Firewall anbefaling
Fra : Troels Jensen

Dato : 16-12-01 13:01

Hej

Hvilken firewall kan anbefaledes til TDC Boomtown?
Prisen er ikke afgørende.

Hilsen
Troels

Fra : John Hinge

Dato : 16-12-01 13:09

On 16 dec 2001 Troels Jensen was heard to say:

> Hej
>
> Hvilken firewall kan anbefaledes til TDC Boomtown?
> Prisen er ikke afgørende.

Nå men på det budget skal du da måske kigge på en dedikeret firewall?
En Cisco PIX, eller en FW-1 opsætning ?

På den anden side kan du sikkert 'nøjes' med en personlig firewall
f.eks ZoneAlarm eller Norton Personal Firewall ?

Eller mellemtrinnet, en linuxpc med 2 netkort og lidt opsætning.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Lasse Jensen

Dato : 22-12-01 11:05

On 16 Dec 2001 12:09:00 GMT, John Hinge
<sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

>On 16 dec 2001 Troels Jensen was heard to say:
>Eller mellemtrinnet, en linuxpc med 2 netkort og lidt opsætning.

Jeg vil klart anbefale at bytte en kasse øl for en 200 mhz pentium og
installere Astaro Secutity Linux på den (www.astaro.com). Det bruger
jeg på min NetExpress og det kører skønt. Det hele sættes op via et
webinterface, så du behøver intet kendskab til linux for at bruge den.

---
Lasse Jensen [rdx at worldonline dot dk]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Claus O

Dato : 28-12-01 22:52

"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> wrote

> Jeg vil klart anbefale at bytte en kasse øl for en 200 mhz pentium og
> installere Astaro Secutity Linux på den (www.astaro.com). Det bruger

Hvad bytter du så strømmen væk med?
En ekstra pc på 24/7 bruger fra 1500-2500 kr./år.
Claus

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-12-01 23:31

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>"Lasse Jensen" <rdx@worldonline.dk> wrote

>Hvad bytter du så strømmen væk med?
>En ekstra pc på 24/7 bruger fra 1500-2500 kr./år.

Det er ikke rigtigt. Den behøver jo fx ikke have en tændt skærm
på.

En normal "lille" pc uden skærm bruger vel omkring 40-50 W; det
bliver omkring 500 DKK/år. Det var ikke et
præcisionsregnestykke, så måske tager jeg lidt fejl - men det er
i hvert fald klart under 1000 DKK/år.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Claus O

Dato : 29-12-01 14:15

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> wrote

> En normal "lille" pc uden skærm bruger vel omkring 40-50 W; det
> bliver omkring 500 DKK/år. Det var ikke et
> præcisionsregnestykke, så måske tager jeg lidt fejl - men det er
> i hvert fald klart under 1000 DKK/år.

OK, jeg regnede med strømforsyningen, uden rigtigt at
vide hvor meget den rent faktisk bruger.
Har herefter fundet 122w med screensaver (1100 kr) som det mindste
www.spareenergi.dk
Gerne yderligere links om emnet.
Claus

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-12-01 15:22

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> wrote

>OK, jeg regnede med strømforsyningen, uden rigtigt at
>vide hvor meget den rent faktisk bruger.

Det gør også en forskel om den kører i tomgang eller om den
arbejder. Her kommer operativsystemet sjovt nok ind i billedet:
DOS og Windows 95 bruger CPUen hele tiden, også de ikke har noget
at lave, så der går strøm til det. Windows NT/2000 (og
forhåbentlig også 98/ME) skruer ned for CPUens strømforbrug når
den ikke har noget at lave. Forskellen er nem at konstatere: i
Windows 95 er CPUen altid varm, også når den ikke laver noget;
det er den ikke i Windows 2000.

>Har herefter fundet 122w med screensaver (1100 kr) som det mindste
>på www.spareenergi.dk

Det lyder højt. Jeg målte på et tidspunkt det samlede forbrug
af:
* En gammel 180 Mhz Pentium Pro kørende Linux, tændt men ikke
belastet, uden skærm.
* En Pentium III i standby (altså "slukket", men ikke mere end at
den principielt kan tændes fra netværket), inkl. en skærm i
standby).
* TDC's ADSL-modem og -ruter.
* En IDSN-ruter.
* En NT-boks.
* En HP skanner i standby.
* En HP inkjet-printer i standby.

Jeg kan ikke huske det præcise tal, men jeg mener det var under
80 W - i hvert fald under 100 W.

