Hjælp til dualboot mellem debian og win2k
Fra : Aslak

Dato : 23-12-01 16:50

Hej NG

Er der nogle af jer der kan forklare mig hvordan jeg sætter dualboot op
på min maskine (jeg er mere eller mindre nybegynder)?

Har 2 harddiske:
hda : kører win2k (som skal være det primære OS indtil vidre
hdc : kører debian (hdc2 er root partitionen)

Kan lilo klare ærterne eller skal jeg finde en anden bootloader ?
Hvis jeg skal bruge lilo, har i så nogle bud på hvordan min lilo.conf
skal se ud?

/mvh Aslak Ransby

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 23-12-01 18:14

Hej Aslak,

Aslak wrote:

> [...]
>
> Har 2 harddiske:
> hda : kører win2k (som skal være det primære OS indtil vidre

Du skal også lige finde ud af hvilken partition som win2k kører på, det
er sikkert hda1.

> hdc : kører debian (hdc2 er root partitionen)
>
> Kan lilo klare ærterne eller skal jeg finde en anden bootloader ?
> Hvis jeg skal bruge lilo, har i så nogle bud på hvordan min lilo.conf
> skal se ud?

Kig nederst i /etc/lilo.conf - der står et eksempel på hvordan man kan
sætte den op til at boote et andet OS.

Det er noget lign.:

other=/dev/hdax
label=win

- Morten.

Fra : Aslak

Dato : 23-12-01 19:01

Morten Brix Pedersen wrote:

> Hej Aslak,

> Du skal også lige finde ud af hvilken partition som win2k kører på, det
> er sikkert hda1.

Ja det er hda1.

> Kig nederst i /etc/lilo.conf - der står et eksempel på hvordan man kan
> [...]

Jae nu ligger landet såen at jeg _ikke_ har en lilo.conf fil (jeg booter
fra floppy). Jeg fandt dog en nettet:

Vil denne config kunne starte Win2k på hda1 og linux på hdc2
boot = /dev/hda
delay = 40
compact
vga = normal
root = /dev/hdc2
read-only
image = /boot/zImage
label = Linux
root = /dev/hda2
other = /dev/hda1
label = Windows 2000
table = /dev/hda

/mvh Aslak

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 23-12-01 19:26

Aslak wrote:

> Jae nu ligger landet såen at jeg _ikke_ har en lilo.conf fil (jeg booter
> fra floppy). Jeg fandt dog en nettet:

Installer lilo på din maskine. `apt-get install lilo', og så får du den.
Uden en lilo.conf, så kan jeg ikke se hvordan du vil dualboote. Læs
videre nedenfor.

> Vil denne config kunne starte Win2k på hda1 og linux på hdc2
> boot = /dev/hda
> delay = 40
> compact
> vga = normal
> root = /dev/hdc2
> read-only
> image = /boot/zImage
> label = Linux
> root = /dev/hda2
> other = /dev/hda1
> label = Windows 2000
> table = /dev/hda

Nej. Der er en del fejl, blandt andet hedder det ikke /boot/zImage i Debian.

Jeg ved ikke selv hvordan man skal installere LILO på en floppy disk.

- Morten.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-12-01 20:50

On Sun, 23 Dec 2001 19:26:23 +0100, Morten Brix Pedersen
<morten@wtf.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg ved ikke selv hvordan man skal installere LILO på en floppy disk.

Det kan du sagtens, du skal bare ændre boot=/dev/hda til boot=/dev/fd0
og holde dig til en enkelt kernel.

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Aslak Ransby

Dato : 24-12-01 13:00

On Sun, 23 Dec 2001 19:50:06 GMT, rdx@worldonline.dk (Lasse Jensen)
wrote:

> [...]
>>> delay = 40
>>> compact
>>> vga = normal
>>> root = /dev/hdc2
>>> read-only
>>> image = /boot/zImage
>>> label = Linux
>>> root = /dev/hda2
>>> other = /dev/hda1
>>> label = Windows 2000

>Det kan du sagtens, du skal bare ændre boot=/dev/hda til boot=/dev/fd0
>og holde dig til en enkelt kernel.

Je tak, men der er sket en mindre misforståelse :)
jeg booter pt. fra en floppy (og det er træslt i længden)
Jeg vil gerne have lilo til at boote Win2k som primært system og linux
som sekundært, det er det jeg ikke kan finde ud af (og jeg har ikke
lyst til at prøve mig frem, idet at det er min brors computer og jeg
ikke ved hvordan men genopretter win2k's bootloader), kan i hjælpe mig
i den retning ?:)

Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 24-12-01 13:17

Aslak Ransby <aslak-ransby@REMOVEit.dk> writes:

> [...]
> lyst til at prøve mig frem, idet at det er min brors computer og jeg
> ikke ved hvordan men genopretter win2k's bootloader), kan i hjælpe mig

man lilo

....eller skriv i gruppen hvordan harddisken er partitioneret.

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Aslak Ransby

Dato : 25-12-01 01:14

On 24 Dec 2001 13:16:53 +0100, Sven Esbjerg <esbjerg@egmont-kol.dk>
wrote:

>man lilo

Det ledte mig til den lilo.conf som jeg postede før, men jeg er ikke
sikker på om den virker og ville gerne høre en ekspertmening før at
jeg sætter min brors mbr på rouletten :)

>...eller skriv i gruppen hvordan harddisken er partitioneret.

Undskyld, jeg trode at det var nok info at vide hvor win2k og root
partitionen lå.

Harddisk 1 primær master

hda1 : NTFS indeholder win2k styresystem

Harddisk 2 sekundær master

hdc1 : /boot primær
hdc2 : /root primær
hdc3 : /usr primær
hdc5 : /swap logisk
hdc6 : /home logisk

(formatteret efter anvisningen fra http://www.linuxguide.dk/debian/ )

>Sven

---
Best Regards / Venlig Hilsen
Aslak Ransby

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 25-12-01 02:50

> [...]

> partitionen lå.
>
> Harddisk 1 primær master
>
> hda1 : NTFS indeholder win2k styresystem

Aha.

> Harddisk 2 sekundær master
>
> hdc1 : /boot primær
> hdc2 : /root primær
> hdc3 : /usr primær
> hdc5 : /swap logisk
> hdc6 : /home logisk

for win2k:

other=/dev/hda1
   label=win2k
   table=/dev/hda

for hovedkonfiguration:

boot=/dev/hda

boot er den disk hvor MBR ligger på.

Resten skulle være OK. Jeg skriver dette ud fra hukommelsen sååå....
Læs lilo.conf og lilo man-siderne (skriv dem evt. ud) og prøv at
forstå dem - det kommer du længst med.

Sven

Fra : Rasre

Dato : 25-12-01 21:28

En anden mulighed er at bruge win2k's bootloader. Her er en link til en
forklaring som jeg selv har haft glæde af.
http://pcquest.ciol.com/content/search/showarticle.asp?artid=15488

--
Med Venlig Hilsen / Best Regards / Viele Grüsse

René Rasmussen

Remove NOSPAM from email for reply

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 26-12-01 09:37

"Rasre" <rasre@NOSPAMtdcadsl.dk> writes:

> En anden mulighed er at bruge win2k's bootloader. Her er en link til en
> forklaring som jeg selv har haft glæde af.
> http://pcquest.ciol.com/content/search/showarticle.asp?artid=15488

Korrekt. Men du skal køre hele moletjavsen igennem hver gang du skifter
kerne...

Sven