
andre) og lad det stå i en uges tid til 14 dage, med vand i. Hvis du er
nybegynder (eller var det sønnen så vil jeg starte med et beplantet
selskabsakvarie samt nogle mindre krævende arter, f.eks. guppy, zebrafisk,
et par ancistrus maller, samt et par guramier. Hvad udstyr angår skal du nok
holde dig til Jäger hvad angår varmelegeme, eheim hvad angår filter. Til
luften kan du til alle eheims nye filtrer få noget der hedder en difuser den
skulle sørge for rigelig luft. Akvariet kunne være fra akvastabil. Desuden
ville jeg hvis det var mig undgå sunkne sørøverskibe, dykkere der blæser
bobler og muslingeskaller der åbner og lukker. Ellers er her et link kig
under gode råd, opstart af akvarie http://www.cichlidecentret.dk/
Så tager vi dine problemer derfra, det er lidt af en stor mundfuld at skrive
hvad du skal gøre i detaljer (Det bedte du heller ikke om).
Held og Lykke

Med Venlig Hilsen
Morten

Fra : René Krogh

Dato : 28-12-01 23:55

Henrik Lykke Sparre wrote in message
<3c2cc5ae$0$89067$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Jeg er en familiefar, der af sin kone er blevet tvunget til at anskaffe et
>akvarie til sin søn.

Bare det var mig !

>Jeg har ikke en s... forstand på sådant et foretagende, så derfor beder jeg
>jer om hjælp.

Det vil være en god ide at starte med lidt litteratur, for at finde ud af
hvilken akvarie / type fisk du vil have. her kan jeg henvise til:

http://tropheus-siden.dk/ der har en udmærket brevkasse.

http://www.akva-net.subnet.dk/ der har artikler om lidt af hvert

Akvaristens ABC / clausen bøger. En god begynder bog.

>Jeg har hørt fra en kammerat, at det mindste jeg må købe, er 160 l, fordi
at
>nu større et akvarie er, nu nemmere er det at holde.

Han har helt ret. Dog kan jeg fornemme at den generelle holding i dette
forum, er et akvarie på mindst 100 liter. Så med et 160 liters, vil du få en
rigtig god start. Hvis din kammerat er akvarist, ville jeg trække lidt på
hans erfaring, med alle de spørgsmål der stiller sig hen ad vejen.

>Jeg håber i vil komme med en masse gode forslag til fisk, pumpe o.s.v.

Pumpe:
Til et 160 liters akvarie vil jeg vælge en indvendig pumpe. Hvis i vil
have mindre cichlider vil jeg foreslå et et filter på 500 liter / time. Til
et alm beplantet selskabs akvarie bør 300 liter / time være nok.

Varme:
En termostat varmer på ca 100 watt vil være passende. Husk at isolere
bagsiden af akvariet med flamingo, hvis det skal stå op af en kold ydermur.

Lys:
hvis elregningen ikke skal løbe løsbsk, bør i vælge et lysstof armatur.

Planter:
Som nybegynder ville jeg starte med anobis arterne. De er langsomt
voksende, men meget holdbare. Selv efter mange år som akvarist, er det noget
nær det eneste jeg kan holde liv i, da jeg indretter mine akvarier for
fiskenes skyld og ikke planternes.

Fisk:
Først og fremmest skal du vælge en sammensætning af fisk, der stiller ens
krav til vand kvaliteten. (temperatur, ph og hårdhed). Som enkarneret
tanganyika fan, ville jeg starte med nogle af de små sneglehus cichlider fra
selvsamme sø. Det danske hanevand er som skabt til disse fisk og de burde
let kunne holdes af en begynder. Hvis i giver dem noget findt grus at grave
i, og masser af tomme vinbjerg sneglehuse, vil der ikke gå lang tid for der
kommer unger i akvariet, som jo nok er det mest interresante ved at have
akvarie.
Der er selvfølgelig mange andre muligheder, men her må du forlade dig på
råd fra andre. Du bør dog aldrig glemme at købe nogle sugemaller til dit
akvarie.

