Nu vi er ved p-piller
Fra : Michael Falkenberg

Dato : 26-12-01 00:08

Hej med jer!

Lige til Benne: Vent =) Det ka vel kun blive bedre af at vente? Jeg ka ik
forestille mig det modsatte. Bare ik planlæg det for meget, har _jeg_
hvertfald "dårlig" erfaring med =)

Nå, men min kæreste begyndte på p-piller for en måneds tid siden. Og hun har
haft nogle humør-svingninger. Mig og min kæreste snakker rigtig godt, om
alt! Også om alle de problemer vi nu kan have med forældre o.s.v., og med
forholdet. Og vi har snakket om det måske er p-pillerne da min kæreste også
har hørt noget om det kan mindske lysten til sex(?!).
Kan p-piller være grund til humør-svingninger eller lign? Vi har haft lidt
skidt på det sidste, men ik noget meget alvorligt, mest fordi hun har disse
humørsvingninger, og det går både mig og hende på. Mig fordi jeg gerne vil
finde ud af hvad det skyldes, og prøve at hjælpe hende til at være glad.
Selvfølgelig må man have dårlige dage =)

Det er bare lidt irriterende humøret skifter lige pludselig. Det ka være
over de mindste ting!

Er der nogle der er kloge på p-piller? Det ska lige siges at vi stadig
bruger kondom, så er at stoppe med pillerne måske en løsning?

Mvh og julehilsener
Michael

Håber I havde en god juleaften! =)

Fra : hende.dk

Dato : 26-12-01 03:00

Det er jo svært. Dels reagerer vi piger/kvinder forskelligt
på hormoner - dertil skal det også nævnes at p-piller i dag
faktisk indeholder langt mindre hormoner end tidligere, så
humørsvingninger burde høre mindretallet til. Alle har brug
for en tilvænningsperiode.

Min egen erfaring er: Jeg startede på p-piller og mærkede
straks en forandring: Jeg blev modløs, nedtryk og træt. Græd
over det mindste og opførte mig (grænseløst!) urimeligt.
Hvorfor jeg kontaktede min læge. Han bad mig fortsætte med
p-pillerne perioden ud (3 x 21 dage), for at give kroppen en
chance. Som sagt så gjort og lige lidt hjalp det.

Så vi forsøgte med et andet mærke og jeg synes da bestemt
det gjorde hele forskellen - lige indtil jeg var ved pakke 2
ud af 3. Denne gang var symptomer ikke lige så mærkbare, jeg
var bare kronisk pms i 21 dage. Endnu en gang kontaktede jeg
min læge, der gerne ville forsøge med et nyt mærke - dog
synes han i første omgang, at jeg måske skulle vende blikket
indad og tænke over om jeg selv gjorde modstand.

Så jeg vendte mit blik indad. Jeg var imod p-piller (og i
den grad), det jeg havde med mig i bagagen var gamle
fordomme om at det kunne forringe ens chance for en
fremtidig graviditet (noget jeg i forvejen har svært ved),
at man tog flere hundrede kilo på og så videre i den stil.

Nu har jeg spist p-piller i godt og vel et år og jeg synes
faktisk, at jeg har det fint. jeg mærker ikke noget til
humørsvingninger (bortset fra dem man som kvinde skal og bør
have), har ikke haft problemer med vægten og tør dårligt
klage over, at jeg rent faktisk gik fra C til D i BH.

Jeg tænker; jeg er da ikke i tvivl om at en del af mine
svingninger skyldtes hormonerne, der blev tilført kroppen -
men jeg tror (seriøst!) også at det handler om noget
psykisk, at jeg et og andet sted "forventede" det (i den
grad) skulle påvirke mit humør.

Så hvad er det jeg siger? Giv p-pillerne en chance (3 x 21
dage), kontakt da lægen og forsøg igen. Derudover tag den
med ro og snak om der evt. ligger andet til grund for
svingninger.

F.

Fra : John Sahl

Dato : 26-12-01 13:24

"hende.dk" <dump-it@postman.dk> wrote in message news:xaaW7.3660$aS.495139@news010.worldonline.dk...
<snipper kraftigt>

> Så hvad er det jeg siger? Giv p-pillerne en chance (3 x 21
> dage), kontakt da lægen og forsøg igen. Derudover tag den
> med ro og snak om der evt. ligger andet til grund for
> svingninger.

Godt svar. Men tænk lige lidt over din måde at svare på, skriv
under det du citerer og klip resten væk, det gør det lettere for
folk at finde rundt i indlæggene. Se evt. http://www.usenet.dk
for at se hvordan det gøres mest hensigtsmæssigt.

