Nadverens betydning
Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 15:22

Jeg var til Gudstjeneste her i formiddags, og jeg oplevede at Gud på en
speciel måde talte til mig ved bøn ved nadveren, det har jeg oplevet før,
kan i sige mig hvorfor nadvere har så stor betydning, og hvorfor Gud så
vidunderligt er der?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 15:26

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det har jeg oplevet før, kan i sige mig hvorfor nadvere har
> så stor betydning, og hvorfor Gud så vidunderligt er der?

For mig betyder symbolerne i nadveren, at jeg hver gang bliver mindet
om det store kærlighedsoffer Jesus bragte lige netop for lille mig! Og
han havde bragt dette offer selv om jeg var den eneste ene der ville
modtage det - og se DÈT kalder jeg kærlighed!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 15:31

"Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> wrote in message
> [...]

> han havde bragt dette offer selv om jeg var den eneste ene der ville
> modtage det - og se DÈT kalder jeg kærlighed!

Amen, men jeg syntes at Gud på en speciel for mig, er der... jeg kan ikke
forklare hvorfor

har du oplevet det samme?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 15:33

> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> wrote in message

[ ... ]

> Amen, men jeg syntes at Gud på en speciel for mig, er der... jeg
> kan ikke forklare hvorfor
>
> har du oplevet det samme?

Det er den samme følelse, oplevelse, jeg forsøgte at beskrive med lidt
andre ord. Nadveren er noget helt specielt. Du skulle faktisk en dag
prøve at være med til en nadver hvor der også bliver praktiseret
fodtvætning som Jesus gjorde ved indstiftelsen af den første nadver.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 15:37

> [...]
> prøve at være med til en nadver hvor der også bliver praktiseret
> fodtvætning som Jesus gjorde ved indstiftelsen af den første nadver.

Det har jeg alligevel aldrig oplevet, hvordan er det?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 15:38

> "Andreas Falck" <webmaster@bibel-skole.dk> wrote in message

> Det har jeg alligevel aldrig oplevet, hvordan er det?

Man mærker en helt speciel intens kærlighedsfornemmelse. Forestil dig
at du knæler foran den i menigheden du bryder dig aller mindst om og
tvætter vedkommendes fødder i kærlighed og ydmyghed over for at Jesus
har frelst både dig og vedkommende. Det kan ikke beskrives, - det skal
opleves! Det hæver hele nadveren op på et langt højere plan!

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 15:41

> [...]
> har frelst både dig og vedkommende. Det kan ikke beskrives, - det skal
> opleves! Det hæver hele nadveren op på et langt højere plan!

Det lyder virkelig ydmygende, at man derved kommer ind i den ydmyghed som
tjener andre

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 15:42

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det lyder virkelig ydmygende, at man derved kommer
> ind i den ydmyghed som tjener andre

Ja, og det var jo lige præcist også det Jesus ville illustrere. Og
forestil dig den mest ansete og mest agtede medlem i menigheden knæle
foran den mest uglesete og mest ringeagtede i menigheden for at tvætte
vedkommendes fødder p.g.a. oprigtig kærlighed til Jesus og
vedkommende. Hvilken styrke må det ikke give til den "ringeagtede" i
menigheden og de der overværer det! - Se, det er kærlighedens
fællesskab i Guds menighed! Det er handling der vil noget!

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 15:53

> [...]
> menigheden og de der overværer det! - Se, det er kærlighedens
> fællesskab i Guds menighed! Det er handling der vil noget!

Det er som evangeliet, det er en korsvej, eller en skillevej for det som
er ret og det som ikke er. Man er afsløret.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 16:05

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Det er som evangeliet, det er en korsvej,
> eller en skillevej for det som er ret og det
> som ikke er. Man er afsløret.

Det er jo også lige netop det evangeliet, Jesus budskab, vil gøre, -
nemlig afsløre os som store hyklere. Men har vi virkelig fået Jesus
ind i vore hjerter, da vil en sådan kærlighedens symbolhandling som
fodtvætningen virkelig vise den forandring der er foregået i vore
hjerter. Fodtvætningen er et utroligt stærkt symbolhandling. Og den
viser os den ydmyghedens tjeneste vi er skyldige over for hinanden i
menigheden. Den viser os hvor langt Jesus ville gå, - han, vores
frelser, mester, herre og skaber, var ikke for stor eller for stolt
til at tvætte fødderne på sine hovmodige og stridende disciple.

