slette diskette
Fra : Palle M. Pedersen

Dato : 27-12-01 19:08

Jeg vil gerne slette en diskette (Delphi 5), så jeg er sikker på at der er
rigeligt plads til det jeg vil putte ned på den.

Man kan gøre det på den hårde måde ved at finde alle filer i alle mapper,
først slette alle filer og så alle mapper.

Men der må da være en nemmere måde. F.eks. en hurtig lille quick format. Men
jeg kan ikke finde Windows kaldet.

Har nogen et tip?

Hilsen Palle

Fra : Gunnar Martensen

Dato : 28-12-01 11:45

Hej, Palle.

Dette kune være løsningen (Husk Uses ShellAPI):

procedure TForm1.FormatFloppy(Drive: byte);
{ proc to show the standard Windows format dialog to format a }
{ floppy drive. Pass 0 for A:\ or 1 for B:\ }
type
TSHFormatDrive = function (hWnd: HWND;
Drive: Word;
fmtID: Word;
var
SHFormatDrive: TSHFormatDrive;
LibHandle: THandle;
begin
LibHandle := LoadLibrary(PChar('Shell32.dll'));
if LibHandle <> 0 then
@SHFormatDrive := GetProcAddress(LibHandle, 'SHFormatDrive')
else
begin
MessageDlg('Failed to load Shell32.dll.', mtError, [mbOK], 0);
Exit;
end;

if @SHFormatDrive <> nil then
SHFormatDrive(Application.Handle,
Drive, { 0 = A:\, 1 = B:\ }
$FFFF,
0);

FreeLibrary(LibHandle);
@SHFormatDrive := nil;
end;

Med venlig hilsen
Gunnar Martensen

Fra : Palle M. Pedersen

Dato : 28-12-01 14:02

Tusind tak Gunnar

Det er meget af en løsning. Og den jeg så (foreløbig?) bruger.

Det eneste problem er, at man ikke kan undgå at dialog-boksen vises, så vidt
jeg kan se? I og for sig er der ingen grund til at brugeren skal tage
stilling til den. Et eller andet sted dybt nede må der vel være en direkte
adgang til format, som jeg så vidt kan se andre programmer bruger.

Hilsen Palle

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-01-02 18:03

Hallo !!!
Hvad har du gang i mand ??
Jeg tvivler stærkt på seriøsiteten i dit projekt hvis du vil slette en disk
uden at brugeren er klar over dette.
Karl Erik.

Fra : PL

Dato : 06-01-02 22:20

Hej Karl Erik

Jej kan på en måde forstå din RE:
"Hallo !!!
Hvad har du gang i mand ??
Jeg tvivler stærkt på seriøsiteten i dit projekt hvis du vil slette en
disk
uden at brugeren er klar over dette."

Meen - det kunne jo også være et forsøg med at beskytte sit program, ved at
slette det på disketten.
En snu bruger ville så blot tage en kopi af disketten først.

Det er trods alt farligt at sende forespørgsler her på NG, hvor en
forespørgsel med lethed kan tilbagespores.
Det er nu ikke meningen, at man skal ha' en lige i sylten blot fordi man
spørger og endda siger tak for svaret med en lille kommentar.

Ikke alle mennesker er onde.

Det var blot min mening hej -hej

PL