FUT sat til dk.admin.netikette

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Hanne M

Dato : 26-12-01 13:34

"Michael Falkenberg" <Michael.falkenberg@mail.dk> skrev i en meddelelse
Hej Michael

> [...]
også
> har hørt noget om det kan mindske lysten til sex(?!).

Det er min erfaring at p-piller (som jo er hormoner) kan dæmpe lysten til
sex.
Jeg oplevede dette , at lysten blev mere og mere afdæmpet gradvis, så der
gik lang tid
før jeg forbandt dette med p-pillerne. Da jeg så skulle holde pause efter to
år,
opdagede jeg at jeg blev i bedre humør, og at jeg fik mere lyst til sex.
Efter pausen hvor jeg startede på p-piller igen, kom tristheden tilbage,
og afdæmpningen af lysten til sex kom tilbage. Derefter prøvede jeg
et andet mærke i p-piller, det var desvære ikke bedre.

> Kan p-piller være grund til humør-svingninger eller lign?

Det kan de hos nogen kvinder, din kæreste kunne prøve, at holde en pause
så vil I opdage om det gør nogen forskel.

> [...]
> finde ud af hvad det skyldes, og prøve at hjælpe hende til at være glad.
> Selvfølgelig må man have dårlige dage =)

Selvfølgelig kan der være andre årsager til humøesvingninger,
stres og problemer.

> Det er bare lidt irriterende humøret skifter lige pludselig. Det ka være
> over de mindste ting!

Humørskift over småting kan meget vel være hormonelt.

> Er der nogle der er kloge på p-piller? Det ska lige siges at vi stadig
> bruger kondom, så er at stoppe med pillerne måske en løsning?

Det var løsningen for mig, jeg gik over til p-skum, det var et godt
alternativ,
selvom smagen er dårlig , så oralsex må foregå før skummet bliver sprøjtet
op.

> Håber I havde en god juleaften! =)
I lige måde
Venlig hilsen
Hanne M.

Fra : Winnie Thorstensen

Dato : 11-01-02 10:24

Fik ellers at vide på apoteket at der ikke var noget der hed P-skum mere?
mvh
Winnie

Fra : høstblomsten

Dato : 11-01-02 14:34

"Winnie Thorstensen" <diana@aub.dk> skrev i en meddelelse
> Fik ellers at vide på apoteket at der ikke var noget der hed P-skum mere?
> mvh
> Winnie

Tænk! - for ca. 1 års tid siden fik jeg samme nedslående besked på Apoteket! (~
at p-skum ikke længere var i handlen.) "Hvorfor" kunne jeg ikke få en go'
forklaring på!
Jeg undrede mig godtnok, da jeg for nogen tid siden *et eller andet sted* så en
omtale af p-skum, og jeg kunne da godt tænke mig at vide OM det er muligt at
købe? ...og i bekræftende fald "hvor"?

Go'e hilsener fra
~høstblomsten~

Fra : Hanne M

Dato : 11-01-02 22:23

"høstblomsten" <hoestblomsten@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
så en
> omtale af p-skum, og jeg kunne da godt tænke mig at vide OM det er muligt

Hej Winnie og høstblomsten.
Det var jeg ikke klar over, da jeg skrev indlægget, det er ca. 2 år siden
jeg
købte p-skum.
Jeg er i mellemtiden blevet steriliseret, derfor har jeg ikke hørt, at det
er taget
ud af handlen.
Det er da også en skam, hvis det ikke fås længere
Kan man hellerikke få det på recept?

Fra : Sott

Dato : 26-12-01 14:37

Hej Michael :0)

> [...]
>
> Lige til Benne: Vent =) Det ka vel kun blive bedre af at vente? Jeg ka ik
> forestille mig det modsatte. Bare ik planlæg det for meget, har _jeg_

Hehe - jeg tror altså, at det med at vente er passé - de
har såmænd nok levet (sex)livet allerede, ellers ville p-
piller nok ikke komme på tale

> Kan p-piller være grund til humør-svingninger eller lign?

Min historie på dette område er, at de tre forskellige
mærker jeg har haft prøvet gennem tiderne, alle har
haft den virkning på mig, at jeg bliver mere opfarende
(aggressiv).
Det er nok meget individuelt. Min søster måtte næsten
opgive at bruge p-piller, man så fandt en ny læge et
mærke, der passede bedre til hende, og nu har det
fungeret i årevis uden problemer.

Håber også, at du havde en dejlig juleaften!
Søs