SCP er ca. dobbelt så langsomt som FTP
Fra : Henrik Boegh

Dato : 17-12-01 22:43

Jeg er mere eller mindre på vej væk fra FTP over mod SCP da jeg ikke
har flere brugere end at jeg kan overkomme at overtale dem til at
benytte WinSCP i stedet for deres normale FTP-klient og alligevel ikke
benytter anonymous-ftp.
Men det går rædsomt langsomt i forhold til alm. FTP. Kan det virkeligt
passe?
Jeg benytter OpenSSH 1.2.3-9.3 på en Debian 2.2r2
med en del unstable pakker og WinSCP 1.0.
Når det er FTP er det ProFTPd 1.2.2-1 og diverse windows FTP-klienter
(i passive tilstand).
Selve serveren er en Pentium 200 m. 24 MB RAM.
Ud over det sikkerhedsmæssige aspekt i at oprgradere til OpenSSH 2, vil
det kunne betyde noget for hastigheden?
Er der andet jeg kan gøre for at forbedre hastigheden?
Er det hardwaren der sætter begrænsningen?

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Alex Holst

Dato : 17-12-01 23:13

Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> wrote:
> Men det går rædsomt langsomt i forhold til alm. FTP. Kan det virkeligt
> passe?

Din sshd venter nok paa at have nok entrophy til at holde den krypterede
forbindelse oppe, eller dens CPU er for langsom. Hvilke hastigheder taler vi
om?

> Jeg benytter OpenSSH 1.2.3-9.3 på en Debian 2.2r2

Er du sikker paa at det er OpenSSH og ikke ssh.com's gamle sshd? Der er
adskellige huller i forskellige versioner foer OpenSSH 3.0.2. Jeg foelger
ikke rigtigt med i hvilke huller der er i ssh.com's sshd da jeg i forvejen
ikke har grund til at stole paa den.

Fra : Henrik Boegh

Dato : 18-12-01 07:04

Alex Holst told the rest of dk.edb.system.unix:

[...]

> Din sshd venter nok paa at have nok entrophy til at holde den
> krypterede forbindelse oppe, eller dens CPU er for langsom. Hvilke
> hastigheder taler vi om?

På en 512 kbit forbindelse er det ca. 20 kbyte/sec. via SCP (anslået -
der er ikke nogen hastigsindikator i WinSCP). Med FTP kan jeg faktisk
nå op i nærheden af 50 kbyte/sec.

[...]

> Er du sikker paa at det er OpenSSH og ikke ssh.com's gamle sshd?

Fra en af de første linjer i den README der er i pakkens dokumentation:

This is the port of OpenBSD's excellent OpenSSH to Linux and other
Unices.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***
"fjern lige katten fra dit tastatur ik' "
- ^TwoSock^ på #Partyline

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-01 23:15

Henrik Boegh <henrik@boegh.X_net> writes:

> Men det går rædsomt langsomt i forhold til alm. FTP. Kan det virkeligt
> passe?

Ja. Den øgede sikkerhed kommer ved at datastrømmen krypteres. Det
tager ekstra tid, og derfor sløves overførslen.

Check http://pierre.mit.edu/compfac/ssh.html#finetuning for at skifte
til en hurtigere krypteringsmetode.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 17-12-01 23:22

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ja. Den øgede sikkerhed kommer ved at datastrømmen krypteres. Det
> tager ekstra tid, og derfor sløves overførslen.

Det er vel ikke kun processeringen der tager ekstra tid. Der genereres
vel også mere data som skal overføres?

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-12-01 23:27

Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> writes:

> Det er vel ikke kun processeringen der tager ekstra tid. Der genereres
> vel også mere data som skal overføres?

Ikke så vidt jeg ved.

Med en Pentium 200 MHz CPU har jeg erfaret, at det kan være svært at
mætte en 10 Mbit forbindelse med scp. Det er sjældent et problem med
ftp.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 18-12-01 01:20

> Med en Pentium 200 MHz CPU har jeg erfaret, at det kan være svært at
> mætte en 10 Mbit forbindelse med scp. Det er sjældent et problem med
> ftp.

På min gamle P133 med 64MB kan jeg overføre ca. 500kb/s vha. openssh-2.9p2.
Det er på en standard Redhat 7.0 2.4.2 kerne med et 3C905 eller EtherExpress
100Mbit.
Med wu-ftp/leechftp kan jeg trække 4-4,5MB/s.

--
Tonny