Alvorligt Crash!
Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 13-12-01 00:04

Hej Gruppe!

Min maskine (PII 300Mhz) er gået ned på en måde, jeg ikke har hørt om før,
og følgelig aner jeg ikke, hvad jeg skal stille op med problemet. Maskinen
har virket upåklageligt længe, men siden igår har den, hver gang jeg tænder
for den givet sig til - inden der vises noget på skærmen - endsige tændes
for den - at hænge noget så uigenkaldeligt fast (jeg kan ikke engang bruge
kabinettets power-knap til at slukke) samtidig med at speakeren giver en
utrættelig og ualmindelig irriterende to-tonet sirene-lyd fra sig. Hvad er
der galt med min maskine??
Jeg har nulstillet min bios med jumperen på motherboardet uden nogen
effekt. Herefter har jeg - et for et - frakoblet IDE-drevene og forsøgt at
starte op påny - med samme crash til følge.
Jeg har endnu ikke forsøgt at fjerne andre dele af hardwaren, men regner
heller ikke umiddelbart med, at det skulle kunne løse problemet. Min
motherboard-manual rummer ikke andre oplysninger om at min maskine skulle
kunne finde på at give grimme advarselstoner fra sig i andre tilfælde end
hvis CPU'en er overophedet, og det er den selvsagt ikke ved opstart af
maskinen...

Håber at nogen ved hvad der er galt...
Sune

Fra : Leony

Dato : 13-12-01 06:58

"Sune Spang-Thomsen" <Spang@stud.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> effekt. Herefter har jeg - et for et - frakoblet IDE-drevene og forsøgt at
> starte op påny - med samme crash til følge.

To beep plejer at være noget med RAM. Prøv, hvis du har flere blokke, at
prøve dem en for en. Hvis du kun har en blok må du låne eller købe noget.
Det kunne selvfølgelig også være at mobo er stået godt og grundigt af.

> [...]
> maskine skullekunne finde på at give grimme advarselstoner fra sig i andre
> tilfælde end hvis CPU'en er overophedet, og det er den selvsagt ikke

Her kan du finde flere beepcodes til forskellige bios:
http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml
Hvis ikke så søg på google på beep codes error eller lignende.

Leony

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-12-01 08:17

Sune Spang-Thomsen skrev...
> [...]
en
> utrættelig og ualmindelig irriterende to-tonet sirene-lyd fra sig. Hvad

Ambulance lyd er som regel tegn på overophedning.
Din blæser på cpukøleren er stået af?
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Ultra

Dato : 14-12-01 14:45

> Ambulance lyd er som regel tegn på overophedning.
> Din blæser på cpukøleren er stået af?

Det er nemlig rigtigt. Jeg har før glemt(!) at sætte strøm til cpu-køleren,
hvilket resulterer i en ambulancelyd. Min Celeron 733 blev ikke beskadiget!

Fra : Eivind Andreassen

Dato : 14-12-01 17:51

Nej, du skal nok være lidt mere end almindelig uheldig, hvis en CPU
skal nå at brænde af med en køleplade på. :=)