Endelig skal man huske at hvis apparatet befinder sig i et
alligevel opvarmet rum, så går energien ikke til spilde i
fyringssæsonen, men bliver til en besparelse på varmeregningen
(men elvarme er jo dyrere end andre former for opvarmning, så man
vinder typisk ikke hele elprisen ind på varmebesparelse).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-12-01 15:31

Jeg skrev:

>Jeg kan ikke huske det præcise tal, men jeg mener det var under
>80 W - i hvert fald under 100 W.

Jeg glemte lige at tage det forbehold at jeg målte det med sådan
et apparat man kan køre for et par hundrede DKK hos en
isenkræmmer. Det er absolut ikke et præcisionsinstrument, men
det giver jo alligevel en omtrentlig idé om forbruget.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-12-01 18:37

On Sat, 29 Dec 2001 15:22:20 +0100, Jesper Dybdal <jdunet@u7.dybdal.dk>
wrote:

>Windows NT/2000 (og
>forhåbentlig også 98/ME) skruer ned for CPUens strømforbrug når
>den ikke har noget at lave.

Tag bare XP med også, 98 og ME ved jeg ikke.

>* En Pentium III i standby (altså "slukket", men ikke mere end at
>den principielt kan tændes fra netværket), inkl. en skærm i
>standby).

Sådan en har jeg, i BIOS kan man aflæse nogle oplystninger om den,
kender du til et program der kan gøre det også? Slal køre under XP.

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-01-02 14:13

Ivar Madsen <news-12-10-01@milli.dk> wrote:

>Sådan en har jeg, i BIOS kan man aflæse nogle oplystninger om den,
>kender du til et program der kan gøre det også? Slal køre under XP.

Nej. (Afhængigt af hvad du mener med "oplysninger" - jeg går ud
fra at XP har noget "System Information" under "Computer
Management", lige som 2000 - men det er sikkert mere end det du
gerne vil have.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-01-02 15:28

On Tue, 01 Jan 2002 14:12:30 +0100, Jesper Dybdal <jdunet@u7.dybdal.dk>
wrote:

> [...]
>fra at XP har noget "System Information" under "Computer
>Management", lige som 2000 - men det er sikkert mere end det du

Det kan jeg ikke finde, hvad kan det hede i den danske udgave?

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-01-02 16:20

Ivar Madsen <news-12-10-01@milli.dk> wrote:

>Det kan jeg ikke finde, hvad kan det hede i den danske udgave?

Det ved jeg ikke; på engelsk er den fulde vej:

Control Panel
Administrative Tools
Computer Management
System Tools
System Information
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 01-01-02 16:22

Jeg skrev:

> [...]
>fra at XP har noget "System Information" under "Computer
>Management", lige som 2000 - men det er sikkert mere end det du

Det er lige gået op for mig at det kan læses omvendt: et komma
mellem "det" og "du" ville nok have hjulpet til at gøre det klart
at jeg tror du gerne vil have mere information end det nævnte
menupunkt kan levere.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-01-02 16:34

On Tue, 01 Jan 2002 16:21:57 +0100, Jesper Dybdal <jdunet@u7.dybdal.dk>
wrote:

> [...]
>mellem "det" og "du" ville nok have hjulpet til at gøre det klart
>at jeg tror du gerne vil have mere information end det nævnte

Ja, et komma med en stor efekt af betydningen,,,

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 16-12-01 13:10

Troels Jensen wrote:

> Hvilken firewall kan anbefaledes til TDC Boomtown?

Hvad skal den kunne, hvad er formålet? Vil du bare ha' en for en
sikkerheds skyld, eller vil du gerne være sikker der ikke er nogen der
kommer igennem.

Hvilke maskiner skal den beskytte (kun windows eller også andre OS'er)?
Der findes både hardware og software løsninger (Til "private" er
software løsningerne det mest overkommelige, men hardware kan være en
betragtelig fordel i nogle tilfælde).

Regner du med at have en server ståene bag den eller?

// Flemming

--
Flemming Mahler Larsen, Media & Portal Technology @ TDC Internet
http://card.netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 16-12-01 18:31

"Troels Jensen" <tkjensen@image.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvilken firewall kan anbefaledes til TDC Boomtown?
> Prisen er ikke afgørende.

Hvis du ikke har brug for en dmz zone vil jeg anbefale end zywall 1 til 2000
kr. ankommer til januar.
Og hvis du ikke kan vente på det kan man få zywal 10 nu til omkring 4500

Om du har brug for en dmz zone kommer an på dine behov for at have en server
stående.

jeg køre selv med en Zywall 10 på min boomtown.

Men du kunne måske prøve at fortælle hvad den skal bruges til ?

--
Svend