Thinkpad 560x u. diskettedrev - vanvid ?
Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 11-12-01 13:06

Hej.

Jeg har fået tilbudt subjekt brugt. Sælger taler om at jeg "bare" skal
lave to partioner, hvor den ene skal indeholde (ekstra) systemfiler.
Så skulle jeg kunne geninstallere Win 98 uden diskettedrev. Maskinen
har Win 98 installeret og detr fungere og er udstyret med netkort, så
derfra skulle jeg hente en Win 98 ind på HD.

Men - det kræver vel at i det mindste Dos er oppe, og hvis ikke er jeg
så ikke fucked hvis Dos strejker ?

carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Peter Pan

Dato : 11-12-01 18:01

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Men - det kræver vel at i det mindste Dos er oppe, og hvis ikke er jeg
> så ikke fucked hvis Dos strejker ?

Hvis du en dag har brug for at formatere, partitionere eller lign. på disken
hjælper et operativ system dig ikke.

Hvis du kigger lidt i bios'en vil du sikkert opdage at du kan boote fra både
netværk og CD-Rom. Begge kan bruges til at installere et operativ system
fra.

Det er iøvrigt meget nemt at lave en boot diskette om til en boot-cd-rom
hvis man har en CD brænder.

Mvh
Anders

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 11-12-01 23:51

On Tue, 11 Dec 2001 18:00:30 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

>Hvis du kigger lidt i bios'en vil du sikkert opdage at du kan boote fra både
>netværk og CD-Rom. Begge kan bruges til at installere et operativ system
>fra.

Glimrende. Det første jeg tjekker ved køb. Den har flash-bios, så hvis
den ikke har boot fra lan som standart, kunne en opdatering måske
sikre at jeg kan nå netkortet.

carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 11-12-01 17:43

Hvis den er udstyret med cdrom drev, kan du installere derfra.
Dette gælder i hvert fald for linux, hvordan det ser ud med winblows ved
jeg ikke.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Finn

Dato : 11-12-01 20:49

> [...]
> har Win 98 installeret og detr fungere og er udstyret med netkort, så
> derfra skulle jeg hente en Win 98 ind på HD.

Ikke forstået.. du har win98 og vil gerne installere win98 ???

Hvis du skal køre netværk uden windows eller lignende stort, kan du bruge ms
lan manager. Det er der drivere til på de fleste driver diske til netkort.
Det er noget gammelt noget, men det gør at man kan forinde til en windows
share og hente hvad man nu vil derfra. Har selv installeret win98se på en
Thinkpad 560, som ikke har CD-ROM drev.

Finn

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 11-12-01 23:47

On Tue, 11 Dec 2001 20:49:07 +0100, "Finn"
<fjerndetfinnstadel@worldonline.dk> wrote:

>Ikke forstået.. du har win98 og vil gerne installere win98 ???

Ja, maskinen har installeret win98 men i_tilfælde_af at windows lægger
sig ned (virus, dårlig software) ønsker jeg at kunne geninstallere
evt. reformatere winpartionen. Maskinen har hverken diskettedrev ell.
cd-rom, så det er kritisk at jeg kan nå netkortet på en eller anden
måde.

> [...]
>share og hente hvad man nu vil derfra. Har selv installeret win98se på en

Var det måske en ide at gemme dette ms lan manager på en lille seperat
partion (af sikkerhedshensyn/dovenskab) og på den måde sikre kontakten
til netkortet ? Men der skal vel stadigvæk et styresystem til for
aktivere ms lan ?

carsten

--------
Fjern xxx i mail

Fra : Finn

Dato : 12-12-01 20:47

> [...]
> evt. reformatere winpartionen. Maskinen har hverken diskettedrev ell.
> cd-rom, så det er kritisk at jeg kan nå netkortet på en eller anden

Nåeh ok på den måde..
Du er godt nok langt ude hvis du end ikke har floppydrevet til den. Det
havde jeg heller ikke, men det lykkedes at få fat i det stik der skal bruges
og så tilslutte et alm. drev. Det virker fint.

> Var det måske en ide at gemme dette ms lan manager på en lille seperat
> partion (af sikkerhedshensyn/dovenskab) og på den måde sikre kontakten
> til netkortet ?

Ja hvis du laver en partion med ms-dos og ms lan manger, som du kan boote
fra, så er du ret sikker på altid at kunne "få fat" via netværket.

>Men der skal vel stadigvæk et styresystem til for
> aktivere ms lan ?

Nej det behøver ikke noget styresystem - til gengæld kan det kun accesse et
delt drev. Det kan ikke selv dele et eller flere drev. MS lan manager var
vist vedlagt NT server 3.5 og måske 4.0

Good luck.

Finn