Må man det
Fra : Carl Jørgensen

Dato : 16-12-01 22:57

Mit varmeanlæg gik stykker den ene dag. Jeg bestilte et VVS firma til at
rep. skaden, desværre mens jeg var på kursus. Jeg har 2 fyr et til olie og
et til fast brændsel. Da jeg kom hjem havde de forbundet en ventil både på
tilgang og på afgang. Nu har fastbrændselfyr altid forbindelse til
exspansions beholder, men hvis man ved en fejl kommer til at lukke begge
ventiler og man starter oliefyret har det ikke forbindelse med
expansionsbeholder , kan det så ikke explodere.

Med venlig hilsen Carl Jørgensen

Fra : H.Lund

Dato : 17-12-01 07:39

"Carl Jørgensen" <damgade@12move.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ventiler og man starter oliefyret har det ikke forbindelse med
> expansionsbeholder , kan det så ikke explodere.

Er du gal mand, det må de ikke lave, se du at få fat i ham fuskeren igen og
få at vide hvad det skyldes at han har sat de to ventiler imellem.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : ...

Dato : 17-12-01 10:49

Nej det må man f..... ikke ......................................
Ekspansionsbeholderen SKAL side uafspærlig, fra at HELE varmeanlæget. Dvs.
at du må heller ikke kunne afspære f.eks. en del af dine radiatorer, eller
andre dele af dit varmeanlæg.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-12-01 17:00

On Mon, 17 Dec 2001 10:48:45 +0100, "..."
<nykoebingvej@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>at du må heller ikke kunne afspære f.eks. en del af dine radiatorer, eller

Er du sikker på at du ikke røg over i den anden grøft her?

Jeg er ganske vist ikke i branchen længere men har ikke bemærket
at AT 42 (arbejdstilsynets forskrifter for fyrede
varmtvandsanlæg) er ændret så drastisk.

Citat fra AT 42 2.2.3.1
Enhver af anlæggets kedler skal gennem sikkerhedsledning stå i
uafspærlig forbindelse med atmosfærenjfr. 2.1.1, b) og c)

Med andre ord, er der er monteret f.eks. kugleventiler mellem
kedlens top og sikkerhedsledningen er det ikke bare galt, men i
uheldiste fald heller ikke ufarligt.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen grund til at radiatorerne
ikke må afspærres, da de ikke er en varmekilde.

Det er således kun det med radiatorerne og øvrige varmeanlæg jeg
er tvivlende overfor.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]