Held og lykke med den nye hobby, lad os høre hvordan det kommer til at gå.

mvh
René Krogh

Fra : thomas schreiber

Dato : 29-12-01 11:54

Som begynder skal han jo netop starte med nogle hurtigvoksende planter, for
at undgå at der kommer for mange alger i vandet fra starten så søn og
farmand mister interessen.

Start med nogle hornblade, ludwigia eller andre "mange bladede"
hurtigvoksende planter, så de kan tage noget af næringen i vandet. Evt.
nogle sværdplanter som bleheri eller lign., for at give lidt afveksling i
akvariet.

Som begynder ville det - efter min vurdering - være tåbeligt at starte med
langsom voksende. Desuden ville jeg vælge at købe gode planter som for eks.
dem fra Tropica. De er ikke de billgiste, men de er klart de bedste.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Robert

Dato : 29-12-01 12:55

"thomas schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hurtigvoksende planter, så de kan tage noget af næringen i vandet. Evt.
> nogle sværdplanter som bleheri eller lign., for at give lidt afveksling i

Hmm. Jeg har kun haft akvarie i ca. 4 måneder, og synes at mine bleheri, som
skulle være så lette, er forholdsvis grimme. De har en sort belægning på
oversiden af bladene, nogle af dem går i opløsning i spidsen, og samtidig er
de slet ikke så grønne, som da jeg fik dem. Derimod har jeg bl.a. en
Cryptocoryne wendtii Tropica som er næsten blevet dobbelt så stor på den
korte tid. Er det mon kun mig som har problemer med planten, som burde være
så let ;-( Jeg har faktisk overvejet helt at fjerne dem fra akvariet, men er
i tvivil om hvad jeg så skal have i baggrunden i det nyanlagte akvarie.

Mvh
Robert

Fra : thomas schreiber

Dato : 29-12-01 13:36

Det skyldes sikkert for lidt lys, eller for lidt næring i vandet.

Thomas Schreiber
-
http://www.stall.dk

Fra : Robert

Dato : 29-12-01 14:33

> Det skyldes sikkert for lidt lys, eller for lidt næring i vandet.

Har 2 Aquarelle samt et Grolux som er tændt 11 timer pr. dag. Tilsætter lidt
mindre Master Grow end skrevet på falsken. Vandskift ca. 15% hver uge, nogle
gange istedet 25% hver anden uge. Er ved at være desperat

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 14:44

Robert skrev i meddelelsen ...

>Har 2 Aquarelle samt et Grolux som er tændt 11 timer pr. dag. Tilsætter lidt
>mindre Master Grow end skrevet på falsken. Vandskift ca. 15% hver uge, nogle
>gange istedet 25% hver anden uge. Er ved at være desperat

Prøv at fjerne Groluxen og reducer tiden til 10 timer maks. Sværdplanter er ikke
altid så nemme undervands. Algeædere ? Da det er en sumpplante foretrækker
den nok bundgødning.

Ole

Fra : Robert

Dato : 29-12-01 15:25

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at fjerne Groluxen og reducer tiden til 10 timer maks. Sværdplanter
er ikke
> altid så nemme undervands.

Hvad siger de andre planter så til at jeg reducerer lysmængden? Jeg har som
sagt bleheri'en og cryptocoryne wendtii tropica'en, men herudover har jeg
også cryptocoryne wendtii green, vallisneria spiralis tiger samt en hel del
echinodorus tenellus, som i hvert fald skulle kræve meget lys, samt en smule
javamos som jeg lige har smidt i til skjulested til evt. fremtidig yngel

> Algeædere ?

Har en enkelt siametisk algeæder.

> Da det er en sumpplante foretrækker den nok bundgødning.

Hvilket kan i givet fald anbefales, og jeg kan vel fortsat anvende master
grow?

(Jeg burde vist have lagt mig egen tråd ind omkring mit problem med
bleheri'en, så det må du undskylde Henrik. Jeg håber at du også får svar på
dine spørgsmål

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-01 18:36

> [...]
smule
> javamos som jeg lige har smidt i til skjulested til evt. fremtidig yngel

Prøv ad i en periode !

