Erfaring med børn for tidligt i skole
Fra : Sandman

Dato : 17-12-01 17:43

Vi overvejer i øjeblikket, efter råd fra vores læge samt skolen, at sende
vores søn et år tidligere i børnehaveklasse end normalt.

Dette afføder dog, i vores øjne, en række problemstillinger - kan han klare
det bogligt, fysisk og socialt, vil han komme ind i gruppen, vil han føle
det som et nederlag, hvis vi trækker ham ud igen (børnehaveklassen), hvordan
klarer han det, når de andre kommer i puberteten, mens han må venter et par
år yderligere - og meget meget mere.....

De samme spørgsmål dukker egentlig også op, hvis vi lader ham vente et år,
og lader ham starte "normalt".

Det skal lige nævnes at aldersforskellen mellem de ældste i børnehaveklassen
og sønnike vil være næsten 2 år.

Mit spørgsmål til gruppen er, har nogle af jer erfaringer med emnet, hvad
valgte I, og hvordan er det gået?

Mvh

Leif

Fra : vagn torup

Dato : 17-12-01 18:32

Hej
Jeg bliver lidt nysgerrig, hvorfor siger jeres læge dog det???
Hvad siger børnehaven, hvis han går i en sådan??
Kender et par børn, der kom for tidligt i skole. De tog det virkelig tungt,
følte sig dummere end andre børn, hvad de ikke var.
MVH Rikke
Sandman <dksandman@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vl72g$1pe0$1@news.cybercity.dk...

Fra : Sandman

Dato : 17-12-01 22:16

Hej Rikke

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg bliver lidt nysgerrig, hvorfor siger jeres læge dog det???

Tja, knægten var til almindelig 4 års undersøgelse, og gjorde åbenbart et
godt indtryk på lægen

> Hvad siger børnehaven, hvis han går i en sådan??

Se, det spurgte man også om på skolen, men han går ikke i børnehave. Han er
hjemme ved mor (forældreorlov), og har aldrig været i pasningsordning. Han
er dog 2 gange om ugen i legestue.

> Kender et par børn, der kom for tidligt i skole. De tog det virkelig
tungt,
> følte sig dummere end andre børn, hvad de ikke var.

_Der_ ser jeg netop også et problem. Jeg vurderer dog, at netop udfordringen
i skolen ved at lære nyt, ikke vil være et problem for knægten, men derimod
om han vil være klassens "tykke" dreng.

mvh

Leif

Fra : Britta Larsen

Dato : 17-12-01 20:31

Hej Leif :)

Jeg har ikke taget skade af at starte for tidligt i skolen, og blive taget
ud igen, og så vente det ene år på at begynde igen.

Da jeg gik i skole hvilket er 3 år siden var aldersforskellen på 3 år, så
det vil han nok ikke tage så stor skade af.

M.v.h.

Britta Larsen :)

Fra : m.y

Dato : 17-12-01 20:42

Ligegyldigt om man sætter sit barn for tidligt i skole, til tiden eller for
sent er der vel fordele og ulemper ved det hele, det hele kommer jo an på
hvilken skole, hvilke kammerater, hvilke lærer man får, barnet selv og i det
hele taget barnets skæbne. Det ene er nok ikke mere rigtigt end det andet.
Forældrene i dette tilfælde Jer, må være de aller bedste til at afgøre
hvordan barnet virker klar til skolen. Vi har gode erfaringer med tidlig
skolestart trods alle advarsler. Jeg selv har da altid selv haft venner som
både var et par år ældre og et par år yngre, der er jo forskel på folk,
nogle er mere modne end andre eller omvendt. Man kan vist ikke generalisere
i det spørgsmål I stiller.

Fra : Sandman

Dato : 17-12-01 22:26

Hej

"m.y" <Zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> både var et par år ældre og et par år yngre, der er jo forskel på folk,
> nogle er mere modne end andre eller omvendt. Man kan vist ikke

Nej, vi er enige om, at man ikke kan generalisere, men netop derfor ville
jeg høre om folk havde erfaringer

Jeg kan dog i mit forældresind se nogle farer, som jeg helst vil undgå, men
det kan jo ske, at de alligevel aldrig bliver til virkelighed.

