CSS og Netscape :o(
Fra : Jan Poulsen

Dato : 14-12-01 16:50

Hej,

Jeg kan ikke få NN 6.0 til at køre med CSS.

Jeg skriver i min CSS-fil :
..lilletekst {
font-size: 10 px;
font-family: arial;
}

men det eneste NN kan finde ud af her, er hvilken skrifttype den skal bruge.
De 10px er den ligeglad med, om jeg så skriver 50 px har det ingen
betydning.

Er der nogen der ved hvorfor?

/Jan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-12-01 17:18

On Fri, 14 Dec 2001 16:49:46 +0100, "Jan Poulsen"
<j.poulsen@worldonline.dk> wrote:

>Jeg skriver i min CSS-fil :
>.lilletekst {
> font-size: 10 px;

Prøv med:
font-size: 10px;

- altså uden mellemrum mellem tal og benævnelse.

Dernæst kan du overveje, hvor smart det egentlig er at angive en
font-størrelse i px ... eller for den sags skyld enhver anden fast
værdi.
Problemet er, at brugerne i nogle browsere så fratages muligheden for
at gøre teksten større eller mindre i forhold til hvor godt et syn,
man nu er udstyret med.

Jeg plejer:
1. først at se, hvordan det ser ud uden at angive nogen størrelse
(altså med standard-værdien)
2. hvis der er behov, så at forstørre/formindske med "em"
1em er 100%, 2em er 200% osv.
- så en moderat forstørrelse, kunne se således ud:
font-size: 1.15em;
- en moderat formindskelse:
font-size: 0.85em;

Blot min mening.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-12-01 17:37

Jørn Andersen wrote in news:v69k1uo2apu6ju1c6aqev8eikrnskbcsi9@4ax.com:

> [...]
> Problemet er, at brugerne i nogle browsere så fratages muligheden for
> at gøre teksten større eller mindre i forhold til hvor godt et syn,

det er en rigtig god idé at anvende de relative størrelser på fontene! Jeg
lavede for et stykke tid siden en ny forside (og nyt design) på min
hjemmeside (link nederst), og jeg brugte her kun de relative størrelser på
forsiden. Da jeg kom hjem til min kære fader, så hentede jeg min hjemmeside
via hans PC - hvis skærm er med lavere opløsning end min egen - og derfor
altid har set mere eller mindre rædderlig ud. Men til min store forbavsning
var den nøjagtig som når jeg ser den på min egen PC ... blot i mindre
størrelsesforhold.

Det kan nærmest karakteriseres som en af de der glædelige "Aha!"-oplevelser
.... :)

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Gad vide hvor lang tid der går, inden danskerne
finder ud af, at de har købt katten i sækken til valget ...

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 00:31

"Jesper Stocholm" <spam200112@stocholm.dk> skrev

> det er en rigtig god idé at anvende de relative størrelser på fontene!
[SNIP: Relativ størrelse ved mindre skærmopløsning]

Og så er der sådan nogle som mig der kører i en høj skærmopløsning. De
fleste steder er størrelsen relativ, og jeg kan derfor læse hvad der står.
En 6pt tekst er meget svær at læse ved høj opløsning - og jeg kan ikke
engang sætte størrelsen op i min browser således så jeg kan læse det.

Blot for at bekræfte Jesper og Jørn i, at relative font størrelser er
ubetinget det bedste, medmindre du har lavet et ekstremt stramt layout.

> Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 15-12-01 01:27

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote in

> [...]
> står. En 6pt tekst er meget svær at læse ved høj opløsning - og jeg kan
> ikke engang sætte størrelsen op i min browser således så jeg kan læse

Jeg vil lige påpege at zoom funktionen i Opera rykker for hårdt på det punkt!

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 13:28

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev
> "Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> wrote

> Jeg vil lige påpege at zoom funktionen i Opera rykker for hårdt på det
punkt!

Enig, det er ret smart, men jeg bryder mig ikke om Operas, efter min mening,
meget dårlige understøttelse af css. IE kan vidst også få kaldt funktionen
via JavaScript, hvis det endelig skulle være

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 15-12-01 13:49

> Enig, det er ret smart, men jeg bryder mig ikke om Operas, efter min
> mening, meget dårlige understøttelse af css.

Ahem.. Hvilken version af Opera er det lige du sidder med?

Du kan se Opera's css understøttelse på: http://www.opera.com/docs/specs/#css
Det eneste jeg lige kan se som vigtigt er den manglende understøttelse af
overflow:auto; men det er da ikke værre end IE's manglende understøttelse af
position:fixed;

(Og så har vi fået lovning på at Opera kommer til at understøtte de manglende
overflow og clip funktionerne når den næste version kommer engang i starten
af det nye år.)

