Sendmail: Brug af EXPOSED_USER
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-12-01 11:21

Jeg har lige haft et alvorligt disk-crash. IBM harddiske er ikke hvad
de har været og backup er for tøsedrenge, så det tog en dags tid

Undervejs ville jeg så teste mail ind og ud af huset og opdager så,
at masquerade ikke virker for root pga. EXPOSED_USER optionen, der er
slået til som default. Jeg er lidt i tvivl, om det virkede før, men
det er ikke spørgsmålet her.

Hvis du ikke er en sendmail-haj, så bruges EXPOSED_USER til at slå
masquerading fra for bestemte system-brugere.

Masqueradings funktion er, at omskrive din header, så dit brev ikke
ser ud til at komme fra din maskine (f.eks shakti.cc-consult.dk) men
fra dit domænes mail-server (f.eks mail.cc-consult.dk). Masquerading
er særdeles nyttigt, når modtageren kører med høj sikkerhed og ikke
accepterer mails fra maskiner, der ikke kan findes i DNS. I mit
tilfælde er der en DNS indgang for mail.cc-consult.dk men ikke for
shakti.cc-consult.dk, så masquerading er nødvendig for at jeg kan
sende mails.

Spørgsmålet er: Hvorfor bruger man i det hele taget EXPOSED_USER,
da det i praksis betyder, at det så ikke er muligt at sende mails
fra disse "exposed" brugere ud af huset ?

-Claus