Materiale til en slags hygrometer....
Fra : Hulubulu

Dato : 09-12-01 23:09

Hej !

Hvem kender et materiale der trækker sig sammen ved fugtighed, og udvider
sig ved udtøring ?
Og så lige et lille krav mere.... det skulle gerne kunne udvikle en kraft
under sammentrækningen på omkring 20W (o: (Det må være noget som bestemmes
af mængden og tykkelsen af materialet ?!?)

Hvem har et bud ?

Best regards !

OZ0BC, Bo G. Christensen - Sønderborg

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-12-01 19:26

Hulubulu <hulubulu@snotmail.com> skrev i en
> Hej !
>
> Hvem kender et materiale der trækker sig sammen ved fugtighed, og udvider
> sig ved udtøring ?

Man anvender affedtede menneskehår, der har den
ønskede egenskab.
Indiske kvinder har leveret en del af råmaterialet til de
hygrometre, der er i handelen.
Men dine egne er sikkert lige så gode.

Per A. Hansen

Fra : tomov

Dato : 11-12-01 21:39

"Hulubulu" <hulubulu@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig ved udtøring ?
> Og så lige et lille krav mere.... det skulle gerne kunne udvikle en kraft

Tænker du på en speciel brug af dette materiale ?
Hvis du vi styre etellerandet var det måske smart med en elektronikløsning.

Ellers kan jeg da nævne træ. Men det udvikler nok mere end 20W.

Tom

Fra : Hulubulu

Dato : 13-12-01 21:35

Hej Per og Tom !

Jeg har kigget på menneskehår, og ikke overvejet træ, men sådan som jeg har
forstået diverse literatur så udvider håret sig ved fugt, og trækker sig
sammen ved udtøring, der stod intet om at det skulle være affedtet, men det
er egentligt ret logisk at håret skal være affedtet, ellers får fugtigheden
næppe den helt store indflydelse på håret.

Træ udvider sig også, når det bliver fugtigt, og trækker sig sammen når det
tører ud......

Opgaven er den omvendte, udvidelse ved tørke og sammentrækning ved
fugtighed, og kravet til udvikling af kraft, er netop forbundet med ønsket
om etablere en mekanisk løsning på problemstillingen, istedet for en
elektronisk.

Spørgsmålet er om man kan finde en træsort som ikke "rådner / flækker" under
konstant påvirkning af fugt og udtøring, kraften kunne jo vendes rent
mekanisk.......
En anden problemstilling er at træ formodentligt ikke reagerer hurtigt nok
på ændringer i luftfugtigheden, reaktionen skal være inden for ½-3
minutter.........

Best regards !

Bo G. Christensen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-01 06:46

Hulubulu skrev:

> Opgaven er den omvendte, udvidelse ved tørke og sammentrækning
> ved fugtighed,

En fyrrekogle er åben i tør tilstand og lukket i våd. Rent teknisk
er det vist ryggen af hver enkelt "blad" i koglen som udvider sig i
fugtigt vejr og trækker sig sammen i tørt (hvorved koglen åbner sig
så frøene kan falde ud), men set som helhed vil det vel virke som
om koglen udvider sig i tørt vejr. Er det mon noget der kan bruges?

// Klaus

Fra : Hulubulu

Dato : 14-12-01 14:05

Det lydder som noget af det helt rigtige, da koglen helt sikkert også
udvikler en rimelig kraft i sin stræben efter at åbne sig........ det må
afprøves !

Best regards & God weekend !

Bo G. Christensen