Installering / Kontrol af MySQL
Fra : news.worldonline.dk

Dato : 13-12-01 08:49

Jeg er _meget_ grøn i databaser.
Jeg har netop installeret MySQL på min server som kører win2000, apache,
php.
Jeg har installeret MySQL-front til at administrere mine databaser det gør
jeg fra selve serveren.
Desuden har jeg en arbejdsmaskine som er i lokalt netværk med webserveren.
Jeg ville gerne installere MySQL-front på arbejdsmaskinen men jeg kan ikke
få kontakt til MySQL.

Hvad skal man gøre for at få MySQL til at modtage disse forsøg på
forbindelser ?
Er jeg helt galt i byen ?

Allan

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 13-12-01 22:01

news.worldonline.dk wrote:

> Hvad skal man gøre for at få MySQL til at modtage disse forsøg på
> forbindelser ?
> Er jeg helt galt i byen ?

Mnjah - MySQL vil som standard ikke acceptere forbindelser fra andet end
localhost, så du skal have oprettet en bruger som kan connecte fra en
anden IP eller have tilrettet en af dine eksisterende brugere.

Den nemmeste løsning indtil du bliver lidt mere erfaren er nok at
anvende DBTools (http://www.dbtools.com.br) til at oprette brugeren med
- vælg "Advanced" når du opretter brugeren og sæt et flueben i "Connect
from anywhere". Bemærk at "anywhere" virkelig ER anywhere, så hvis din
maskine er forbundet med internettet med en fast forbindelse skal du
være opmærksom på at der ikke bør være åbnet for port 3306 (som MySQL
bruger) ud af huset.

En lille (men rimelig alvorlig) bug i DBTools - når du har oprettet
brugeren skal du højreklikke på brugerens ikkon og vælge at lave et nyt
password - ellers er der kun password på adgang fra localhost - ekstern
adgang kræver kun et brugernavn!

Når du har oprettet et par brugere og et par databaser kan det anbefales
at snuse lidt rundt i den database som hedder mysql - den indeholder
alle indstillinger og tilladelser for brugere, databaser og hosts, og
det kan ofte være en fordel at kunne manipulere disse indstillinger når
man skal give eller fjerne adgang til databaser.

Mvh,
Anders

-----
Golden Planet - Webhotel på Windows 2000 og Linux
ASP / PHP / Perl / JSP / Servlets / MySQL / PostgreSQL
http://www.goldenplanet.dk
-----

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-12-01 23:45

"Anders C. Madsen" <andersm@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Mnjah - MySQL vil som standard ikke acceptere forbindelser fra andet end
> localhost, så du skal have oprettet en bruger som kan connecte fra en
> anden IP eller have tilrettet en af dine eksisterende brugere.

Hvad når man selv har både server, mysql, php stående ?.
Kan man så via sin hjemmeside (på egen server) kalde en mysql database
ellers skal man give apache tilladelse til at gå ind i mysql biblioteket ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Anders C. Madsen

Dato : 15-12-01 13:52

> Hvad når man selv har både server, mysql, php stående ?. Kan man så
> via sin hjemmeside (på egen server) kalde en mysql database ellers
> skal man give apache tilladelse til at gå ind i mysql biblioteket ?

Ja, du kan godt kalde en MySQL-database via PHP direkte fra din egen
server - det vil være et kald fra localhost, så det burde glide glat
igennem.

Apache'en skal ikke have lov til at gå ind i /mysql da al kommunikation
går gennem port 3306 (mysqld) - ikke via filer. Groft skitsereret sådan her:

Apache daemon (httpd) <==> MySQL daemon (mysqld) <==> Databasefiler

Derfor skal du i din kode som minimum angive hostnavn (localhost),
brugernavn, adgangskode og database for at kunne kommunikere med MySQL,
idet der fra MySQL'ens synspunkt ikke er nogen forskel på, om du logger
en kommandolinie eller laver en forbindelse via Apache.

--
Mvh,
Anders

-----

Fra : Finn Jensen

Dato : 16-12-01 08:46

> Ja, du kan godt kalde en MySQL-database via PHP direkte fra din egen
> server - det vil være et kald fra localhost, så det burde glide glat
> igennem.

/klip forklaring/

Jeg siger mange tak for et godt svar
Så er det jo blot at komme i sving

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 23-01-02 20:17

"news.worldonline.dk" <vogn33@12move.dk> wrote in

> [...]
> men jeg kan ikke få kontakt til MySQL.
>
> Hvad skal man gøre for at få MySQL til at modtage disse forsøg på

Brug en mysql-front, som virker. I menuen : Tools - user manager.
Der opretter du en bruger, hvor du angiver % i feltet "from host"

--
Med venlig hilsen Esben
for svar over email fjern _slet_