Lidt hjælp håber jeg ....
Fra : Peter Jensbøl

Dato : 13-12-01 11:07

Okay her er min situation:

Jeg har en TDC ProAccess forbindelse der hjemme med en router hvor portene
23-53-80 er åbne.
Jeg har en Intel Pro Ethernet hub 100 mb (ADSL er jo 10 mb) og en bærbar som
jeg ønsker at koble op på internettet; dette klares automatisk fra routeren
der kører DHCP. MEN her kommer det store spørgsmål:
Hvordan kan den bærbar koble sig op på shares på den stationær og SAMTIDIG
være på nettet. Kan hubben bruges eller? Begge maskiner har 10/100 mb kort.

Tak - Peter J.

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 11:11

"Peter Jensbøl" <jensboel@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan kan den bærbar koble sig op på shares på den stationær og SAMTIDIG
> være på nettet. Kan hubben bruges eller? Begge maskiner har 10/100 mb

Hardware-mæssigt er du klar. Du skal bare installere "Fil & udskriftdeling
på MS-netværk" på begge maskiner - så kan de se hinanden.
Du behøver kun at bruge din hub, hvis din router ikke har en hub indbygget -
det har MIN Pro@-router (SS 5711). Har din ikke det, forbinder du dine 2
maskiner til hub'en og forbinder hub'en med din router.

/Chr

Fra : Peter Jensbøl

Dato : 13-12-01 11:36

Tak for dit svar Chrisitan.

Jamen er det muligt at maskinerne kan se hinanden når kun disse tre porte er
åbne. Eller er de kun åbne på WAN siden?

/ Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 11:29

> [...]
er
> åbne. Eller er de kun åbne på WAN siden?

Ja, (for pokker!
Routeren lukker op for trafik på de angivne porte, for trafik udefra. Den
lukker for resten.
På indersiden (mellem dine maskiner) er INTET lukket. Her er alt åbent, og
du kan lave hvad du vil.

/Chr

Fra : Peter Jensbøl

Dato : 13-12-01 11:45

Jeg glemte at tilføje at til Christian at problemet ligger i at min hub er
en 100mb - intet mindre - og routeren er 10mb. Er der ikke et problem her.
Hvis ikke er det måske kablerne der ikke er de rigtige.... (straight
through, crossover oder wass)

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 11:33

> Jeg glemte at tilføje at til Christian at problemet ligger i at min hub er
> en 100mb - intet mindre - og routeren er 10mb. Er der ikke et problem her.

Jo. Rygterne siger, at SS-routerne ikke er glade for 10/100 net - og SLET
ikke for en ren 100-hub (vidste faktisk slet ikke, at sådanne fandtes).
Hvilker model router har du? Har den ikke hub indbygget kan du købe en 10
mbit hub for et par hundrede kroner!

> Hvis ikke er det måske kablerne der ikke er de rigtige.... (straight
> through, crossover oder wass)

De skal selvfølgelig passe. Det er ligesom en afgørende forudsætning

/Chr

Fra : Peter Jensbøl

Dato : 13-12-01 11:58

Taaaaaak for hjælpen Chrisitian.

Jeg har en Efficient 5774 fra TDC.

/ Peter

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 12:01

> Taaaaaak for hjælpen Chrisitian.
>
> Jeg har en Efficient 5774 fra TDC.

Jeg kender den desværre ikke - og kan ikke finde den på Efficients site
(?!?)

Hvor mange RJ-45 udgang har den? Har den flere har den hub - har den kun én
har den ikke.
Igen: jeg vil anbefale dig at købe en billig 10-mbit hub: de fåes helt ned
til 240 kr. Du kan selvfølgelig også alternativt købe en switch.

/Chr

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-12-01 23:07

> Hvilker model router har du? Har den ikke hub
> indbygget kan du købe en 10 mbit hub for et par
> hundrede kroner!

Jeg ville foreslå at fx. købe en 5 ports 10/100 switch.
På den måde vil dit hjemme netværk kører 100Mbps
og mellem switch og router vil der blive brugt 10Mbps.

Se evt. www.edbpriser.dk

Mvh.
Mikael