> IE kan vidst også få kaldt
> funktionen via JavaScript, hvis det endelig skulle være

Det lyder forfærdelig besværligt (eller rettere ikke noget som Jans
Gennemsnitssurfer kan finde ud af)

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 14:23

> [...]
manglende
> overflow og clip funktionerne når den næste version kommer engang i

Nå ja, nu blev jeg jo så nærmest tvunget til at downloade 6'eren. Og den ser
ellers rigtig fin ud. Mit ankepunkt er dog, den ikke forstår noget kan være
100% bredt, samt en man ikke kan lave css knapper til den. Den forstår ikke
<a> kan have en bredde. Det gør Netscape.

> Det lyder forfærdelig besværligt (eller rettere ikke noget som Jans
> Gennemsnitssurfer kan finde ud af)

Nå ja, men lad os da nu bare holde fast i det kan lade sig gøre...
foretrækker i øvrigt stadig at man bruger relative fontstørrelser.

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 15-12-01 16:17

> [...]
> noget kan være 100% bredt, samt en man ikke kan lave css knapper til
> den. Den forstår ikke <a> kan have en bredde. Det gør Netscape.

Har du et specifikt eksempel med hensyn til de 100%? Jeg har aldrig haft
problemer med det.

Opera behandler bredden korrekt. Du kan ikke angive en bredde på et inline
element, du skal bruge et block-element. Prøv noget i retning af:

a {
   display:block;
   width:25%;
   background:red;
   color:white;
}

Det virker helt efter hensigten så længe man laver det rigtigt

> Nå ja, men lad os da nu bare holde fast i det kan lade sig gøre...
> foretrækker i øvrigt stadig at man bruger relative fontstørrelser.

Yes, yes, vi er helt enige med hensyn til de relative fontstørrelser

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 15-12-01 16:54

> [...]
> color:white;
> }
>
> Det virker helt efter hensigten så længe man laver det rigtigt

Nu har jeg lavet et lille eksempel. Den med de 100% får ikke helt den fejl
jeg havde håbet - nemlig at den skaber en horisontal scrollbar - men den
fylder stadig ikke 100%. Jeg ved ikke, om det er mig der laver en fejl, som
Opera ikke kan rette. Pointen er dog, IE 5.5 og NN 6.0 viser siden korrekt.

mht. <a> så er det mig der hidtil har lavet en lille fejl, manglede "display
block".

http://www.kyndsberg.dk/test.html

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 15-12-01 17:03

> [...]
> men den fylder stadig ikke 100%. Jeg ved ikke, om det er mig der laver
> en fejl, som Opera ikke kan rette. Pointen er dog, IE 5.5 og NN 6.0

"Problemet" på testsiden er at Opera ikke indsætter en scrollbar medmindre
at der er brug for den og derfor ser det ikke ud som den giver bredden 100%
Jeg mener at IE altid har en scrollbar, men da IE af en eller anden grund
ikke vil starte lige nu så kan jeg ikke tjekke.

Den horisontale scrollbar kan jeg godt fortælle dig hvor kommer fra. Ifølge
boksmodellen skal padding og border lægges til boksens bredde. Altså hvis
du har:

..box {
   width:100%;
   border:1px black solid;
   padding:20px;
}

Så skal boksens bredde være 100% + 1 + 1 + 20 + 20 = 100% + 42px. Opera
følger standarden på dette punkt, men IE 5.x gør ikke! I IE 5.x vil bredden
blive 100% hvilket er forkert! Så vidt jeg ved følger IE 6 standarden og
viser boksen med den korrekte bredde (100% + 42px).

Så deet :p

> mht. <a> så er det mig der hidtil har lavet en lille fejl, manglede
> "display block".

Jeg sad også et godt stykke tid og undrede mig over det samme problem i sin
tid, så jeg havde gættet på forhånd at det var der problemet lå.

--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Jan Poulsen

Dato : 15-12-01 07:18

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2. hvis der er behov, så at forstørre/formindske med "em"
> 1em er 100%, 2em er 200% osv.
> - så en moderat forstørrelse, kunne se således ud:

Hej,

Det var det mellemrum mellem 10 px der skulle væk, men jeg vil da bruge 'em'
i stedet for, da der er så mange gode grunde til det.
Tak for alle forslagene, nu vil jeg komme i gang med at lave min side
browser venlig.

/Jan