hvordan sikrer jeg ophavsretten til en en ~
Fra : Simon Thamdrup

Dato : 10-12-01 11:21

Jeg er i den heldige situation, at jeg har fået en ide, som
jeg er helt overbevist om, kan udnyttes kommersielt. At føre ideen ud i
livet kræver imidlertid et stort produktionsapparat, som jeg slet ikke er i
besidelse af. Jeg har en klar fornemmelse af, hvilke firmaer der ville kunne
bruge min ide, men jeg er tilbageholdende med at henvende mig til dem for at
fortælle om min ide, fordi firmaerne i så fald bare kunne snuppe ideen for
næsen af mig.

Mit spørgsmål går således på: Hvordan skal jeg gribe det an, når jeg gerne
vil have min ide virkeliggjort, uden at riscikere at blive snydt af det/de
firmaer der hjælper mig med at gennemføre projektet ?

Med venlig hilsen
Simon Jensen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 10-12-01 13:22

"Simon Thamdrup" <thamdrup@yahoo.com> wrote in message

> Mit spørgsmål går således på: Hvordan skal jeg gribe det an, når jeg gerne
> vil have min ide virkeliggjort, uden at riscikere at blive snydt af det/de
> firmaer der hjælper mig med at gennemføre projektet ?

Lav en patentansøgning - det er ikke så svært eller dyrt. Det, der koster,
er når patentet er blevet godkendt og skal "registreres" men til en
ansøgning er det nok med en patentrådgiver i nogle timer hvis du sætter dig
grundigt ind i processen.

Når der er søgt om patent, kan du relativt sikkert henvende dig til
interesserede købere - der er selvfølgelig det problem at et firma kan hugge
din ide i forventning om at du alligevel ikke har råd til at føre en retssag
imod dem, men i det mindste har du en chance.

Nævn for alt i verden ikke nogle detaljer til andre end den patentrådgiver,
du har antaget: Det svarer til at publicere opfindelsen og hvis man
publicerer mister man retten til patentet.

Fra : Simon Thamdrup

Dato : 10-12-01 18:36

Tak for det hurtige svar
Du skriver at "det er nok med en patentrådgiver i et par timer, hvis man har
sat sig grundigt ind i processen".
Hvad er det for en process? Og ved du, hvor jeg kan læse noget om den, så
jeg har mulighed for at sætte mig grundigt ind i den?

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@ted.ericsson.dk> skrev i en
meddelelse news:1007986921.887622@robert...

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 16:49

> [...]
> Hvad er det for en process? Og ved du, hvor jeg kan læse noget om den, så
> jeg har mulighed for at sætte mig grundigt ind i den?

Prøv eventuelt her:

http://www.patentgruppen.dk

/Peter

Fra : Kjers Kommunikation

Dato : 11-12-01 00:55

"Simon Thamdrup" <thamdrup@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er i den heldige situation, at jeg har fået en ide, som
> jeg er helt overbevist om, kan udnyttes kommersielt.

Kontakt dit lokale erhvervskontor.
Du kan også finde hjælp via erhvervsfremmestyrelsen på www.efs.dk.
Vær opmærksom på, at man ikke kan patentere software (men det er måske nok
også mere fysiske ting, du vil lave, når det kræver et stort
produktionsapparat).

Hvis du ikke selv har pengene, bliver du jo nødt til at fortælle nogle
pengefolk om din idé - den gør jo ingen gavn i skrivebordsskuffen.

Venlig hilsen og held og lykke

Hans

Fra : Ivan Ladefoged

Dato : 17-12-01 16:05

Hej og tillykke med din gode idé.

Af personlig erfaring vil jeg bare sige at det gør ikke noget du fortæller
andre om din idé, bare det ikke foregår i aviser eller andre OFFENTLIGE
steder. Hvis du gør det kan du ikke søge patent.

- For at søge patent skal du finde ud af om det er patenteret i forvejen.
- For at få hjælp til hvordan du skal gøre kan du også kigge på
http://www.tekinno.dk
eller på http://www.teknologisk.dk

Så kan du finde ud af om ideen er "holdbar" inden du kaster dig ud i større
financielle eventyr....

Med venlig hilsen
Ivan