Apache opsætning
Fra : Jonas Urth Olsen

Dato : 16-12-01 10:48

Hej NG

Jeg har en Linux Mandrake 8.1 til at køre som bla. Apache server på min
ADSL forbindelse, bag en NAT (Cisco 677). Problemet er at Apache ikke
ved at den skal servicerer mit eksterne ip, så jeg kan ikke få fat i
kataloger på server fra en browser f.eks. http://ekstern-ip/dir når jeg
prøver det hjemme, henviser smider apache mig til http://intern-ip/dir,
det virker selvfølgelig ikke for alle som ikke sidder på mit net. Jeg
har kikket lidt i http.conf men jeg kan ikke rigtigt finde noget, hvad
skal tilføjes ?, og findes der ikke et gui under Mandrake til
konfiguration af Apache ?.

På forhånd tak.
Jonas

Fra : Christian Joergensen

Dato : 16-12-01 12:06

Jonas Urth Olsen <urth@REMOVEgo.to> wrote:

> Jeg har en Linux Mandrake 8.1 til at køre som bla. Apache server på min
> ADSL forbindelse, bag en NAT (Cisco 677). Problemet er at Apache ikke
> ved at den skal servicerer mit eksterne ip

Det skal den heller ikke. Apache skal selvfølgelig lytte på det IP nummer
dit netkort har. Den kan jo ikke lytte på routerens.

> [...]
> det virker selvfølgelig ikke for alle som ikke sidder på mit net. Jeg
> har kikket lidt i http.conf men jeg kan ikke rigtigt finde noget, hvad

Mon du mangler at sætte et ServerName?

ewww. GUI?

--
Christian Jørgensen / Never make any mistaeks.
http://www.razor.dk /

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 16-12-01 15:59

Jonas Urth Olsen <urth@REMOVEgo.to> wrote in news:3C1C6DD9.9070700
@REMOVEgo.to:

> Hej NG
>

>og findes der ikke et gui under Mandrake til
> konfiguration af Apache ?.

Hvis du bruger kde: Gå ind under konfiguration, netværk. På det midsterste
faneblad, kan du konfigurere apache.

--
Med venlig hilsen Esben

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 16:11

On Sun, 16 Dec 2001 10:48:09 +0100, Jonas Urth Olsen
<urth@REMOVEgo.to> wrote:

> [...]
>prøver det hjemme, henviser smider apache mig til http://intern-ip/dir,
>det virker selvfølgelig ikke for alle som ikke sidder på mit net.

Hvis jeg har forstået dit problem rigtigt:

Sæt UseCanonicalName til "Off" i httpd.conf, altså:

UseCanonicalName Off

Er den "On", vil den bruge ServerName, når den selv skal danne en URL
(fx hvis den skal redirecte brugeren). Er den "Off", vil den bruge det
hostname, brugeren har sendt med, hvilket er at foretrække i en del
tilfælde.

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Mickey

Dato : 16-12-01 19:59

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Sæt UseCanonicalName til "Off" i httpd.conf, altså:
>
> UseCanonicalName Off

det var da en træls ting at gøre...

> [...]
> (fx hvis den skal redirecte brugeren). Er den "Off", vil den bruge det
> hostname, brugeren har sendt med, hvilket er at foretrække i en del

hvis man opsætter sit ServerName til noget udefrakommende kan bruge, så kan
man have usecannonicalname on og stadig ha det til at virke (og det kan have
fordele)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
TDC har klippet min DNS (og min email)...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 20:18

On Sun, 16 Dec 2001 19:58:38 +0100, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>det var da en træls ting at gøre...

Tænk, det synes jeg ikke. Jeg har sjældent været ude for at det var
praktisk at have UseCanonicalName til. Alt andet føler jeg kan
forvirre den besøgende.

>hvis man opsætter sit ServerName til noget udefrakommende kan bruge, så kan
>man have usecannonicalname on og stadig ha det til at virke (og det kan have
>fordele)

Omvendt set ser jeg ingen grund til at serveren selv begynder at have
en mening om hvad, den hedder, hvis den er blevet forepurgt med et
andet hostnavn. Specielt, hvis ens server sidder på lokalnettet eller
flyttes rundt omkring, og nu og fx ændrer IP-adresse. Hertil er det
ikke praktisk, at et request honoreres med en redirect til et fast
hostnavn (fx http://a.b.c.d/artikel => http://localhost/artikel/ ,
http://prometheus.hjem/artikel/ eller lignende).

Fra : Mickey

Dato : 16-12-01 20:57

> [...]
> flyttes rundt omkring, og nu og fx ændrer IP-adresse. Hertil er det
> ikke praktisk, at et request honoreres med en redirect til et fast

det kan jeg godt se, men stadig burde det ikke være noget problem i fald man
ikke flytter sin server rundt

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-12-01 21:26

On Sun, 16 Dec 2001 20:57:09 +0100, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>det kan jeg godt se, men stadig burde det ikke være noget problem i fald man
>ikke flytter sin server rundt

Jeg ser ganske enkelt blot ingen grund til at webserveren absolut skal
diktere servernavnet. I sjældne tilfælde kan jeg forestille mig det
(eksempelvis af hensyn til ordentlig cookie-handling), men ellers ser
jeg ingen grund til det.

Dertil kommer også det forvirrende i at indtaste adressen til et
katalog, fx uden "/", hvorefter man bliver viderestillet til et
adressen inkl. "/", dog under et andet hostnavn. Den ændring af URL'en
vil kunne få den besøgende til at undre sig om hvorvidt, han er blevet
viderestillet "til en anden server".

Fra : Mickey

Dato : 16-12-01 21:47

> [...]
> adressen inkl. "/", dog under et andet hostnavn. Den ændring af URL'en
> vil kunne få den besøgende til at undre sig om hvorvidt, han er blevet

jeg tror ikke ret mange opdager dette, og da slet ikke hvis det er fra
f.eks. www.domain.dk til domain.dk