Borland Delphi
Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 20-12-01 21:42

Undskyld - hvis dette er blevet behandlet før her. Jeg er helt ny:

Jeg har lige fået et program der hedder Borland Delphi 6 Personal Edition.
Jeg har lavet et lille program med et faneblad der har to undermenuer - men
jeg kan ikke lave et link til et program/musikfil, der ligger på mit cd-rom
drev i undermenuen.

Er der nogen der har en idé til, hvordan jeg kan gøre dette.

På forhånd tak !!

mvh
Alexander

Fra : FreeAll

Dato : 21-12-01 06:48

Hej

Jeg tror måske du bliver nødt til at sætte dig lidt mere ind i hvad Delphi
er.
Det meste af det du skal gøre skal du programmere. Hvis du er sikker på du
vil lære det så lån en dansk bog der hedder Delphi 4. Den er rigtig rigtig
god, og kan sagtens bruges selvom du har Delphi 6.

--
/FreeAll - freeall@theparty.dk - freeall@freeall.dk
The Party news admin - www.theparty.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-01 13:25

Så giv dog manden et svar!

Check 'ShellExecute' eller 'WinExec', de kan starte eksterne programmer,
såsom .EXE eller .MP3

skriv f. eks 'shellexecute' i delphi koden, og placer curseren i ordet, og
tryk F1, så får du hjælp om den pågældende funktion.

her er et par links til nogle gode Delphi sider:

www.delphi3000.com
http://delphi.icm.edu.pl/
http://www.torry.net/index.htm

Håber det hjælper.

Fra : Thomas Schulz

Dato : 21-12-01 14:48

> skriv f. eks 'shellexecute' i delphi koden, og placer curseren i ordet, og
> tryk F1, så får du hjælp om den pågældende funktion.

Ikke i D6
I e.g. D5 var der inkluderet en basic Windows SDK help file, men det er der
ikke i Delphi6. Derfor kan du kun slå Delphi funcktioner (klasser,
teknologier, mv.) op. Man skal have i M$ Windows SDK for at slå api kald op
som "shellexecute" (eller man kan finde det på msdn.microsoft.com) - og det
kan ikke gøres inde fra D6.

Thomas

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 21-12-01 17:22

I Delphi 6 bruger jeg f. eks.:

procedure TForm1.BitBtn2Click(Sender: TObject);
Var
NavnS: PChar;
begin
IF Edit1.Text<>'' THEN
Try
NavnS:=StrAlloc(LENGTH(Edit1.Text));
StrPCopy(NavnS,Edit1.Text);
WinExec(NavnS, CmdShow);
StrDispose(NavnS);
Except
On Exception DO MessageDlg('Du kan kun bruge præcise programkald!',
mtInformation,[mbOk], 0);
End;
end;
end.

Sti og programnavn skrives ind i en editbox.

hilsen Niels Aage

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 22-12-01 10:19

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@mail.dk> wrote in message
> [...]
> end;
> end.
> Sti og programnavn skrives ind i en editbox.

Når jeg skriver dette i programkoden og vælger gem - så kommer der en masse
fejl i koden for knappen ??
Den laver koden for knappen fuldstændig om, ved at den tilføjer en masse
ting !

"Eyvind" <DONT_EVER_SPAM> wrote in message
> Så giv dog manden et svar!

Bob bob - "mand" og "mand" .... jeg er altså kun 10 år

mvh
Alexander

Fra : FreeAll

Dato : 22-12-01 22:28

> [...]
masse
> fejl i koden for knappen ??
> Den laver koden for knappen fuldstændig om, ved at den tilføjer en masse

Jeg tror det kunne være en god idé at låne Delphi 4 bogen. Husk, at
programmering tager ngoet tid at lære, men når man kan det er det vildt
fedt!!

> Bob bob - "mand" og "mand" .... jeg er altså kun 10 år

Well. Stadig tror jeg bogen er ret god:)

Fra : Claus Christiansen

Dato : 21-12-01 17:31

"Thomas Schulz" <dk_sz@hotmail.com> wrote in

> [...]
> slå api kald op som "shellexecute" (eller man kan finde det på
> msdn.microsoft.com) - og det kan ikke gøres inde fra D6.

Det er så ikke helt rigtigt, du kan fint slå shellexecute op i D6-
hjælpen (med F1), men selvfølgelig får du kun en API-hjælp (dvs. C-
style).

/Claus
--
Claus Christiansen, <mailto:cch@unipeople.dk>

personal: http://www.bigfoot.com/~kruc/; pythia: http://www.pythia.dk
============================================--------------------------
"Computers are useless. They can only give you answers."
- Pablo Picasso (1881-1973)

Fra : Thomas Schulz

Dato : 21-12-01 21:32

> Det er så ikke helt rigtigt, du kan fint slå shellexecute op i D6-
> hjælpen (med F1), men selvfølgelig får du kun en API-hjælp (dvs. C-
> style).

Hmm.. Jeg kan ikke.
I D4, D5 kunne jeg sagtens. Men med D6 Pro kan jeg ikke. Det er nu også
ligegyldigt. Jeg har downloadet den _fulde_ sdk fra msdn i stedet for som
jeg så har en genvej til.

Thomas

Fra : Claus Christiansen

Dato : 30-12-01 16:44

> Hmm.. Jeg kan ikke.
> I D4, D5 kunne jeg sagtens. Men med D6 Pro kan jeg ikke. Det er nu
> også ligegyldigt. Jeg har downloadet den _fulde_ sdk fra msdn i
> stedet for som jeg så har en genvej til.

Kan du ikke lige gi' et link til M$-sdk idet jeg gerne ville have den
nyeste dl, men m$ site er da det mest uoverskuelige jeg længe har mødt!

Claus

Fra : Thomas Schulz

Dato : 02-01-02 14:09

> Kan du ikke lige gi' et link til M$-sdk idet jeg gerne ville have den
> nyeste dl, men m$ site er da det mest uoverskuelige jeg længe har mødt!

jo, her

http://www.microsoft.com/msdownload/platformsdk/sdkupdate/home.htm

mvh
Thomas

Fra : FreeAll

Dato : 22-12-01 11:27

Jeg forstod spørgsmålet som om at han ville linke direkte. Dvs. uden
programmering. Og siden han kun nævnede et faneblad gik jeg ud fra at han
ikke have brudt Delphi så meget. Så set fra mit synspunkt gav jeg ham
faktisk et svar. Det var ikke for at 'hovere' eller noget lign. men for at
hjælpe.