Ellers skift Grolux-røret ud med et Aquarelle mere, da det er et betydelig
bedre rør end Grolux, der ikke er særlig egnet til akvarier.

I mit 250 liter med mange planter har jeg 2 stk triton rør og bruger
udelukkende bundgødning en gang om året - og ikke andre
"tilsætningsstoffer" - og planterne gror fint - og jeg er ikke plaget af
alger - men der er nok mange ting, der spiller ind.....

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 20:17

Robert skrev i meddelelsen ...
> [...]
>javamos som jeg lige har smidt i til skjulested til evt. fremtidig yngel

Prøv og se......

>Har en enkelt siametisk algeæder.

Og måske har du ikke - der er megen forvirring - prøv at gå til
"Disky"s site eller, hvis du er til engelsk til thekrib.com, Lisa Sarakontu

>Hvilket kan i givet fald anbefales, og jeg kan vel fortsat anvende master
>grow?

Ja, du har jo andre planter. Det er ikke nemt - hvad vil du opnå - nogle mener et det ikke må være
for teknisk - andre mener at man bare skal skifte til Triton rør. Ønsker du mere
seriøs information er der Tropica ( og lige på det område er de ikke for gode, selvom de producerer
fremragende planter) eller thekrib og APD

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 14:15

René Krogh @mail1.stofanet.dk> skrev i meddelelsen ...

Har valgt at kommentere Renés svar, da det forekommer det mest relevante.

>Det vil være en god ide at starte med lidt litteratur, for at finde ud af
>hvilken akvarie / type fisk du vil have. her kan jeg henvise til:

Ja.

>http://tropheus-siden.dk/ der har en udmærket brevkasse.
>
>http://www.akva-net.subnet.dk/ der har artikler om lidt af hvert
>
>Akvaristens ABC / clausen bøger. En god begynder bog.

Generelt finder jeg Clausen- bøgerne det ringeste, der findes.
Politikens gamle "Jeg har akvarium" er stadig min Danske "bibel".
Den er omfattende, men aldrig overgået på dansk. -> biblioteket

> [...]
>rigtig god start. Hvis din kammerat er akvarist, ville jeg trække lidt på
>hans erfaring, med alle de spørgsmål der stiller sig hen ad vejen.

Den er lidt sjov - kommer man 2* så meget foder i et 160 L som i et 80 L,
er de vel lige "stabile" med undtagelse for temp. påvirkninger fra omgivelserne,
og det klarer en termostatvarmer.

> [...]
>have mindre cichlider vil jeg foreslå et et filter på 500 liter / time. Til
>et alm beplantet selskabs akvarie bør 300 liter / time være nok.

Ja

>Varme:
> En termostat varmer på ca 100 watt vil være passende. Husk at isolere
>bagsiden af akvariet med flamingo, hvis det skal stå op af en kold ydermur.

Ja, skal det stå i stuetemp., er 75 W vel nok ?

> [...]

>nær det eneste jeg kan holde liv i, da jeg indretter mine akvarier for

Nej, hurtigtvoksende, vandpest, hornblad, javamos, riccia, der lidt efter lidt
udskiftes med mere "interessante"

> [...]
>selvsamme sø. Det danske hanevand er som skabt til disse fisk og de burde

Godt bud omend der er mange andre muligheder

> Hvis i giver dem noget findt grus at grave

Ca. 1 mm. kiselgrus

> [...]
>akvarie.
>
>Held og lykke med den nye hobby, lad os høre hvordan det kommer til at gå.

Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-12-01 18:43

"ole larsen" skrev:
> Politikens gamle "Jeg har akvarium" er stadig min Danske "bibel".
> Den er omfattende, men aldrig overgået på dansk. -> biblioteket

Helt enig - det er også min favorit - den kan købes antikvarisk for 65 kr -
den kan findes vha følgende link:

http://www.antikvar.dk/net/

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : ole larsen

Dato : 29-12-01 20:32

Jan Vestergaard skrev i meddelelsen <3c2e00aa$0$55534$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
>
>--
>
>Med venlig hilsen
>Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød

Ja, den er fra den gang folk kunne læse andet end tegneserier.
Men den har også sine mangler i dag hvor videnen er langt større
på området. Alligevel mener jeg som du, at den er uovertruffen ( i
den omfattende gennemgang af de grundlæggende forhold).

