Begynder
Fra : Frederik Schultz

Dato : 27-12-01 01:53

Jeg er lige begyndt at programmere i pascal og så ville jeg lige høre om der
er nogen der har nogle forslag til et begynder program jeg kunne lave (har
gennemgået artiklen på pythia.dk ((tekstbehandlingsprogram)))

Håber der er nogen der har forslag.

Hilsen Frederik.

Fra : Thomas Rose

Dato : 27-12-01 13:15

Hej Frederik,

"Frederik Schultz" <fresch@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> er nogen der har nogle forslag til et begynder program jeg kunne lave (har
> gennemgået artiklen på pythia.dk ((tekstbehandlingsprogram)))

anvender du Delphi? I givet fald kan jeg godt hoste op med et par forslag:

1) Tegneprogram - få øvelse med TPaintBox komponenten og grafik generelt

2) Filbrowser - i stil med Windows Exploder Træning i
TTreeView/TListView kombinationen m.m.

3) Spil - man kan sagtens lave spil med Delphi. Måske starte med noget
simpelt, f.eks. "Fire på Stribe" eller et andet træk-baseret spil. Herefter
kan man bevæge sig over i f.eks. real-time spil (jeg har selv et par gange
forsøgt med "Command & Conquer" kloner).

4) Fil-verifikation. F.eks. et program der kan checke om en eller flere
filer (der er blevet kopieret) også svarer til originalerne - anvendes
f.eks. når man har brændt en CD og vil verificere indholdet ift. de
oprindelige filer.

Tja, det var et par forslag du kan overveje... har du behov for yderligere
inspiration (eller måske hjælp til en af forslagene) må du lige sige til.

Hygge,
Thomas

Fra : René Jensen

Dato : 27-12-01 14:36

Frederik Schultz wrote:
> [...]
> er nogen der har nogle forslag til et begynder program jeg kunne lave (har
> gennemgået artiklen på pythia.dk ((tekstbehandlingsprogram)))

Uden at kende noget til artiklen du henviser til, sårh ville jeg foreslå
basale algoritmer såsom sortering, søgning og binære træer. Det næste
skridt ville nok være hægtede lister, vægtede grafer og kryptering.
Efter at have gennemgået disse burde du være godt rustet til at gribe an
på alm. programmer, da du kan bruge dele af de ting, som du har lært
igennem algoritmer, til at programmere et mere effektivt og
brugervenligt program. Endvidere vil jeg foreslå at lære om
objekt-orienterede programmering i f.eks. Delphi/C++.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Ingolf

Dato : 27-12-01 16:55

Hvad med et simpelt video kartotek... som du senere kan udvide til at
omfatte CD'ere og kasetter ?

V1.0 Videokartotek
V2.0 Video CD og kasettekartotek

V3.0 Her forbedrer du ALLE de funktioner du har lavet i første v1 og v2,
således at programmet er SUPERhurtigt. Forestil dig evt. at dette kartotek
skal kunne rumme hele DR's pladearkiv... og som løbende kan udvides...

V4.0 Multibruger version af ovennævnte. (Der er jo mange der arbejder i DR..
de skal alle kunne søge i kartoteket på samme tid.. eller tilføje flere.

Søgning og sortering er vigtigt i ovennævnte opgave. Ved multibruger
systemer bliver det først rigtig sjovt. ;)