Max. størrelse harddisk
Fra : Lars Bo Hansen

Dato : 09-12-01 10:22

Spørgsmålet har nok været fremme tidligere, men alligevel...

Er der en max. grænse for HD'ens størrelse, når man benytter en ældre
PC (1997)?

Jeg benytter en 300 MHz PC med 4.3 GB HD og AX59PRO mainboard. HD'en har
fået en del dårlige sektorer (eller hvad det nu hedder) og derfor overvejer
jeg at udskifte den med en 40 GB disk. Men er det lade-sig-gørligt?

På forhånd tak,

Lars Bo

-Undskyld hvis dette indlæg er postet 2 gange.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-12-01 11:21

"Lars Bo Hansen" <oz1kcx@get2net.dk> skrev

> Er der en max. grænse for HD'ens størrelse, når man benytter en ældre
> PC (1997)?

Ja. Det er der også på nyere PC'er - spørgsmålet er bare, hvro grænsen
ligger.

> [...]
overvejer
> jeg at udskifte den med en 40 GB disk. Men er det lade-sig-gørligt?

Måske ikke uden en bios-opdatering. Men hvis du opdaterer boardet med den
nyeste bios, understøttes diske over 136 Gb, og så vil der i hvert fald
ikke blive problemer med en 40 Gb disk.

Se
http://www.aopen.com/tech/download/mbbios/ax59pro.htm

mvh
Peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 09-12-01 11:51

> Er der en max. grænse for HD'ens størrelse, når man benytter en ældre
> PC (1997)?

Tjoh... Sikkert

> [...]
overvejer
> jeg at udskifte den med en 40 GB disk. Men er det lade-sig-gørligt?

Jep!

tag lige et kig på dette site:

http://www.aopen.com/tech/download/mbbios/ax59pro.htm

Det du skal være opmærksom på er versionen på din bios-software.

Version R2.31 og nyere understøtter diske op til 136GB.

Er din nuværende bios-software ældre end R2.31 kan du jo bare opgradere den.

Claus

Fra : Qaqa

Dato : 09-12-01 12:38

Ibm diske kan jumpes til at køre som 32 gb hvis bios er for gammel til
at finde en 40 gb, det kan i de fleste tilfælde klares med en biosopdatering
hvis man ikke er så uheldig at der ikke findes en opdatering.

Fra : Lars Winge

Dato : 09-12-01 19:49

Du skal også lige være opmærksom på, at der er forskel på den mulige
størrelse på systempartitionen (Dit C-drev).

Under Win98 kan det max være 8 Gb, hvis du kører FAT32. (Med FAT max 2 Gb)

Under NT/Win2000 kan du lave et 7.4 Gb drev. Jeg er ikke sikker på, at du
får lov at udvide det, selv om du konverterer til NTFS.

Med Win XP har jeg selv lige lavet et 20 Gb systemdrev uden problemer. Der
er vist blevet rettet op på de gamle "hovsa"-fejl

/Lars

Fra : Carsten Keller

Dato : 10-12-01 16:46

"Lars Winge" <lars@winge.dk> wrote in message
> [...]
>
> Under NT/Win2000 kan du lave et 7.4 Gb drev. Jeg er ikke sikker på, at du
> får lov at udvide det, selv om du konverterer til NTFS.

Hmm, jeg har da en systempartition på 9 GB (FAT32) under W2K, og jeg mener
heller ikke det var et problem da jeg kørte 98SE.
Keller

Fra : Lars Winge

Dato : 10-12-01 18:54

Hm. Jeg tror faktisk, du har ret. Det var bare "god latin" for et par år
siden, når man installerede Win9x og NT. (Det var vist primært en
tommelfinger-regel for at man ikke crashede sine dual-boot installationer)

Se f.eks
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q197295

Men ifølge dette link:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q224526

har Win95 OEM SR2, Win98 (SE) og Win2000 ikke samme begrænsning som NT 4.0.

Sorry!