Omvendt kan jeg ligeledes se nogle farer ved at få ham "normalt" i skole.
Jeg var selv blandt de bedste i folkeskolen, men blev aldrig udfordret.

Dette medførte, at jeg blev "doven" med hensyn til lektielæsning, da jeg
kunne stoffet/havde lavet lektierne i skoletimerne, fordi at jeg var hurtig
til at lave opgaverne.

Denne "dovenskab" hang ved længere i uddannelsesforløbet, så min
studentereksamen er absolut ikke noget at råbe hurra for.

Det korte og det lange er, at jeg ikke ønsker mine børn, hvis de har let ved
opgaverne i skolen, ikke skal falde af på det og smide deres "intellekt"
overbord.

mvh

Leif

Fra : Sandman

Dato : 17-12-01 22:18

Hej Britta

"Britta Larsen" <smilly@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Leif :)
>
> Jeg har ikke taget skade af at starte for tidligt i skolen, og blive taget
> ud igen, og så vente det ene år på at begynde igen.

Hvad klassetrin var det?

> Da jeg gik i skole hvilket er 3 år siden var aldersforskellen på 3 år, så
> det vil han nok ikke tage så stor skade af.

Det var ellers ikke så lidt Men det er godt at høre noget positivt.

mvh

Leif

Fra : Britta Larsen

Dato : 18-12-01 09:42

> Hej Britta

> Hvad klassetrin var det?

Børnehaveklasse

Fra : Helle

Dato : 17-12-01 21:31

> [...]
> Vi overvejer i øjeblikket, efter råd fra vores læge samt skolen, at sende
> vores søn et år tidligere i børnehaveklasse end normalt.

Hvorfor dog ?

> [...]
> og sønnike vil være næsten 2 år.
>
> Mit spørgsmål til gruppen er, har nogle af jer erfaringer med emnet, hvad

Vi lod vores søn vente til han var 6 3/4 år - han er fra december - og det
har vi ihvertfald ikke fortrudt. Det sidste år i skovbørnehaven var kanon,
fordi han fik lov til at prøve at være den store. Samtidig var han virkelig
klar til at komme i skole, fordi han til allersidst var virkelig træt af
børnehaven.

Især livlige drenge skal man nok passe på med at lade starte for tidligt i
skole. Det er altså længe at skulle sidde stille...

Hvis I er det mindste i tvivl om hvorvidt han er moden nok, så ville jeg
helt klart ikke lade ham starte så tidligt i skole.

De "små" i min søns klasse er altså virkelig små - der var 2 ud af 22 der
tager børnehaveklassen igen i år.

Hilsen Helle

Fra : Sandman

Dato : 17-12-01 22:35

Hej Helle

"Helle" <helle-l@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Sandman <dksandman@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9vl72g$1pe0$1@news.cybercity.dk...
>
> Hvorfor dog ?

Se en af de andre tråde.

> [...]
virkelig
> klar til at komme i skole, fordi han til allersidst var virkelig træt af

Jeg kan absolut også se en fordel i, at ungerne oplever at være de store,
men for mig at se, har det også en bagside. Hvis alle knægte i en
skoleklasse vil være "den store" og udøver de samme hirakiske
lege/adfærdsmønstre som i børnehaven, så kan jeg godt forstå, at lærerne har
problemer med at styre ungerne

> Især livlige drenge skal man nok passe på med at lade starte for tidligt i
> skole. Det er altså længe at skulle sidde stille...

Enig, men så er der vist en del, der først skal starte, når de er 10 år

> Hvis I er det mindste i tvivl om hvorvidt han er moden nok, så ville jeg
> helt klart ikke lade ham starte så tidligt i skole.