Ög helt OT: Det er så pikle ærgerligt at tiden kun er til hurtig omsætning,
men ikke til grundig information. Min opfattelse af de fleste spgsml. her
er, at de kunne besvares i den bog fra 1960-1970, men hvad f, Sokrates
døde for et par tus. år siden.

Ole

Ole

Fra : René Krogh

Dato : 30-12-01 01:38

ole larsen wrote in message <_zjX7.4521$aS.784679@news010.worldonline.dk>...

>Har valgt at kommentere Renés svar, da det forekommer det mest relevante.

Takker for rosen. Jeg er kommet over julestresset, så jeg vil enda nok kunne
klare lidt humor / sarkasme igen. Jeg kan se at du er rørende enig på de
fleste punkter, men jeg kan dog ikke lade være med at kommentere et par af
dine svar, som jeg har tilladt mig lidt at klippe i.

>Generelt finder jeg Clausen- bøgerne det ringeste, der findes.
>Politikens gamle "Jeg har akvarium" er stadig min Danske "bibel".
>Den er omfattende, men aldrig overgået på dansk. -> biblioteket

Generelt har du sikkert ret. Men den pågældende bog giver IMHO dog en god
inførsel i de problemstillinger, der skal takles i forbindelse med at holde
akvarie. Som bibler og videnskabelige opslag kommer de dog til kort. Jeg
kender desværre ikke den bog du refererer til som bibel, og kan derfor ikke
forholde mig til den.

>Den er lidt sjov - kommer man 2* så meget foder i et 160 L som i et 80 L,
>er de vel lige "stabile" med undtagelse for temp. påvirkninger fra
omgivelserne,
>og det klarer en termostatvarmer.

Interresant tankegang. Dog vil jeg stadig mene at der skal mere til at vælte
det store akvarie end det lille. En uopdaget død fisk i et 50 liters akvarie
kan have katastrofale følger, hvorimod den lettere "absorberes" af et 500
liters akvarie uden at ødelægge den fungerende biologi. Selvfølgelig skal
der fodres med omtanke uanset akvariets størrelse.

>Ja, skal det stå i stuetemp., er 75 W vel nok ?

Lyder fornuftig. Mine akvarier står op af en kold kælder ydermur, og derfor
propper jeg gerne flere watt i for at sikre en stabil temperatur. Jeg mener
ikke der er noget forgjort i at anvende et kraftigere varmelegeme, da
termostaten regulerer temperaturen, og det store varmelegeme bruger derfor
ikke mere strøm end det lille. Vigtigst af alt, sørg for at placere
varmelegemet et sted i akvariet hvor der er god cirkulation for at få en
ensartet opvarmning af akvariet.

>Nej, hurtigtvoksende, vandpest, hornblad, javamos, riccia, der lidt efter
lidt
>udskiftes med mere "interessante"

Mit valg af planter, var ud fra min personlige erfaring. Jeg kan se at flere
herinde er uenige med mig, og vil derfor lade flertallet få ret.

Et sidste godt råd om opstarten af akvariet. Foder samt fiskenes
efterladenskaber omdannes til nitrit, der er skadeligt for fiskene. I
filtret vil der langsomt opstå en bakterie kultur, der omdanner det
skadelige nitrit til det mindre skadelige nitrat.

I et nystartet akvarie er denne bakterie kultur ikke tilstede, så mange fisk
samt kraftig fodring vil skabe en overdosis af nitrit, som i værste fald kan
dræbe dine fisk. Hvis i har valgt jeres fiske-sammensætning, vil jeg starte
med at intruducere de minste fisk for akvarie efter nogle dage, for at få
gang i filterets biologiske process. Efter 2-3 uger vil jeg så komme de
resterende fisk i akvariet.