Er vi for hovmodige og selvoptagne af egen "godhed", anser vi vor egen
værdighed til at være for stor, til at vi kan tvætte fødderne på dem
der næsten ikke bliver anset at være værdige til at være medlemmer i
menigheden. Er vi for stolte til at kunne tvætte fødderne på ham, der
endnu ikke evner at leve et "retskaffent" kristent liv, men stadig
lever med åbenlyse syndige handlinger?

Nadverens kærlighedshandling, fodtvætningen, kan virkelig sætte vor
tro og holdning i perspektiv i forhold til det eksempel Jesus satte
for os.

Tør du foreslå din menighed at indføre fodtvætning i forbindelse med
nadveren?

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 16:12

> Tør du foreslå din menighed at indføre fodtvætning i forbindelse med
> nadveren?

Ja, men det vil ikke anses for praktisk at gøre det, jeg kommer i
folkekirken, og kirkegulvet, er virkelig koldt om vinteren, det ville være
det samme som Luthers bodsgang op af trappen, før han så at han var
retfærdiggjort ved tro...

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 16:23

> Ja, men det vil ikke anses for praktisk at gøre det, jeg
> kommer i folkekirken, og kirkegulvet, er virkelig koldt
> om vinteren,

Det kan da praktisk arrangeres på mange måder, f.eks. i de lokaler der
som regel altid hører med til en kirke/præstegård, og det kunne jo
fint foregå før selve gudstjenesten, - eller dagen før, for den sags
skyld!

det ville være det samme som Luthers
> bodsgang op af trappen, før han så at han var
> retfærdiggjort ved tro...

Gør dette til ihukommelse af mig, sagde Jesus om nadverens symbolske
ritualhandlinger! Skal vi ikke i kærlighed gøre hvad Jesus har bedt os
om? Bør vi ikke i handling udtrykke og vise, at vi har lært og
forstået den ydmyghedens tjeneste Jesus ønsker af os?

Der er jo ikke her i forbindelse med nadveren, tale om at udføre en
bodshandling for at retfærdiggøre sig, men en taknemmelig
kærlighedshandling som tak for den frelseskærlighed Jesus viste os, og
som en trosefterfølgelse af det eksempel Jesus satte for os i den
første nadver.

Men prøv at læse denne artikel (incl. alle stavefejlene som endnu ikke
er blevet rette):
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-016.htm

Artiklen giver et fantisk billede af, og overblik over, nadveren og
hvilken betydning hele nadverritualet og dens symboler har for os som
troende.

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 16:39

> [...]

> første nadver.
>
> Men prøv at læse denne artikel (incl. alle stavefejlene som endnu ikke

Det med Luther, var faktisk en joke, da den trappe som Luther gik op af,
siges af være fyldt med glas, derfor sammeligningen med det kolde gulv

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 16:47

> [...]

> som endnu ikke er blevet rette):
>
> Det med Luther, var faktisk en joke, da den trappe som
> Luther gik op af, siges af være fyldt med glas, derfor

Jeps, men denne joke havde faktisk en ganske god pointe[som jeg lige
nu finder på til lejligheden]! Og især når man så læser videre i NT i
apostlenes gerninger, og der erfarer hvilke strabadser, ydmygelser,
kulde, sult og nød de måtte udsætte sig for i forbindelse med
udbredelsen af evangeliet, - skulle vi så klage over en smule kulde på
et kirkegulv? )

Vi er og forbliver nogle gevaldige luksusdyr her i vort lille smørhul,
kaldet Danmark! Hvor har vi meget at være Gud taknemmelig for!

Fra : Ole Madsen

Dato : 23-12-01 20:48

> [...]
>
> Vi er og forbliver nogle gevaldige luksusdyr her i vort lille smørhul,
> kaldet Danmark! Hvor har vi meget at være Gud taknemmelig for!

Jeg overgiver mig

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-12-01 22:15