luft
Fra : Thor Reklame

Dato : 18-12-01 15:24

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg får luft mellem de to øverste
celler, når jeg ser siden i netscape 6, i IE virker det fint.

http://www.storchs-koereskole.dk/ny_storch/skabelon.html

--
Mvh.
Henrik C.

Thor Reklame
Indre Vordingborgvej 5
4700 Næstved

Tlf. 55 72 15 13 - Fax 55 77 12 89
E-mail: info@thor-reklame.dk
Web: www.thor-reklame.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-12-01 16:29

"Thor Reklame" <thor.pr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
øverste
> celler, når jeg ser siden i netscape 6, i IE virker det fint.

Jeg har siddet og skimmet din kode lidt igennem. Jeg kan ikke umiddelbart
finde den fejl, der skaber dit problem, blandt de mange fejl der er på din
side. Du bruger en blanding af inline css, gammelt html og et stylesheet -
selvom din html da åbentbart er valid i forhold til w3's validator (Dit
stylesheet er så til gengæld ikke).

Det er givet det kan skabe problemer. Nogle af dine attributter er også
forkerte. I inline css hedder attributterne det samme, som de gør i css, og
ikke det, de hedder i gammelt html.

Hvis du partou vil opbygge din side i tabeller bør du gøre det med en hel
del mere omtanke.

Her er lidt om tables og css:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html

Mit umiddelbare råd ville være, at nøjes med én tabel, med 3 rækker og 3
kolonner.

At centrere din tabel kan måske virke som lidt af en udfordring, men ikke
større end den nemt løses og er 100% valid og virksom.

body {
text-align: center;
}

Således centreres dit indhold.
Dine andre block elementer bliver desværre nødt til at have attributten
"text-align: left;", men det virker.

Mit råd kommer ud på at du bør lave din kode om, således du kun sidder og
arbejder i en enkelt tabel, og at attributterne på den tabel bliver korrekt.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Thor Reklame

Dato : 18-12-01 16:46

Tak for rådet

Jeg starter da bare forfra.....

Forresten fik du min stemme ved byrådsvalget (-:

HC

Anders Fogh - Han er go'

Fra : Rune Glerup

Dato : 18-12-01 22:54

Kasper Kyndsberg skrev:

> At centrere din tabel kan måske virke som lidt af en udfordring, men ikke
> større end den nemt løses og er 100% valid og virksom.

> [...]

Den er ikke 100% virksom. text-align gælder kun for inline-elementer og
en tabel er et blocklevel-element. Grunden til, at det virker for dig,
er, at der er en bug i IE5.x. Den bedste metode, man kan bruge med valid
kode er beskrevet på <http://bluerobot.com/web/css/center1.html>. Den
virker både for IE <6 og browsere, der understøtter standarderne.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Vertikal centrering? Se <http://kaboom.dk/rodekassen/vcenter.html> .

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-12-01 23:37

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> skrev

> [...]
> kode er beskrevet på <http://bluerobot.com/web/css/center1.html>. Den
> virker både for IE <6 og browsere, der understøtter standarderne.

Nå for pokker... ja det virker sørme ikke i andre browsere. Jeg var ellers
helt sikker på, metoden var valid til at centrere indhold med, fordi IE
netop ikke understøttet centrering ellers. Men, jeg siger i hvert fald mange
tak for linket.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Stig Nygaard

Dato : 18-12-01 21:45

Hej Thor

Thor Reklame wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor jeg får luft mellem de to øverste
> celler, når jeg ser siden i netscape 6, i IE virker det fint.
> http://www.storchs-koereskole.dk/ny_storch/skabelon.html

Prøv i stedet for den nuværende !doctype

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

at bruge

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Jeg tror det hjælper.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
PS: http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 18-12-01 22:17

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev
> [...]
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> at bruge
>
> <!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Jeg har også fra tid til anden haft nogle problemer med at ikke alle
browsere ville æde doctypen... nu testede jeg lige HC's side, for at se,
hvad der ville ske ved at ændre som du foreslår. Det giver i hvert fald et
væsentligt andet billede og fjernede mellemrummet.

Den Doctype, som HC har brugt er den som man får fra W3's side, men den
ødelægger åbenbart noget for NS... hvad sker der, siden den ikke vil æde
Doctypen?

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Stig Nygaard

Dato : 19-12-01 21:46

Hej Kasper

Kasper Kyndsberg wrote:

> [...]
>
> Den Doctype, som HC har brugt er den som man får fra W3's side, men den
> ødelægger åbenbart noget for NS... hvad sker der, siden den ikke vil æde

Begge !doctype virker sådan set i Netscape 6+, men den renderer siderne
lidt forskelligt alt efter hvilken !doctype du vælger. Det skulle hænge
sammen som følgende med de mest brugte !doctyper...

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Med denne !doctype renderes så nøjagtigt efter W3C foreskrifter som
overhovedet muligt. Tillader også stadig at man bruger de gamle
attributter og tags som ikke tillades i Strict HTML 4.

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Denne !doctype renderer IKKE helt nøjagtigt som foreskrevet af W3C, men
Netscape 6+ forsøger på visse områder i stedet at efterligne Netscape
4.x's måde at renderer siderne på. Tillader også stadig at man bruger de
gamle attributter og tags som ikke tillades i Strict HTML 4

Dokumenter med diverse HTML 4 Strict !doctyper renderes alle så vidt
mulig efter W3C's foreskrifter. Og så tillades de gamle udfasede
attributter og tags som f.eks. <FONT> altså IKKE med disse !doctyper.

Jeg ved ikke rigtig om det med luft imellem tabeller er en bug eller
feature, men det er altså som sagt MENINGEN at Netscape 6+ renderer så
nøjagtig efter W3C's forevisninger når den førstnævnte !doctype bruges.

Jeg har flere links til (bl.a.) artikler om !doctypes betydning på:

Fra : jopa

Dato : 18-12-01 22:30

"Stig Nygaard" skrev

> <!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
>
> Jeg tror det hjælper.

Genialt Stig
Har haft samme problem med en af mine sider, der funker efter ovenstående.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Thor Reklame

Dato : 19-12-01 09:43

Jeg takker, og vil foretage de nødvendige ændringer. Dvs sige få styr på
tabellerne og min blanding af koder (-:

Jeg vil nøjes med en enkel tabel som jeg vil defineres vha. css, sammen med
nedenstående doctype burde det virke.

Vedr, centreringen hjalp Kasper råd ikke, men det kom der jo en forklaring
på.

Jeg vender tilbage når jeg har rettet siden.

I ønskes en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Mvh.

Henrik C