Det er din holdning, som jeg selvfølgelig skriver mig bag øret - det var
også det jeg oprindeligt spurgte om - og tak for det. Jeg er dog stadig i
tvivl, om jeg vil lade tvivlen om hans chance for at indgå i en gruppe komme
ham tilgode.

> De "små" i min søns klasse er altså virkelig små - der var 2 ud af 22 der
> tager børnehaveklassen igen i år.

Og det er der vel i bund og grund ikke noget forkert i? Jeg synes for så
vidt, at det er kanon positivt, at nogle forældre indser, at det ikke nytter
at sætte lille Ole i 1. klasse, hvis han ikke er klar.

mvh Leif

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-12-01 23:08

> [...]
> skoleklasse vil være "den store" og udøver de samme hirakiske
> lege/adfærdsmønstre som i børnehaven, så kan jeg godt forstå, at lærerne

Hmmm... Det er jo så en helt anden snak... For mig at se ligger problemet i,
at lærerne glemmer at veje situationen. Tit går de alt for meget efter de
netop læste bøger, som de gladeligt terpede igennem på seminariet. De er for
pædagogiske og glemmer, at hvert barn er forskelligt. De er for blødsødende.
Jeg siger ikke der skal være kæft trit og retning, men børnene skal aldrig i
et eneste sekund være i tvivl om, hvem der fører ordet og hvem der bestemme.
Kærlig respekt.

Jeg var så heldig i 1. klasse og senere i 7.-9. klasse at ha' lærere, der
formåede at sætte sig en sund og kærlig respekt fra os elever. Dem, der ikke
havde den respekt, var netop dem der ikke turde at "slå hånden i bordet" -
Dem, der smilende sage "Sæt jer nu ned. Jeg kan ikke lære jer noget når i
larmer" etc. Det holder jo ikke en meter!

Den med, at en lære ikke kan ta' hensyn til hvert enkelt barn holder ikke,
for i 1. klasse var vi 21 børn og der blev taget hensyn til hver enkelt!
Senere, i de store klasser var vi 15 og ja, man kunne da mærke der var færre
elever, for der fik vi virkelig alle udbytte af undervisningen og ikke
mindst tid til at lære vore lære at kende.

Min lære fra 7.-8. klasse har jeg stadig kontakt med den dag i dag. Hende
og manden er blevet nogen af vores bedste venner, jeg kan komme til hende
når der er noget. Jeg kan stole på hende... Hun er som en ekstra mor! Ok,
ved godt at det er exeptionelt. Hun er bare en ener!

Rinnie

Fra : Helle

Dato : 19-12-01 09:49

Hej

> [...]
> skoleklasse vil være "den store" og udøver de samme hirakiske
> lege/adfærdsmønstre som i børnehaven, så kan jeg godt forstå, at lærerne

Sjovt nok, fordi sådan er det slet ikke - ihvertfald ikke i Mark's klasse.
Drengegruppen er yderst velfungerende. På trods af de forholdsvis store
aldersforskelle, der er drengene imellem. Derimod er der store problemer med
pigerne, der bestemt ikke er søde ved hinanden.

> Enig, men så er der vist en del, der først skal starte, når de er 10 år

Det tror jeg nu ikke ... Børn bliver altså pludseligt meget store. Helt
bogstavligt.

> [...]
nytter
> at sætte lille Ole i 1. klasse, hvis han ikke er klar.

Jeg er enig med dig i, at det er godt at forældrene indser det fornuftige i
at lade børnene gå om. Men det må da være et nederlag for børnene. Ja altså
lille Ole, nu skal de 20 andre videre i 1. klasse, men du kan desværre ikke
få lov til at komme med. .... Det er altså ikke særlig fedt. Især hvis man
har fornemmelse af, at det kunne sådan, mener jeg det ville være mere
hensigtsmæssigt at vente med at sende ungen i skole.

Helle

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-12-01 22:55

Jeg ville ikke gøre det!

Forklaring...

