"Evolutions Tanker" - Per Christiansen
Fra : E.Dalgas

Dato : 14-12-01 09:32

PÅMINDELSE.

Undervisningen er nu tilgængelig, for dem der skulle have interesse for
emnet.

http://www.dk4.dk/arkiv/undervisning/dk4uni.shtm

Progam info :

Fra Antikken og frem til det attende århundrede var det fremherskende
natursyn præget af troen på en statisk natur der ikke ændredes. I midten af
det attende århundrede fremkom Compte de Buffon som den første med tanker
om en dynamisk natur, men det var Chevalier de Lamarck der for alvor åbnede
for muligheden for en dynamisk natur. Men disse, og andre samtidige
forskere, havde dog en række filosofiske aspekter indbygget i deres
tænkemåde,der siden har vist sig forkerte. Det egentlige vendepunkt kom med
Charles Darwins bog Arternes Oprindelse fra 1859, hvis betydning for
eftertiden knapt kan overvurderes.

De forløbne 140 år har budt på et veritabelt bjerg af beviser for evolution
og mekanismerne bagved, og det er i dag en af de bedst under-byggede teorier
i hele naturviden-skaben. Men stadig i dag forfægtes den bibelske
skabelsesberetning af store grupperinger, især i USA, ofte med tyranniske
og udemokratiske metoder.

--
************
E. Dalgas

Fra : Live4Him

Dato : 14-12-01 11:53

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message
> [...]
> i hele naturviden-skaben. Men stadig i dag forfægtes den bibelske
> skabelsesberetning af store grupperinger, især i USA, ofte med tyranniske
~~~~~~~~~~~~
Hvorfor gør du dig så store anstrengelser for at forsvare den hedenske og
ugudelige evolutionsteori ? Hvorfor er det så vigtigt for dig at
miskreditere bibelen og derved gøre Gud til en løgner ? Jeg troede du var en
kristen der forkyndte Guds ord, men du er ikke bedre end en ateist når det
kommer til stykket.

jørgen.

Fra : Sm

Dato : 14-12-01 13:33

for Vorherre er vi alle lige, er det ikke bare heldigt

--
remove xxx in e-mail

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-12-01 14:38

"Sm" <xxxdsl52801@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> for Vorherre er vi alle lige, er det ikke bare heldigt

Jo det er det da, men hvad er det lige du vil sige med den kommentar?
Når du ikke klipper og citerer korrekt, samt placerer dit svar under
det du citerer, er det faktisk ikke rigtig til at vide hvad du svarer
på, og hvad du mener med din kommentar.

Læs dette link grundigt, og brug det flittigt:

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-12-01 06:42

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

> ~~~~~~~~~~~~
> Hvorfor gør du dig så store anstrengelser for at forsvare den hedenske og
> ugudelige evolutionsteori ?

Forsvare evolutions teorien ! Hvis det betyder noget for dig Jørgen,
kan jeg beroglige dig med at DET ikke er min hensigt. Hvorfor bliver du ved
med at give ham ret i den fordom han giver udtryk for "kristne benægter
evolution " ??

> [...]
>
>Jeg troede du var en
> kristen der forkyndte Guds ord, men du er ikke bedre end en ateist når det

Typisk ung jords kreationisme. Tro at Gud skabte jorden på 6x24 timer. Tro
at verden er 6-10 000 år gammel. Hvis ikke ? Er du en vantro, der
miskreditere Bibelen og gør Gud til en løgner.

Hvorfor jeg har oplyst om Per Christiansen`s undervisning, har du selv,
meget tydeligt vist i dine ophøjede og så rettroende bemærkninger. Jo
hurtigere du og andre finder ud af HVAD evolutions teorien er og vigtigere,
hvad den IKKE er, jo bedre. For jo hurtigere vil du/i miste jeres grundlag
for at dømme enhver der ikke er helt med på "ung jord" kreationismen.

--

************
E. Dalgas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-12-01 11:18

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> writes:

> Typisk ung jords kreationisme. Tro at Gud skabte jorden på 6x24 timer. Tro
> at verden er 6-10 000 år gammel. Hvis ikke ? Er du en vantro, der
> miskreditere Bibelen og gør Gud til en løgner.

Et interessant udtryk, i øvrigt. "gør Gud til en løgner"

Det er jo ganske umuligt at gøre. Enten er Gud en løgner eller også er
han ikke.

For at noget kan være en løgn må det kræves, at 1) udsagnet er usandt
og at 2) den, der kommer med udsagnet, ved at det er usandt.

Eksempel: Min søster skal låne mit Reptilicus-bånd. Jeg tror, at det
ligger i reolen, men i virkeligheden ligger det på stuebordet.

Jeg siger: "Det ligger i reolen", og det er ikke en løgn, selv om det
er usandt, for jeg _ved_ ikke, at det er usandt.

Jeg siger: "Det ligger på stuebordet", og det er ikke en løgn, selv om
jeg tror, at det er usandt, for det _ligger_ på stuebordet.

Jeg siger: "Det ligger i køleskabet", og det er løgn.

Lad os nu for et kort øjeblik antage, at 1. mos 1-2 er en eksakt,
faktuel beskrivelse af skabelsen og at Bibelen er direkte dikteret af
Gud.

Det vil sige, at Gud _ikke_ er en løgner, for det han har dikteret er
sandt.

Så kommer jeg anstigende og tror, at disse vers _ikke_ er dikteret og
_ikke_ beskriver faktiske hændelser på en eksakt måde.

Så det siger jeg. Det er ikke løgn, for jeg _ved_ ikke, at det er
usandt.

Hvad Gud har dikteret er heller ikke løgn, for han _ved_ at det er
sandt og det _er_ sandt.

Altså er ingen af os løgnere, uanset om verden er eller ikke er som
jeg går rundt og tror.

Jeg påstår ikke engang med mine udsagn implicit, at Gud _er_ en
løgner, for jeg påstår ikke, at han har dikteret bemeldte kapitler.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))

Fra : Live4Him

Dato : 15-12-01 12:59

> Typisk ung jords kreationisme. Tro at Gud skabte jorden på 6x24 timer. Tro
> at verden er 6-10 000 år gammel. Hvis ikke ? Er du en vantro, der
> miskreditere Bibelen og gør Gud til en løgner.
~~~~~~~~~~~
Der er så mange ting i bibelen der fundere sig på , og har sit udspring i
skabelsesberetningen. Forkaster man den, så har man ikke længere et
ordentligt fundament for sin tro. Det er som at bygge et hus på sand.
Skabelsesberetningen handler ikke kun om selve skabelsen, men bla. også om
syndens oprindelse. Paulus taler om Adam og Eva som virkelige mennesker der
har levet, og som vi nedstammer fra.

jørgen.

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-12-01 13:47

Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vfdtn$58s$1@sunsite.dk...

> [...]
> Der er så mange ting i bibelen der fundere sig på , og har sit udspring i
> skabelsesberetningen. Forkaster man den, så har man ikke længere et

Hvorfor taler du om at "forkaste" skabelses-beretningen ?? Hvem har
forkastet den og hvordan ??

> [...]
> syndens oprindelse. Paulus taler om Adam og Eva som virkelige mennesker

Hvordan går det ud over de ting du nævner her, hvis man tror på at Gud
skabte og udviklede sit skaberværk over en lang tidsperriode ??

--

E. Dalgas