At installere oracle på en redhat 7.2
Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-12-01 16:41

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-12-01 18:03

Jan Eliasen skrev:

> Jeg vil meget gerne installere oracle 9i på min redhat 7.2.

Hvis det bare er for sjov, så vil jeg anbefale, at du springer direkte
til installationen i stedet for at ændre diverse ting i styresystemets
opsætning. Sidst, jeg installerede Oracle på en Linux (SuSE), stod der
først i installationsvejledningen, at man skulle ændre dit og dat i
hukommelsesindstillingerne - men når man så kom længere ned i
installationsvejledningen, så stod der, at det forresten ikke var
nødvendigt på mange moderne Linux-systemer...

Hvis du skal bruge din Oracle i et produktionsmiljø, så vil jeg
anbefale, at du køber en færdig pakke. Eftersom Oracle koster så meget,
så har kunden utvivlsomt også råd til at købe en selvstændig maskine og
købe en færdig pakke. Både SuSE og Red Hat laver Oracle-pakkeløsninger.
Se f.eks. http://www.suse.de/en/support/oracle/sles.html.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-12-01 18:09

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-12-01 18:14

Jan Eliasen wrote:

[...]

> Og desuden står der i vejledningen at jeg skal ændre SEMVMX, SHMMIN og
> SHMSEG - men i modsætning til f.eks. SHMMAX, så findes disse tre ikke i
> /proc/sys/kernel - hvad gør jeg?

Det skal du bare fuldstændig ignorere.

> Er der nogen, der kan hjælpe?

For at installere Oracle på linux (RedHat) skal du have mindst 256MB
RAM. Det er ikke databasen, der kræver dette, men installations-
programmet !

Du skal også sørge for /ikke/ at stå i det katalog, Oracle er pakket
ud i, når du starter installationsprogrammet.

> Og er der overhovedet nogen, der med success har installeret oracle 9i på
> deres linux?

Har Oracle 9i kørende på min RedHat 7.1 maskine her.

-Claus

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-12-01 19:19

Claus Rasmussen wrote:
> For at installere Oracle på linux (RedHat) skal du have mindst 256MB
> RAM. Det er ikke databasen, der kræver dette, men installations-
> programmet !

Har du nogen ide om, hvor lidt man kan klare sig med efter
installationen?

--
Lars Kongshøj

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-12-01 19:25

Lars Kongshøj wrote:

> Har du nogen ide om, hvor lidt man kan klare sig med efter
> installationen?

Jeg kender een, der fik Oracle klemt ned i en maskine med kun 32 MB
RAM. Men han brugte vist også skohorn

-Claus

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-12-01 19:50

Claus Rasmussen wrote:
> Jeg kender een, der fik Oracle klemt ned i en maskine med kun 32 MB
> RAM. Men han brugte vist også skohorn

OK, jeg vil forsøge mig med 64 MB efter installation, når jeg får tid
til at kaste mig over det.

--
Lars Kongshøj

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-12-01 19:54

Lars Kongshøj wrote:

> OK, jeg vil forsøge mig med 64 MB efter installation, når jeg får tid
> til at kaste mig over det.

Det skal tilføjes at den kørte r-æ-d-s-e-l-s-f-u-l-d-t på de 32 MB.

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-12-01 13:38

Claus Rasmussen wrote:

> Det skal tilføjes at den kørte r-æ-d-s-e-l-s-f-u-l-d-t på de 32 MB.

Min døde fuldstændigt af at køre 8i med 64Mb RAM - det var *helt*
umuligt.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Hidden DOS secret:

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-12-01 13:49

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Min døde fuldstændigt af at køre 8i med 64Mb RAM - det var *helt*
> umuligt.

Du har sikkert haft java mm. installeret også. /Det/ æder RAM.

-Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-12-01 14:13

Claus Rasmussen wrote:

> Du har sikkert haft java mm. installeret også. /Det/ æder RAM.

Ja, det havde jeg og ja, det spiser rigtig meget RAM - men kræver
oracle ikke java (jeg har ikke brugt det længe)?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-12-01 07:29

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Ja, det havde jeg og ja, det spiser rigtig meget RAM - men kræver
> oracle ikke java (jeg har ikke brugt det længe)?

Nej. Men installationsprogrammet gør (det er derfor, det kræver så
meget RAM for overhovedet at installere).

Java er bare et alternativ Oracle's server-side programmeringssprog
PL/SQL . Man kan også skrive sine rutiner i C++ og loade dem direkte
ind i Oracle's kerne.

Hvis man vil køre Oracle på en mindre server, bør man altid vælge
Java fra.

-Claus

Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-12-01 19:47

Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-12-01 15:14

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-12-01 17:40

Jan Eliasen wrote:

> .......................................................... Det ser
> desværre ikke ud til at oracle installeren selv har sørget for at oracle
> kommer op at køre ved boot, så det må jeg nu til... men hvad skal der
> gøres for at starte oracle op? Jeg kan ikke finde en eneste executable der
> minder om noget fornuftigt. Ej heller i dokumentationen i $ORACLE_HOME/doc
> kataloget.

Du skal sætte et 'Y' ud for din database i filen /etc/oratab . Oracle
starter du med det sædvanlige init-script.

> En anden, og mindst lige så pinlig ting, er, at jeg ikke aner hvordan jeg
> får oprettet brugere. Er der en grafisk dims? Eller er jeg virkelig nødt
> til at lave create user i sqlplus?

Prøv oemapp [dbastudio|worksheet|osv.]

-Claus

Fra : Jan Eliasen