MySQL vil ikke tillade user connection fra~
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-12-01 11:36

System: Red Hat Linux 7.1
Server: MySQL 3.23

Min MySQL vil ikke tillade at jeg forsøger at tilgå den fra min
webserver! Når jeg forsøger at connecte får jeg svaret:

"Access denied for user: 'sjl@warrior' (Using password: YES)"

Webserveren er en Apache og afvikles på samme PC som MySQL serveren.

Det er jeg lidt ked af! :) Hvad skal jeg gøre?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-12-01 11:41

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Det er jeg lidt ked af! :) Hvad skal jeg gøre?

Læse installationsvejledningen om hvordan du giver din bruger mulighed
for at logge ind fra den pågældende maskine?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Kenneth Bernholm

Dato : 11-12-01 12:09

> Min MySQL vil ikke tillade at jeg forsøger at tilgå den fra min
> webserver! Når jeg forsøger at connecte får jeg svaret:
>
> "Access denied for user: 'sjl@warrior' (Using password: YES)"

Du skal give user adgang GRANT kommandoen.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-12-01 13:11

Kenneth Bernholm wrote
> Du skal give user adgang GRANT kommandoen.

Yep den har jeg også brugt og jeg benytter "user@"%"", men det hjælper
åbenbart ikke på localhost. Jeg har forbindelse fra en af mine andre
PC'er, via MySQL front og kan gå ind og oprette tabeller osv., men når
filen på webserveren skal have fat i databasen, så får den ikke adgang!
Det undrer jeg mig over.

Jeg har oprettet brugerne med denne kommando:

GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE ON database TO user@"%" IDENTIFIED BY
'password';

Det virker såmend fint nok når jeg skal connecte fra andre hosts! Da jeg
så vil til at rode med min webserver på samme PC, så er der ingen adgang
og det er det jeg ikke kan forstå.

/Søren

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-12-01 13:17

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> wrote in message
> Yep den har jeg også brugt og jeg benytter "user@"%"", men det hjælper
> åbenbart ikke på localhost.

Nårh, det kunne du jo bare have sagt. :)

Jeg prøvede lige at søge på google:
http://www.google.com/search?q=mysql+grant+localhost
Første resultat:
http://www.mysql.com/doc/A/d/Adding_users.html
Der er en note til et eksempel:
"Note that we must issue GRANT statements for both monty@localhost and
monty@"%". If we don't add the entry with localhost, the anonymous user
entry for localhost that is created by mysql_install_db will take precedence
when we connect from the local host, because it has a more specific Host
field value and thus comes earlier in the user table sort order. "

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 11-12-01 13:43

Niels Andersen wrote
> Nårh, det kunne du jo bare have sagt. :)

Ja okay, jeg skulle have smidt mit GRANT med fra starten! :)

Men nu virker det skam! Det var godt! Jeg synes det er lidt underligt,
at man skal tilføje brugeren for @localhost, når man allerede har
tilføjet @"%", jeg forstod det dækkede alle hosts!

Sådan er der jo så meget! Tak for dit svar!

/Søren