Andet netkort
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-12-01 22:04

Jeg har i øjeblikket en Mandrake 8.1 kørende med standard kernel og et 3c509
ISA netkort. Det virker fint, blot med 10 mbit. På bordet har jeg et 3c905
PCI kort, som kan køre 100 mbit. Ideen er at få byttet de to kort rundt (jeg
ved godt at PCI ikke sidder skide godt i en ISA slot, men maskinen har et
ledigt PCI slot). Desværre har jeg forsøgt et par gange, uden held. Jeg har
bl.a. forsøgt via netconf at ændre navnet på det kort der bruges fra 3c509
til 3c905 - men det ændre intet. Maskinen boot op og har "kun" loopback
devicen installeret. Er der nogen som på en enkelt måde kan fortælle hvad
jeg skal gøre, så jeg kan få mere fart på netforbindelsen.

Tillægsspørgsmål:
Jeg har i samme maskine lige(en ældre 133 MHz pentium) lige sat en ekstra
40G disk i. BIOS siger den er 8G stor, men fdisk kender godt nok, og mkfs
ligeså. Det er rigtig forstået, at Linux er kold overfor "gamle" BIOS'er da
BIOS ikke eksistere under Linux - ikk ?

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-01 22:25

Den Tue, 11 Dec 2001 22:04:15 +0100 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
>devicen installeret. Er der nogen som på en enkelt måde kan fortælle hvad
>jeg skal gøre, så jeg kan få mere fart på netforbindelsen.

Det rigtige modul hedder "3c59x".

> [...]
>ligeså. Det er rigtig forstået, at Linux er kold overfor "gamle" BIOS'er da

Linux checker både disken, BIOS og partitions-tabellen, og beslutter
ud fra det hvilken geometri der er mest fornuftig.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 12-12-01 22:15

Kent Friis <kfr@fleggaard.dk> skrev i en news:9v5tja$dsa$4@sunsite.dk...

> Det rigtige modul hedder "3c59x".

3c90x,

men der er åbentbart forskel på 3c905b og 3c905c. Jeg kan ikke få 3c90xb til
at virke imens c udgaven fint virker.

Jørn

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 12-12-01 23:28

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> writes:

> 3c90x,
>
> men der er åbentbart forskel på 3c905b og 3c905c. Jeg kan ikke få 3c90xb til
> at virke imens c udgaven fint virker.

Avåh... behøvede I at minde mig om det? Forestil jer at have købt 10
stk. Dell maskiner med 3c905'ere på bundkortet og at netdriverne så
ikke virker...

Der er noget med at man helst skal have en temmelig ny kerne for at de
ting virker. Dengang skulle man ud og finde de nyeste
udviklingsdrivere. Og så var der vist noget med 3c905c vs 3c905cx.

Der *er* 3c59x der burde kunne klare det. 3c90x i princippet også men
den er vist af ældre dato.

"alias eth0 3c59x" i /etc/modules.conf

Se evt. http://www.scyld.com/network/vortex.html
--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-12-01 10:22

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Avåh... behøvede I at minde mig om det? Forestil jer at have købt 10
> stk. Dell maskiner med 3c905'ere på bundkortet og at netdriverne så
> ikke virker...

Mit 3c905b (et løst kort) fungerer fint med 3c59x modulet.

> Der er noget med at man helst skal have en temmelig ny kerne for at de
> ting virker. Dengang skulle man ud og finde de nyeste
> udviklingsdrivere. Og så var der vist noget med 3c905c vs 3c905cx.

Mit har fungeret med de sene 2.2 kerner samt stort set alle kerner i
2.4 serien.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
There is no insanity, just different perceptions of reality.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 14-12-01 16:09

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en

> Mit 3c905b (et løst kort) fungerer fint med 3c59x modulet.

Bare lige en gang til for de langsomme (og mig):

Du har et "3c905B-TX-NM Fast Etherlink XL PCI" netkort, og du vælger 3c59x
modulet og det virker ?

Hvor kan man egentligt se, hvilket modul man reelt bruger. Jeg anvender
netconf til at skifte modul.

Nu virker det med mit 3c905C, men af princip vil jeg gerne have 3c905b til
at virke

Min kerne er vist en 2.4.8

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-01 16:14

Den Fri, 14 Dec 2001 16:08:40 +0100 skrev Jørn Hundebøll:

> [...]
>
>Bare lige en gang til for de langsomme (og mig):
>
>Du har et "3c905B-TX-NM Fast Etherlink XL PCI" netkort, og du vælger 3c59x

$ dmesg | grep 3c9
00:10.0: 3Com PCI 3c905B Cyclone 100baseTx at 0x1080. Vers LK1.1.16
$ /sbin/lsmod
3c59x 24688 1 (autoclean)
$ uname -r
2.4.12-ac6

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 14-12-01 18:33

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> $ dmesg | grep 3c9
> 00:10.0: 3Com PCI 3c905B Cyclone 100baseTx at 0x1080. Vers LK1.1.16
> $ /sbin/lsmod
> 3c59x 24688 1 (autoclean)
> $ uname -r
> 2.4.12-ac6

[pd@blueberry]$ grep 3c /etc/modules.conf
alias eth0 3c59x
[pd@blueberry]$ uname -r
2.4.2-2win4lin
[pd@blueberry]$ cat /proc/pci | grep 3c9
Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX [Fast Etherlink] (rev 120).

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-12-01 22:34

Peter Dalgaard BSA wrote:

> [...]
> 2.4.2-2win4lin
> [pd@blueberry]$ cat /proc/pci | grep 3c9
> Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX [Fast Etherlink]

Næsten samme her:

moffe@grignard# grep 3c /etc/modules.conf
alias eth0 3c59x
moffe@grignard# uname -r
2.4.16
moffe@grignard# cat /proc/pci |grep 3c9
Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905B 100BaseTX [Cyclone]
(rev 48).

Kortet er et 3C905B-TX (det står der i hvert fald på det).

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Life is that property, which a being will lose as a result of falling

Fra : Christian Andersen

Dato : 11-12-01 22:25

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
>ligeså. Det er rigtig forstået, at Linux er kold overfor "gamle" BIOS'er da

Naaah, tjoooh.

Altså, BIOS sørger for, i opstartsfasen af en x86-maskine, at sørge for
at maskinen kan starte op med de enheder der nu er tilstede. Bl.a. harddisken.

Men BIOS bruges kun i opstartsfasen, derefter er det helt op til
eventuelt nyere drivere i operativsystemet at genkende og udnytte
hardware.

Så derfor kan du godt sige at BIOS ikke "eksisterer" under Linux, men
det vil ikke være 100% korrekt.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-12-01 22:57

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en

> Naaah, tjoooh.
>
> Altså, BIOS sørger for, i opstartsfasen af en x86-maskine, at sørge for
> at maskinen kan starte op med de enheder der nu er tilstede. Bl.a.
harddisken.

Det er måske fordi jeg stadig har den gamle 6G disk siddende til at boote på
at det virker. Den nye er "kun" /home (endnu).

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 12-12-01 18:20

Den Tue, 11 Dec 2001 22:56:42 +0100 skrev Jørn Hundebøll:

> [...]
>
>Det er måske fordi jeg stadig har den gamle 6G disk siddende til at boote på
>at det virker. Den nye er "kun" /home (endnu).

Man kan godt boote fra en større disk, man skal bare sørge for at /boot
ligger i starten af disken (hvis den ligger indenfor de første 500 MB
skulle næsten alle PC'er kunne boote den).

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/