Nortel VPN løsning
Fra : Søren L.

Dato : 13-12-01 11:17

Hej.

Jeg har tidligere fået gode råd mht. VPN her i konferencen og nu prøver jeg
igen

Jeg har overvejet en Cisco VPN 3005 Concentrator men den koster ca.
kr.35.000 (eksl. moms) +/-. Jeg har så forhørt mig på en Nortel Cotivity 600
med 3DES med software klienter og den koster kr. 15.000 +/-. Så vidt jeg
umiddelbart kan forstå på de to produkter, så burde jeg kunne nøjes med en
Notel, men er der nogen der har erfaringer med denne?

Hilsen Søren

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 13-12-01 19:19

Søren L. wrote:

> [...]
> umiddelbart kan forstå på de to produkter, så burde jeg kunne nøjes med en
> Notel, men er der nogen der har erfaringer med denne?

Hvad skal den bruges til, udover at du skal brænde nogle penge af.

Har du fx brug for at lave VPN fra en PDA?

Fra : Søren L.

Dato : 14-12-01 09:08

> Hvad skal den bruges til, udover at du skal brænde nogle penge af.

Øhh.. til VPN til vores medarbejder, så de kan gå på det interne netværk
hjemmefra. Og hvad mener du med "at brænde nogle penge af"?

> Har du fx brug for at lave VPN fra en PDA?

Ikke lige nu, nej. Men er det noget specielt mht. det da?

Hilsen Søren

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-01 17:01

Søren L. wrote:

> Øhh.. til VPN til vores medarbejder, så de kan gå på det interne netværk
> hjemmefra. Og hvad mener du med "at brænde nogle penge af"?

Derefter kommer de næste spørgsmål.

Hvad skal medarbejderne på det interne netværk, hvilke applikationer
skal de kører?

Endvidere skal hjemmearbejdspladsen beskyttes imod Internet.

Og ecetera.

"at brænde nogle penge af", tja hvis man køber en løsning, uden at være
klar over behovet kan man brænde penge af.

> Ikke lige nu, nej. Men er det noget specielt mht. det da?

Ja, der skal jo være en klient til PDA'en.

Fra : Søren L.

Dato : 14-12-01 17:38

> Hvad skal medarbejderne på det interne netværk, hvilke applikationer
> skal de kører?

Ja, nu spørger jeg sikkert dumt, men burde det ikke være ligemeget? Jeg
mener.. hvis man får en VPN klient (software) som kan køre IPSec op imod
firmaets interne netværk, er det så ikke alt TCP/IP trafik der ryger
igennem? F.eks. skal vi skulle kunne se alle vores shares på vores firmanet.

> Endvidere skal hjemmearbejdspladsen beskyttes imod Internet.

Nej. Det må brugeren selv styre (hvis det ikke umiddelbart kan gøres i det
software der følger med).

> Ja, der skal jo være en klient til PDA'en.

Jeg ved jo nok for lidt om VPN, men det var jo så også derfor jeg spurgte nu
(og tidligere). Man kan jo altid gå ud til en forhandler og sige at man skal
have VPN, men denne forhandler vil jo typisk prøve at sælge dét produkt som
de nu en gang sælger - ikke ensbetydende med at det er det bedste til
prisen.

Hilsen Søren

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 14-12-01 17:54

Søren L. wrote:

> [...]
> firmaets interne netværk, er det så ikke alt TCP/IP trafik der ryger
> igennem? F.eks. skal vi skulle kunne se alle vores shares på vores firmanet.

Microsoft Fil- og print, kan meget nemt drille.

Jo TCP/IP trafikken kommer igennem, men kun hvis det bliver routet
igennem VPN'en.

Windows 2000 kan drille, fordi maskinen ved login ikke kan se det
interne netværk, når man så starter sin VPN og er forbundet med det
interne netværk, kan windows 2000 stadigvæk "huske" at netværket ikke er
der. Men det kommer meget an på din opsætning.

> Nej. Det må brugeren selv styre (hvis det ikke umiddelbart kan gøres i det
> software der følger med).

Dvs. hvis brugeren er ligeglad, må hackeren godt bruge brugerens maskine
som router til det interne netværk?

> [...]
> have VPN, men denne forhandler vil jo typisk prøve at sælge dét produkt som

Så er det en dårlig forhandler.

Du bør finde en forhandler der kikker på dit behov og sælger en løsning
der opfylder dit behov!

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-12-01 15:22

On Thu, 13 Dec 2001 11:17:03 +0100, "Søren L."
<unknown@nowehere.com> wrote:

> Jeg har overvejet en Cisco VPN 3005 Concentrator men den koster ca.
> kr.35.000 (eksl. moms) +/-.

Hvis du nu (i stedet for at kaste dig over et par mere eller
mindre tilfældige produkter) beskrev, hvad det er for en opgave
du ønsker at løse, så kunne det være, du fik nogle mere brugbare
svar.

-A
--
http://www.hojmark.org/