Husk regelmæssig udskiftning af en del af vandet.

mvh
René Krogh

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 01-01-02 16:04

Puuuuuuuhhhhaaaaaa - godt jeg ikke er nybegynder.
Jeg tror virkeligt, at vores ven - nybegynderen - må være blevet noget
forvirret.
Selv om i føler jer som eksperter, og absolut skal "kæmpe" indbyrdes om
jeres argumenter - så er det altså ikke forbudt lige at kaste et blik på
tråden - "gode ideer til en nybegynder".

godt nytår
Jørgen

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-01-02 16:50

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl> wrote in message

> Puuuuuuuhhhhaaaaaa - godt jeg ikke er nybegynder.
> Jeg tror virkeligt, at vores ven - nybegynderen - må være blevet noget
> forvirret.

I bund og grund er NG også et helt forkert sted at stille dette upræcise
og omfattende spørgsmål - gak en tur på biblioteke at lån en bog for
begyndere - selv den ringeste vil være mere dækkende end svar i en NG.

> Selv om i føler jer som eksperter, og absolut skal "kæmpe" indbyrdes om
> jeres argumenter - så er det altså ikke forbudt lige at kaste et blik på
> tråden - "gode ideer til en nybegynder".

En af de ting, der kendetegner NG er, at man ikke selv kan bestemme,
hvordan andre svarer. Om folk så føler sig som eksperter bør man nok
overlade til dem selv at afgøre - men det er soleklart at ingen er
forpligtet til at give en spørger det, han/hun forlanger. Så må man
købe en konsulent

Og personlig gider jeg ikke bruge tid på spørgsmål, der primært
stilles af dovenskab - dvs. spørgsmål ethvert bibliotek eller en
simpel søgning på Google kan klare. Derfor ender disse brede
uspecificerede 'dovenlars'-spørgsmål næsten altid med enten
ingenting eller en diskussion af en eller anden (for den op-
rindelige spørger sandsynligvis uinteressant) detalje.
Men det er altså nettets natur.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 01-01-02 21:09

Jørgen Jørgensen skrev i meddelelsen <3c31cfd3$0$5488$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>jeres argumenter - så er det altså ikke forbudt lige at kaste et blik på
>tråden - "gode ideer til en nybegynder".

Jeg synes egentlig, i al beskedenhed, at Renés og mit første svar er nogenlunde
overskuelige og oplysende. Og naturligvis er der forskellige opfattelser lige som der
ofte er flere LIGEVÆRDIGE løsninger på et problem. "Desværre" skete der så det, at der
opstod et sidespor i tråden som der så ofte gør på NG. Har det evt. påvirket dit opfattelse ?

Ole

Fra : René Krogh

Dato : 01-01-02 21:34

Jørgen Jørgensen wrote in message
<3c31cfd3$0$5488$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Puuuuuuuhhhhaaaaaa - godt jeg ikke er nybegynder.
>Jeg tror virkeligt, at vores ven - nybegynderen - må være blevet noget
>forvirret.

Det tror jeg ikke at den oprindelige poster (Henrik Lykke) er enig i. Hvis
du kigger længere ned i listen af indlæg, takker han faktisk for alle de
svar, der har været. Desuden mener jeg selv at vi har holdt os til de basale
til omkring akvariehold. Vi har svaret ham specifikt på hans spørgsmål, og
yderligere givet et par gode råd om litteratur samt opstart af akvariet.

>Selv om i føler jer som eksperter, og absolut skal "kæmpe" indbyrdes om
>jeres argumenter - så er det altså ikke forbudt lige at kaste et blik på
>tråden - "gode ideer til en nybegynder".

Vi er ikke experter, vi har blot høstet os lidt erfaringer inden for hvert
hvores område som vi gerne videregiver til en vordende akvarist. Selvom der
har været mange "kampe" på denne NG, har der slet ikke været antydningen af
kamp i denne tråd. Jeg er meget glad for Ole¨s konstruktive kritik, så det
ikke blot bliver min ensporede syn på verden, som "nybegynderen" starter sit
akvarie efter.

>godt nytår
>Jørgen

Selv godt nytår til jer alle