Transversalbølgers hastighed
Fra : Anders Abildgaard

Dato : 16-12-01 13:11

Hej -

Jeg har en formel, v = k * (my)^a * F^b, som fortæller noget om sammenhængen
mellem hastigheden af transversalbølger i en snøre og snørens masse pr.
længde (my) og trækkraften i snøren (F). k er en konstant.

Jeg har dog problemer med enhederne. Enheden for v er m/s, for F
selvfølgelig N, men hvad med my? Er det g/m eller kg/m - eller er det
ligemeget? Og hvad så med k?

mvh
Anders, andersa@mymail.dk

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-12-01 13:50

Scripsit "Anders Abildgaard" <andersa@mymail.dk>

> [...]

> Jeg har dog problemer med enhederne. Enheden for v er m/s, for F
> selvfølgelig N, men hvad med my? Er det g/m eller kg/m - eller er det

SI-enheden for masse pr. længde er kg/m, men kan kan sagtens angive
samme størrelse i g/m hvis det giver mere håndterbare talværdier.

Hvis a og b også er empiriske (reelle) konstanter, bliver man nødt til
at omskrive formlen til

v = k1 * (my/k2)^a * (F/k3)^b

for at få enhederne til at stemme - med [k1]=m/s, [k2]=kg/m, og [k3]=N

Ellers bliver du nødt til at tildele k den noget ufysiske enhed

m^(1+a) / kg^a*s*N^b

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."