Orm !!! Hjæææææælp !
Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 21-12-01 09:19

Hej

Jeg har haft nogle fisk, der har haft nogle røde indvoldsorm. De lignede
nærmest små røde tråde der hang ud af gattet på fisken. Men når det var nået
så langt at jeg kunne se dem, var det for sent. Fisken havde ingen indvolde
tilbage og døde ret hurtigt efter. Der kan gå flere måneder imellem en fisk
bliver angrebet. Hvordan kommer de ? Hvordan kommer jeg af med dem ?

Med venlig hilsen

Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 28-12-01 18:01

"Jan Illum Larsen" <jan.illum@get2net.dk> writes:

> [...]
> tilbage og døde ret hurtigt efter. Der kan gå flere måneder imellem en fisk
> bliver angrebet. Hvordan kommer de ? Hvordan kommer jeg af med dem ?

Lyder som noget jeg var igennem for et par måneder siden.

Jeg brugte en del tid på at søge rundt på nettet efter hvad det var og
hvordan man kom af med skidtet.

Jeg fandt frem til at det var en parasit/orm i Camallanus familien.

Heldigvis fandt jeg frem til en effektiv behandling også. Du skal
have fat i et lægemiddel som hedder Levamisol. Det kan skaffes ved
dyrelægen og kræver recept. Jeg købte 100 ml Levaject vet som
indeholder 75 mg/ml Levamisol. Jeg mener jeg gav omkring 100 kr, og
der er nok til 10-20 komplette behandlinger i mit 325 l akvarium.

Behandlingen skal foregå i hovedakvariet, da parasitten også findes i
fritsvømmende form. Alle fisk der har været udsat for smittefare skal
anses for smittet, også selvom man ikke umiddelbart kan se nogle tegn
på sygdom.

Jeg fandt forskellige opskrifter på den præcise
behandlingsfremgangsmåde, men endte med følgende behandling (til et
325l akvarium):

Dag 1:
Tilsat 5.5 ml Levaject vet (= 412 mg Levamisol).

Dag 3:
Tilsat 4 ml Levaject vet (= 300 mg Levamisol).

Dag 4:
25% vandskifte.

Efterfølgende døde de hårdest ramte fisk, sandsynligvis på grund af de
omfattende skader på tarmsystemet denne parasit forvolder.

Et godt sted at starte er
http://www.thekrib.com/Diseases/nematodes.html

Og naturligvis Google :)

Held og lykke! Og tøv ikke, des hurtigere du kommer igang med
behandlingen, des mindre skade på dine fisks tarme!!

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Jan Illum Larsen

Dato : 30-12-01 10:35

Hej Esben

Tak for dit svar.
Nu har jeg valgt at genstarte baljen, siden har jeg ikke haft nogen
problemer. Men mit gæt på hvordan jeg har fået disse orm, er at jeg havde
købt nogle røde myggelarver i en dyrehandel. Det passer med at hver gang jeg
havde fodret med dem, fik mine fisk indvoldsorm. Så disse myggelarver er nu
smidt ud.

Hilsen

Jan Larsen

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 30-12-01 12:28

"Jan Illum Larsen" <jan.illum@get2net.dk> writes:

> Tak for dit svar. Nu har jeg valgt at genstarte baljen, siden har
> jeg ikke haft nogen problemer.

Med genstartet, mener du så også ny fiskebestand ? Ellers kan du vel
ikke være sikker på at der ikke har skjult sig sygdom i en af de
"raske" fisk ?

Behandlingen med Levamisol så ikke ud til at skade nogle af fiskene,
så en sådan behandling ville jeg vælge, bare for en sikkerheds skyld.

Det koster godt nok lidt at anskaffe sig, men det er meget betryggende
at have stående klar i medicinskabet til næste gang.

> [...]
> havde fodret med dem, fik mine fisk indvoldsorm. Så disse myggelarver er nu

Hmm... Det lyder jo godt nok ikke så behageligt. Jeg er heldigvis
kun blevet ramt en gang.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted