AMD K-5 til AMD K6 eller K6-2
Fra : Brian Pedersen

Dato : 16-12-01 11:38

Hej jeg har en ekstra computer som jeg meget gerne vil gøre lidt hurtigere
end den er i dag.

Lidt om computeren:

AMD K5 100 MHz med en SOCKET 7 CPU (køleren sidder overpå processoren), 40
MB ram og et grafikkort på 2 MB.

Jeg ønsker at ændre lidt på den:

1) kan jeg sætte et Matrox Productiva G100 AGP med 8 MB ram i computeren
2) kan jeg sætte 4 * 32 MB ram i computeren, (der er plads til 4 blokke)
3) kan jeg sætte en AMD K6 eller AMD K6-2 processor i computeren, og med
hvilken hastighed skal
processoren være, 200, 266, 300 eller 350 og skal det være en 100MHz
som bundkortet er på.

Håber disse data kan hjælpe og at jeg kan få et svar, jeg har set at man kan
købe en AMD K6 300MHz socket 7 processor med køler for omkring 300 kr.

Hilsen Brian

Fra : Peter Pan

Dato : 16-12-01 13:49

"Brian Pedersen" <kex@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> MB ram og et grafikkort på 2 MB.
>
> Jeg ønsker at ændre lidt på den:
>
> 1) kan jeg sætte et Matrox Productiva G100 AGP med 8 MB ram i

Hvis det er et Socket 7 bundkort og ikke et Super Socket 7, er der ingen AGP
port i det. Så det kan du ikke.

> 2) kan jeg sætte 4 * 32 MB ram i computeren, (der er plads til 4
blokke)

Det kommer an på bundkortet. Nogle kører med 168 pins ram, andre med 72 pins
ram. Men sandsynligvis kan du godt dette, hvis de 4 * 32 mb klodser du har
er 72 pins.

> [...]
med
> hvilken hastighed skal
> processoren være, 200, 266, 300 eller 350 og skal det være en

Er bundkortet på 100 MHz? Hvad mener du? Din nuværende K5 kører 100 MHz,
right? Bundkortet kører ikke 100 MHz så, men 66 MHz FSB som processoren
ganger op med 1,5x.

Det hele kommer an på hvilket bundkort du har. Har du et godt Socket 7
bundkort fra en af de størrer fabrikanter kan du sandsynligvis sætte en K6-2
400 eller 450 MHz processor i. Har du et gammelt Socket 7 fra en noname
fabrikant, kommer du sikkert ikke over K6-233 eller PentiumMMX 233 MHz.

> Håber disse data kan hjælpe og at jeg kan få et svar, jeg har set at man
kan
> købe en AMD K6 300MHz socket 7 processor med køler for omkring 300 kr.

Alle AMD K6 serie processorer er ikke låst på multiplieren. Så du kan altid
sætte processoren til at køre langsommere end den er designet til.
Det du skal koncentrere dig om er 2 ting. BIOS support for processor serien
og Spændingen processoren bruger vs hvad bundkortet kan levere.
K5 bruger 3,5 volt
K6-2 bruger 2,2 - 2,4 volt.
K6 166-233 bruger 2,3 - 3,2 volt
K6 233-300 bruger 2,2 - 2,4 volt
Pentium MMX 166-233 bruger 2,8 volt

Det hele havde været lidt nemmere at give gode råd om hvis du skrev hvilket
motherboard du har...

Mvh
Anders

Fra : Brian Pedersen

Dato : 17-12-01 10:59

Mit bundkort er et Intel Corporation 82347VX 340VX