Er der en Bundkort haj til stede ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-12-01 20:47

Hejsa,
Jeg har set på priserne på et nyt bundkort da jeg gerne ville opgradere, men
noget undre mig:

Man kan for 879,- få:
Asus A7A133 ATX
CPU: AMD Athlon Thunderbird / Duron 600MHz-1,6GHz+
Socket: Socket A

og for 1525,- få:
Asus A7M266 ATX Retail
CPU: AMD Athlon Thunderbird / Duron 550MHz-1,5GHz+
Socket: Socket A

Hvorfor er den der kan klare op til 1600 Mhz så meget billigere end den der
kun kan klare optil 1500 Mhz ?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 12-12-01 21:09

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev
> Hvorfor er den der kan klare op til 1600 Mhz så meget billigere end den
der
> kun kan klare optil 1500 Mhz ?

Hæng dig ikke så meget i de angivne max-værdier. Værdierne er estimerede
max-værdier på det tidspunkt specifikationerne blev skrevet, og du derfor
trygt kan regne med at de kan klare højere værdier. I praksis kan begge
bundkort klare alle på de Athlon og XP processorer, der pt. er på
markedet. Sandheden er nemlig, at de nye processorer ikke er
multiplier-afhængige, men derimod afhængige af bus-hastighed og spænding,
hvorfor det fx er mere interessant at se på om bundkortene er kompatible
de 266 Mhz som en ny Athlon kører på bussen.

Se http://www.asuscom.de/de/support/techmain/technical.htm for nærmere
specs.

mvh
Peter

Fra : Morten Simonsen

Dato : 12-12-01 21:17

dvs. at det jeg skal se efter er kortenes Mhz, og hvis den er på 266 el.
mere, så kan jeg bruge de nyeste CPU'er (som Thunderbird 1400 mhz) hvis den
er mindre, ja så kan jeg kun bruge ældre CPU'er ?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 12-12-01 22:37

> [...]

den
> er mindre, ja så kan jeg kun bruge ældre CPU'er ?

Hmmm... Tja... Njoh... Njah.... Lad mig sige det sådan, at du skal ikke
gå efter bundkort, der kun kører 200 Mhz på bussen.

Der findes i dag ikke bundkort, der kører hurtigere end 266 på bussen
(rent teknisk kører de faktisk 2*133 Mhz, men det er en anden snak) -
disse kan også køre 200 Mhz.

Det du egentlig skal gå efter, når du køber bundkort er mere, hvilket
chipsæt der sidder på det. De to mest hotte chipsæt til Athlon systemer
er lige nu VIA KT266A og Nvidia Nforce.

KT266A er et meget nyt chipsæt fra VIA, og helt klart et af de bedste på
markedet i dag. Det er nyere end KT266 og har en bedre og hurtigere RAM
controller. ASUS A7V266-E er et bundkort, der benytter dette chipsæt, og
er rigtig lækkert

Der findes også "lavpris"-chipset som fx SiS735 - Dette er et "lavpris"
chipsæt, som ikke har de store udvidelses- og overclocking muligheder.
Til gengæld er bundkort med dette chipsæt enormt billige, og koster op
mod det halve af hvad de andre bundkort koster. Så hvis du ikke skal
bruge for mange udvidelsesmuligheder, og ikke har planer om at
overclocke, er dette chipsæt en mulighed - men sørg for at læse en test
af bundkortet først, for ikke alle er lige stabile.

Jeg kan anbefale dig at læse http://www.edbpriser.dk/guider/bundkort.asp

mvh
Peter

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-12-01 15:19

Okey, jeg har så set på dette kort:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264627992

1. Passer det at det er 266 Mhz BUS, kan bruge SDRAM, kan have optil 8
diske/cd-drev i af gangen, og sagtens kan klare en Thunderbird 1400 mhz CPU
?

2. er Ali M1647 chipsættet et riemlig sæt ?

/Morten

Fra : Morten Simonsen

Dato : 13-12-01 15:36

> kan have optil 8 diske/cd-drev i af gangen,

Jeg mener 4 diske, havde lige i tankerne at der kunne sidde 2 på hvær
port...

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 13-12-01 16:03

> [...]

> 1. Passer det at det er 266 Mhz BUS, kan bruge SDRAM, kan have optil 8
> diske/cd-drev i af gangen, og sagtens kan klare en Thunderbird 1400 mhz

Ja, kortet understøtter 266 Mhz Bus, 4 IDE diske, alle de Thunderbird og
XP processorer, der er på markedet pt.
Du kan både bruge DDR ram og SD-RAM i boardet, dog ikke samtidig. (2 DDR
sokler, 3 SD-RAM sokler)

Hvis du skal bruge en XP processor, vil jeg dog anbefale at du går efter
en revision 1.10 (et versionsnummer, som er påtrykt printet) eller nyere,
da ældre versioner er lidt mere bøvlede at sætte op (skal køre
"Jumpermode", som betyder at bundkortet ikke automatisk finder ud af
hvilke indstillinger det skal køre med)

> 2. er Ali M1647 chipsættet et riemlig sæt ?

Det chipsæt der sidder på boardet er et ALIMAGIK1 - og består af en ALI
M1647 og en ALI 1535D+. Det er ikke verdens hurtigste chipsæt, men
anmeldelser af A7A266 kalder det for et stabilt motherboard, og det er
efter min mening det absolut vigtigste. Jeg valgte dog for nylig selv at
købe et A7V266-E fordi det både er hurtigt og stabilt, men det
understøtter ikke SD-RAM og er lidt dyrere. Derfor ser A7A266 ud til at
være et fornuftigt valg.

mvh
Peter

Fra : Klaus

Dato : 14-12-01 08:53

Chuke Mimergolf wrote:

> [...]
> købe et A7V266-E fordi det både er hurtigt og stabilt, men det
> understøtter ikke SD-RAM og er lidt dyrere. Derfor ser A7A266 ud til at

Step B versionen af chipsettet er noget hurtigere end den oprindelige
version.....

/klaus

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-12-01 10:33

On Thu, 13 Dec 2001 15:19:06 +0100, "Morten Simonsen"
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>diske/cd-drev i af gangen, og sagtens kan klare en Thunderbird 1400 mhz CPU

Læg lige mærke til at der er i hvert fald 2 forskellige Thunderbird
1400 mhz - du skal have den til 266 MHz bus.

Iøvrigt bliver Thunderbird varme - de nye XP bliver ikke nær så varme.

Kurt Brixen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 12-12-01 22:03

Fordi at 266 er et DDR-RAM bundkort, og 133 er et SDR-RAM bundkort.

266 kan i øvrigt sagtens klare mere end de 1,5Ghz, men du kører med PC133
ram nu, så skal du ud at købe nye DDR-RAM.

Fra : orbital

Dato : 13-12-01 09:51

On Wed, 12 Dec 2001 20:47:19 +0100, "Morten Simonsen"
<post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>Socket: Socket A
>

>Hvorfor er den der kan klare op til 1600 Mhz så meget billigere end den der

Max. cpu er max. multiplier gange 133. Chipsettene er født med 12.5x,
så det giver mindst 1666 MHz.

Dertil kan frontbus ofte køre højere end 133 (150 ?) og så er vi oppe
på 1875.

Dertil lægger man højere multipliers i bios, 14-15x er ikke
usædvanligt. Så runder vi 2 GHz.

Men det er kt266a eller amd760/61 chipset, du bør købe !!

mvh

John