su apache etc.
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-12-01 15:43

Hvordan su'er man til en bruger som ikke har en shell, eks apache, mailman
etc.

visse ændringer bør testes som processens bruger, men jeg får ikke lov at
blive den bruger.
eks kan jeg ikke rette i mailmans cron.
Jeg bliver afvist allerede da jeg ikke kan angive brugerens passwd.

eller har jeg bare ikke fattet et eller andet?

finn

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 08-12-01 17:05

On Sat, 8 Dec 2001 15:43:03 +0100
"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:

CFA> Hvordan su'er man til en bruger som ikke har en shell, eks apache, mailman
CFA> etc.

su til root og editer de filer du skal editere, hvis du opretter filer som skal ejes af en anden bruger end root, brug 'chown bruger.brugergrp fil' ..

--

/wojci at wojci dot dk

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 08-12-01 17:21

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]
> blive den bruger.
> eks kan jeg ikke rette i mailmans cron.
> Jeg bliver afvist allerede da jeg ikke kan angive brugerens passwd.

Enten gør det som root, og så chmod efter behov, ellers kan du eksekvere
kommandoer som dine brugere, sådan her:

su apache -c ls /var/www

-Morten.

Fra : Kim Hansen

Dato : 08-12-01 21:51

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> writes:

> visse ændringer bør testes som processens bruger, men jeg får ikke lov at
> blive den bruger.
> eks kan jeg ikke rette i mailmans cron.

crontab -u mailman -e

Det svarer ikke på dit oprindelige spørgsmål, men det hjælper sikkert på et
af dine problemer.

--
Kim Hansen

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 09-12-01 13:01

"Kim Hansen" <k@oek.dk> skrev i en meddelelse

> crontab -u mailman -e
>
> Det svarer ikke på dit oprindelige spørgsmål, men det hjælper sikkert på
et
> af dine problemer.

TAK! begge svar tilsammen var lige hvad jeg manglede

finn