Transport af børn
Fra : Marianne Høyen

Dato : 25-12-01 14:44

Vi har to børn på hhv 2 og 4,5 år. Pladsen i cykelanhængeren begynder at
blive trang, så vi er begyndt at kigge efter alternative
transportmuligheder. Umiddelbart kunne en halvcykel til den store være en
mulighed, men hvad med den lille ? Jeg har ikke set halvcykler, der
tillader, at man OGSÅ har en alm. barnestol bagpå (og foran tør jeg ikke).

Det er ikke en løsning at lade den store cykle selv.
Hvad gør I andre ? Bil ??!?

mvh

Marianne

Fra : vagn torup

Dato : 26-12-01 11:29

Hej
Vi har 4 børn i alderen 1 år-5 år og vi bruger kun bus og tog. Vi har
hverken cykler eller bil/kørekort og det går helt fint.
VH Rikke
Marianne Høyen <hoyen@lundbak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c2882da$0$55579$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Nina Hald

Dato : 03-01-02 22:36

Hej.
Jeg var også meget betænkelig ved at have min datter siddende foran på
cyklen, men det blev nødvendigt fordi vores cykelstol til bagpå udgik og der
ikke kunne skaffes flere beslag, så farmand købte et sæde til foran når han
skulle hente, gæt hvem der efter bare 14 dage selv havde anskaffet et beslag
til sædet, for hvilken herlig samtale og kontakt til barnet og sikke et
roligt barn der pludselig kunne se hvor vi kørte hen, og det er meget
lettere at styre og køre cyklen, fordi vægten kommer lidt væk fra baghjulet.
Min datter på 4½ har brugt den siden hun var 2 år, det eneste problem nu er
at hun desværre er blevet for høj til at sidde der med cykelhjelm, for hun
kan nikke skalder og spærre for udsynet. Heldigvis for os er vejen til
børnehaven små cykelstier, så når varmen nærmer sig bliver det på egen cykel
frem og tilbage, og hvor bliver hun stolt.
Barnet sidder rimelig trygt fordi du jo har armene om barnet og faktisk kan
du støtte barnet selvom det falder i søvn.

En anden mulighed for at transportere to så store børn på een gang kunne
være en af de store ladcykler, der kører en del rundt i København, her
sidder børnene på sæder foran styret og de er spændt fast. Disse cukler
kræver dog en del tilvending, da de er rimelig svære at styre.

Jeg vil anbefale dig at finde en person med et sæde foran og så prøve det,
så er det nemmere at vurdere selv.

Hvis ikke det mindste barn er for stort kunne en rygbærestol måske også løse
problemet, men det kommer an på hvor langt man skal cykle for det kan
hurtigt blive tungt for ryggen.

Hvis pengepungen ellers er i orden kunne man også forestille sig en rigtig
tandem hvor der var plads til et barnesæde mellem sæderne, eller mulighed
for at sætte cykelanhængeren bagpå.

venlig hilsen og god medvind Nina Hald.

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 04-01-02 07:57

Hej !

Jeg vil bare lige sige, at der findes en del forskellige ladcykler. Vi har
købt en Nihola, den synlige forskel er at kassen er rund eller oval i stedet
for firkantet, og den ikke synlige forskel er måden man styrer på. På en
Christiania cykel (den firkantede) drejer man hele kassen, når man drejer,
og det kræver lidt tilvænning, men på vores Nihola drejer man kun hjulene,
så den kræver så og sige ingen tilvænning.

Alt er jo selvfølgelig en smagssag, men vi har været meget glade for vores
Nihola. Er du interesseret, så har de en hjemmeside med samme navn som
cyklen.....

God cykeltur

Dorthe

Fra : Thomas Ellegård Borc~

Dato : 08-01-02 22:19

Vi har en Christiania-cykel, som vi nok ikke ville kunne leve uden...

Vi bor i København, og bruger den dagligt til transport af vores to børn på
9mdr og 3år, samt til indkøb. Den er lidt tung på bakker, fx. duede den ikke
rigtigt i Hillerød. Men vi har nu alligevel været på en del cykelferier med
den, herligt meget plads til bagage og unger, hvis man blot sætter
km-antallet ned (max 30km pr dag, passer fint hvis man overnatter på
naturcampingpladser

En Christianiacykel kan nemt rumme to kasser øl/sodavand, 24 flasker vin +
det løse (indkøb til familiefest), eller indholdet af to store indkøbsvogne
fra Netto. Og den bliver ikke meget mere besværlig at cykle af den grund
(siger måske også lidt om at den er lidt tung fra starten af...)

Eneste problem er at man skal passe godt på dem. De to gange vi har fået
stjålet vores cykel har vi været "lost" mht børnetransport, indkøb osv. Jeg
forestiller mig at folk med bil må have det på samme måde hvis deres bil
bliver stjålet...

Da min kone var gravid med nummer to cyklede jeg hende + vores ældste rundt
i cyklen uden problemer. Den kan officielt laste 100 kg (men jeg har kørt
med ca. 160 kg uden problemer)

Men glem det hvis I har større bakker omkring hjemmet - og rækkevidden
er nok max 4km til daglig brug.

mvh Thomas