Min knægt, der netop er fyldt 4 bliver rost meget i børnehaven for hans
veludviklede sprog. Han talte i sætninger da han var 16 mdr. og kan nu de
fleste bogstaver i alfabetet, men... De er kun børn 1 gang i deres liv!
Børnehavetiden vender aldrig tilbage. Den tid, hvor de kan være børn stort
set 24 timer i døgnet og bare nyde livet, legen!

Lad knægten være barn 1 år mere og lad ham så starte. Er det udfordringer
til hovedet han mangler, så gi' ham det der hjemme. Det er hvad vi gør. Det
er hvad mine forældre gjore. Vi har aldrig tvunget vores dreng til at lære.
Vi lader lysten drive. Det samme gjore mine forældre. Både min søster og jeg
læste og skrev da vi startede i børnehaveklassen. Vi lå ca. på 2. klasses
niveau. Min søster sprang 1. klasse over uden problemer, jeg blev på samme
klassetrin og det har fungeret fint for begge af os.

Pointen...

Forhast ikke, uanset hvor gæv gutten er. Han bliver ikke dummere af at
vente et år mere. Han får bare lov at være børnehave-lege-barn lidt længere
og den tid kommer som sagt ikke tilbage.

Rinnie Ilsøe

Fra : Marianne Høyen

Dato : 17-12-01 23:04

> Vi overvejer i øjeblikket, efter råd fra vores læge samt skolen, at sende
> vores søn et år tidligere i børnehaveklasse end normalt.
..
..
..
> Mit spørgsmål til gruppen er, har nogle af jer erfaringer med emnet, hvad
> valgte I, og hvordan er det gået?

Hej
Jeg har ikke været i den situation, at jeg skulle vælge, men i min barndom
havde jeg legekammarater, der var kommet tidligere i skole end 'normalen'.
Fælles: de blev enspændere/ensomme. Om de var blevet det alligevel, er ikke
til at vide. I det ene tilfælde måtte drengen i en alder af 12-14 gå først
et år og så igen et år om. Har var simpelthen ikke socialt moden og havde,
pga sin alder, ydermere holdt sig en del for sig selv i barndomsårene.
I flere tilfælde var drengene noget senere modne end de øvrige drenge i
klassen. Vistnok også end dem, på deres egen alder.
Og det er ikke nu, problemerne kommer. Det er i puberteten og senere. Det er
ikke rart ikke at have fået udviklet sine sociale sider, hvilket jo sker,
hvis man aldrig er med kammaraterne i gode og mindre gode stunder. Man
bliver analfabet i forhold til at klare konflikter, f.eks. Og det uanset
hvor hamrende begavet, man så i øvrigt er.
Er det ikke op til forældrene/lærerne at se til, at barnet får udfordringer
? Det kan vel godt foregå uden for skolen ?
Jeg ville være *meget* forsigtig med at træffe det valg, I står overfor på
jeres barns vegne.

held og lykke

Marianne

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-12-01 23:11

> [...]
> ikke rart ikke at have fået udviklet sine sociale sider, hvilket jo sker,
> hvis man aldrig er med kammaraterne i gode og mindre gode stunder.

Ja, rigtigt! Man må jo heller ikke glemme, at drenge udvikler sig lidt
senere end pige, så bliver han sat tidligt i skole, så vil han halte noget
mere efter pigerne.

Jeg må dog til de yngres forsvar sige, at selvom min søster var ca. 2½ år
yngre end sine klassekammerater så har hun ikke haft sociale problemer i
skolen.

Rinnie

Fra : Helle

Dato : 19-12-01 09:53

Hej alle

> [...]
> havde jeg legekammarater, der var kommet tidligere i skole end 'normalen'.
> Fælles: de blev enspændere/ensomme. Om de var blevet det alligevel, er

Min lillesøster blev rykket op fra 1. til 2. klasse midt i skoleåret - måske
var det "bogligt" en succes, dygtig var hun i hvertfald. Rent socialt var
det ikke den store succes. Hun kom aldrig til at trives rigtigt i den
klasse. Om det kun var på grund af alderen er jo ikke sikkert .. Men hun
trivedes udemærket i den klasse, hun kom fra.

Helle