alder på diskus
Fra : Dissel

Dato : 17-12-01 22:09

Mine discus går hele tiden i leg, men der bliver ikke rigtigt noget ud
af det - hvor gamle skal de være for at være modne nok til opgaven.

Det virker som om at dem som jeg tror der er hanner, ikke rigtig er
interesseret..........

tips søges

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 18-12-01 22:05

"Dissel" <kirstine.mikkelsen@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Mine discus går hele tiden i leg, men der bliver ikke rigtigt noget ud
> af det - hvor gamle skal de være for at være modne nok til opgaven.

De kan begynde ret tidligt, men du bør ikke stræbe efter at yngle med dem
før de er et år gamle, da væksten går i stå, når først de begynder at yngle.

Et ungt par kan sagtens have et behov for at "prøve" et vist antal gange,
før det lykkedes for dem at finde ud af det. Men der er mange faktorer der
spiller ind på succesraten. Går de alene i akvariet, eller er der andre
fisk? Hvilke vandparametre går de under? Er der stress omkring dem
(eventuelt en nysgerrig akvarist der hele tiden skal se hvad der sker)? Og
du kan sikkert finde på mange flere spørgsmål selv.

Et andet faktum er, at ungdyr godt kan finde på at gå i leg med en anden af
samme køn. Altså to hanner, eller to hunner sammen. Og her bliver der
naturligvis ikke noget ud af det.

Når du skriver at det ikke bliver till noget, hvad mener du så? Lægger de
æg, der ikke klækker? Klækker æggene, men ungerne bliver spist? Lægger de
slet ikke æg, men leger?

> Det virker som om at dem som jeg tror der er hanner, ikke rigtig er
> interesseret..........

Du kan relativt let kende hannerne fra hunnerne, dels ved at kigge på
parringsorganerne, hvor hannens er mindre og mere spidst end hunnens, der er
meget mere rund i det, og dels ved at kigge på rygfinnen, hvor de samme
forhold gør sig gældende. Hannens er mere spids bagudtil end hunnens, der er
mere afrundet. Ved at sammenholde disse to karakteristika bør du være i
stand til at skelne kønnene fra hinanden.

Torben