/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Hvordan sørger jeg for det ikke bliver sam~
Fra : Anders Roy Christian~


Dato : 22-12-01 12:03

Hej igen NG

Jeg er kommet lidt længere med min random funktion, til mit spil.
Nu vil jeg bare gerne vide hvordan, jeg sørger for at random
funktionen tager samme tal to gange. Altså den finder et tal fra
et til 15, så vælger den 5, men nu må den ikke mere vælge fem.
Hvordan gøres dette, hvis du vil have lidt flere oplysninger, kan
du kikke på et tidligere inlæg. Navnet er hjælp til spil!

Jeg vil virkelig være glad hvis i ville hjælpe mig!

Med venlig hilsen Anders Roy Christiansen

plz help me!

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Jens Peter Karlsen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 22-12-01 13:00

Gem det i en variabel og sammenlign så næste gang du kører random
funktionen. Du skal bruge en variabel for hvert tal.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Sat, 22 Dec 2001 11:03:09 +0000 (UTC), Anders Roy Christiansen
<anders.roy@christiansen.mail.dk> wrote:

>Jeg er kommet lidt længere med min random funktion, til mit spil.
>Nu vil jeg bare gerne vide hvordan, jeg sørger for at random
>funktionen tager samme tal to gange. Altså den finder et tal fra
>et til 15, så vælger den 5, men nu må den ikke mere vælge fem.


Anders Roy Christian~ (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Anders Roy Christian~


Dato : 22-12-01 13:02

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Gem det i en variabel og sammenlign så næste gang du kører random
> funktionen. Du skal bruge en variabel for hvert tal.

Det ville være dejligt med et eks. Så jeg forstår hvordan, det skal
laves. Husk der skal over 10!

Med venlig hilsen Anders Roy Christiansen

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jens Peter Karlsen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 22-12-01 21:36

Jeg kan strække mig til noget pseudocode.

funktion ti_tilfældige_tal
var tal1 - 10 //ti variabler til at holde talværdierne
var nyttal //en temp variabel til at holde et nyt tal
nyttal = random(100) //vælg et tilfældigt tal fra 1 til 100
tal1=nyttal
nyttal = random(100)
while(nyttal==tal1) //Er tallet trukket før
nyttal = random(100) //så træk et nyt
tal2=nyttal
nyttal = random(100)
while(nyttal==tal1 eller nyttal==tal2) //Er tallet trukket før
nyttal = random(100) //så træk et nyt
tal3=nyttal

osv.
osv.

Håber du forstår metodikken.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.



On Sat, 22 Dec 2001 12:01:47 +0000 (UTC), Anders Roy Christiansen
<anders.roy@christiansen.mail.dk> wrote:

>Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
>> Gem det i en variabel og sammenlign så næste gang du kører random
>> funktionen. Du skal bruge en variabel for hvert tal.
>
>Det ville være dejligt med et eks. Så jeg forstår hvordan, det skal
>laves. Husk der skal over 10!
>
>Med venlig hilsen Anders Roy Christiansen


Kim Jensen (26-12-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 26-12-01 20:15

> Jeg kan strække mig til noget pseudocode.
> funktion ti_tilfældige_tal
> var tal1 - 10 file://ti variabler til at holde talværdierne
> var nyttal file://en temp variabel til at holde et nyt tal
> nyttal = random(100) file://vælg et tilfældigt tal fra 1 til 100
> tal1=nyttal
> nyttal = random(100)
> while(nyttal==tal1) file://Er tallet trukket før
> nyttal = random(100) file://så træk et nyt
> tal2=nyttal
> nyttal = random(100)
> while(nyttal==tal1 eller nyttal==tal2) file://Er tallet trukket før
> nyttal = random(100) file://så træk et nyt
> tal3=nyttal
> osv.
> osv.
>
> Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

Det er næppe kode-optimering, der har givet dig din MVP?!
Desuden er din brug af while i din pseudo-kode en anelse minimalistisk.

Måske et ARRAY var en lille smule mere fleksibelt?

Måske noget ala: (psuedo)


begin

a = 10 antal tal, der skal udtrækkes / vælges mellem

picked = array[a] picked[x]=1: x er blevet brugt/valgt
picked[x]=0: x er ikke blevet brugt/valgt

result = array[a] array indeholdende vores tilfælde tal mellem 1
og a

for x = 1 to a
y = random(a) y vælges som et tal mellem 1 og a
while picked[y]==1 det antages at y allerede er brugt én gang, og
såfremt det er tilfældet
y=random(a) vælges et nyt tal, ellers bruger vi y
wend
picked[y]=1 vi sætter et flag for, at y nu ER brugt/valgt
result[x]=y vi tilføjer y til vores resultatrække
next

end


....med mindre jeg stadig er fuld af jule-øl, burde dette give et array af
størrelsen 10 indeholdende tallene 1 til 10 netop én gang hver.


