Wake On LAN?
Fra : Søren Badstue

Dato : 15-12-01 18:47

Hejsa.
Mest af nysgerighed:

Jeg har to computere der er koplet sammen med en switch, og derigennem til
en router til ADSL. På bægge netkort (et i hver computer er der noget
der hedder WOL. Jeg har fundet ud af at det betyder Wake On LAN, og at det
skal i stikket WOL på motherboardet hvis dette findes.
Men hvad gør det? Kan jeg så tænde den ene computer fra den anden, eller kan
jeg tænde computerne fra en tredje computer over internettet, eller.....
Hvad er det?

--
SB

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 19:49

Søren Badstue wrote:

>der hedder WOL. Jeg har fundet ud af at det betyder Wake On LAN, og at det
>skal i stikket WOL på motherboardet hvis dette findes.
>Men hvad gør det? Kan jeg så tænde den ene computer fra den anden

Ja.

>eller kan
>jeg tænde computerne fra en tredje computer over internettet

Nej.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med billeder af Tina Dickow!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Fra : Søren Badstue

Dato : 15-12-01 21:59

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en

> Ja.

Og hvordan gør man så det? (begge maskiner kører win 98, hvis det gør en
forskel)jeg har prøvet at se under "andre computere", men der visis ikke
navnet på den anden computer, når den er slukket.

--
SB

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-12-01 22:26

Søren Badstue wrote:

>Og hvordan gør man så det? (begge maskiner kører win 98, hvis det gør en
>forskel)jeg har prøvet at se under "andre computere", men der visis ikke
>navnet på den anden computer, når den er slukket.

Jeg er ikke hundrede procent sikker, men jeg mener du skal bruge en
boot-ROM, der skal sidde i en sokkel på netkortet. Herefter skulle du
kunne sætte forskellige indstillinger vha. et program.

Men prøv at spørge det sted du har købt kortet eller besøg producentens
hjemmeside.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-12-01 23:09

On Sat, 15 Dec 2001 18:47:16 +0100, "Søren Badstue"
<soren.badstue@post.cybercity.dk> wrote:

> Men hvad gør [WoL]? Kan jeg så tænde den ene computer fra den anden,

Hele idéen med WoL er netop, at man kan tænde én computer fra en
anden. Det foregår ved, at man sender pc'en en såkaldt 'magic
packet', der opsnappes af netkortet, og får den til at tænde
pc'en.

Se http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=wol

> eller kan jeg tænde computerne fra en tredje computer over
> internettet, eller.....

Ja, principielt kan man godt tænde en pc via Nettet. Man skal
bare have noget, der via Nettet kan sende den magic packet, der
får den til at vågne.

Når det som her er en ADSL-forbindelse skal der altså udefra være
mulighed for at sende trafik til pc'en.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Badstue

Dato : 16-12-01 13:27

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en

> [...]
> anden. Det foregår ved, at man sender pc'en en såkaldt 'magic
> packet', der opsnappes af netkortet, og får den til at tænde

Ok, jeg har fundet et (gammelt ?) DOS program der ganske enkel hedder
wol.exe og det virker, idet man pruger en MAC adresse, som jeg har fundet
frem til er adressen på et stykke hardware. Så jeg takker for hjælpen til
både Asbjørn og Christian.

--
SB

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-12-01 20:00

> Ok, jeg har fundet et (gammelt ?) DOS program der
> ganske enkel hedder wol.exe og det virker, idet man
> pruger en MAC adresse, som jeg har fundet frem til er
> adressen på et stykke hardware.

Ikke _et_ stykke hardware, men netkortet.
Alle netkort har hver sin MAC-adresse.

Mvh.
Mikael

Fra : Søren Badstue

Dato : 16-12-01 21:11

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev i en

> Ikke _et_ stykke hardware, men netkortet.
> Alle netkort har hver sin MAC-adresse.

Det vil sige at det _kun_ er netkort der har en MAC adresse?

Jeg fik da opfattelsen af at alle stykker hardware har en MAC adresse, efter
at have fundet et par hjemmesider om det. Dette beviser bare at man ikke
skal tro på alt hvad man læser...

--
SB

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-12-01 22:02

On Sun, 16 Dec 2001 13:27:16 +0100, "Søren Badstue"
<soren.badstue@post.cybercity.dk> wrote:

> Ok, jeg har fundet et (gammelt ?) DOS program der ganske enkel
> hedder wol.exe og det virker, idet man pruger en MAC adresse,

Ja, det vil naturligvis ikke virke over Internet, men på et LAN
(her 'et broadcast-domæne') vil det virke fint.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/