Hjælp til mont blant fyldepen
Fra : Crane

Dato : 11-12-01 08:22

Jeg har arvet en mont blanc fyldepen, formentlig fra 30-40 erne. Man kan
skrue lidt på den ene ende men man kan ikke skrue den helt af. Man kan
heller ikke dele den på midten.

Hvordan fylder jeg blæk på ? ?

Jens

Fra : Albert

Dato : 12-12-01 23:14

"Crane" <jh@thrane.cc> skrev i en meddelelse
> Jeg har arvet en mont blanc fyldepen, formentlig fra 30-40 erne. Man kan
> skrue lidt på den ene ende men man kan ikke skrue den helt af. Man kan
> [...]

Hej Jens!

Jeg havde håbet på, der var andre, der havde svaret, men da det ikke er
tilfældet, vil jeg komme med mit bud. Jeg har selv - i slutningen af 40-erne
begyndelsen af 50-erne - haft en Mont Blanc fyldepen.
Så vidt jeg husker, er der kun en måde at påfylde blæk på. Den går ud på at
skille den på midten, hvorved "mekanismen" kommer frem i lyset. Når du er
kommet så langt, skulle der kun være eet problem tilbage - at "mekanismen"
er skørnet, og det er jo slemt nok.
Uden at ville lokke dig i uføre, vil jeg også anføre, at sammenskruningen
kan have låst så meget, at det er tæt på umuligt at skille den ad. Jeg vil
under alle omstændigheder råde dig til at gå til en fagmand med problemet.
Det ville jo være ærgerligt at ødelægge arvestykket.

Hilsen - Albert

Fra : Jens

Dato : 13-12-01 18:05

Hej Crane
Jeg tror nærmere at det du kan skrue på i den ene ende af fyldepennen er
toppen af et stempel.
Det stempel skruer du i bund. Den ene vej.
Så stikker du spidsen af pennen ned i en flaske med blæk.
Nu skruer du så stemplet den anden vej. Blækket suges op i beholderen.
Du har ca 50% chance for at skrue den rigte vej første gang du prøver.
(2.den gang når du vel tæt på 100% chance for at skrue den rigtige vej)
:)

Nu skulle den så være klar til at skrive.

--
Jens Borchert Pedersen
try E-shopping at my place: http://www.imart.com/ACNmall/JensBP