--
Med venlig hilsen
Kim Jensen
____________________________________________
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk



Jens Peter Karlsen (27-12-2001)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 27-12-01 19:25

Som skrevet stod var det bare noget pseudo code. Det var aldrig tænkt
at det rent faktisk skulle virke som skrevet.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Wed, 26 Dec 2001 20:14:44 +0100, "Kim Jensen" <kim@litewerx.dk>
wrote:

>> Jeg kan strække mig til noget pseudocode.

>Det er næppe kode-optimering, der har givet dig din MVP?!
>Desuden er din brug af while i din pseudo-kode en anelse minimalistisk.
>


Kim Jensen (28-12-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 28-12-01 14:26

> Som skrevet stod var det bare noget pseudo code. Det var aldrig tænkt
> at det rent faktisk skulle virke som skrevet.

Du har vist ikke helt fanget begrebet "pseudo-kode"?!

Hvis ikke pseudo-koden kan omsættes til egentlig kode, hvad pokker vil du så
bruge den til? Så kunne du ligeså godt have lavet en gang psuedo-kode ala:

begin
rutine der finder 10 tilfældige tal
end

- det vil være ligeså brugbart, hvis man følger din tankegang? :)

Fidusen med pseudo-kode er, at man ikke skriver de basale ting, dvs. hvordan
fx en løkkestruktur detaljeret laves osv. Detalje-graden i pseudo-kode må
derfor altid bestemmes af modtagerens/læserens kundskaber.


--
Med venlig hilsen
Kim Jensen
____________________________________________
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk



Anders Roy Christian~ (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Anders Roy Christian~


Dato : 29-12-01 11:42

Unskyld jef først svare nu...

Jeg er meget glad for jeres hjælp, men er meget dårlig til aray! Så hvis du gad
lave det fulde script, som er beskrevet her og i et tillidere inlæg hjælp til
et spil!

JEg håber virkelig spillet vil ellers være ret kedeligt!

Med venlig hilsen Anders Roy Christiansen

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kim Jensen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Kim Jensen


Dato : 29-12-01 15:25

> Jeg er meget glad for jeres hjælp, men er meget dårlig til aray! Så hvis
du gad
> lave det fulde script, som er beskrevet her og i et tillidere inlæg hjælp
til
> et spil!


<script language="JavaScript">
a = 10;
picked = new Array(a);
result = new Array(a);

for(x=1;x<=a;x++) {
y = Math.round(Math.random()*(a-1)+1);
while (picked[y]==1) {
y = Math.round(Math.random()*(a-1)+1);
}
picked[y]=1;
result[x]=y;
}

for(x=1;x<=a;x++) {
alert(result[x]);
}
</script>


Genererer et tilfældigt array (result[]) med tallene fra 1 til 10 og alerter
derefter tallene (til kontrol).

Håber det kan bruges....

--
Med venlig hilsen
Kim Jensen
____________________________________________
litewerx.com // kelvin8.com // newscaster.dk



Anders Roy Christian~ (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Anders Roy Christian~


Dato : 29-12-01 23:27

Kim Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> > Jeg er meget glad for jeres hjælp, men er meget dårlig til aray! Så hvis
> du gad
> > lave det fulde script, som er beskrevet her og i et tillidere inlæg hjælp
> til
> > et spil!
>
>
> <script language="JavaScript">
> a = 10;
> picked = new Array(a);
> result = new Array(a);
>
> for(x=1;x<=a;x++) {
> y = Math.round(Math.random()*(a-1)+1);
> while (picked[y]==1) {
> y = Math.round(Math.random()*(a-1)+1);
> }
> picked[y]=1;
> result[x]=y;
> }
>
> for(x=1;x<=a;x++) {
> alert(result[x]);
> }
> </script>
>
>
> Genererer et tilfældigt array (result[]) med tallene fra 1 til 10 og
alerter
> derefter tallene (til kontrol).
>
> Håber det kan bruges....

Det kan det i høj grad!
Det mp jeg sige et perle script, lige det jeg skulle bruge! Jeg vil gerne
takke dig for du brugte tid på at hjælpe mig!

Takker...
Takker...

Mange mange tak

Med venlig hilsen Anders Roy Christiansen

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste