Sendmail eller modtage mails.
Fra : Rudi Hansen

Dato : 08-12-01 00:54

Jeg har et lille problem, jeg har en linux server som er på internettet ,
men desværre har jeg ikke noget domain navn til den.
Men jeg vil gerne være istand til at sende mail til den og havde så regnet
med at jeg bare kunne skrive f.eks. root@x.x.x.x, (x.x.x.x er ip adressen på
min adsl router, og jeg har lavet en NAT entry i den som forwarder port 25
til min linux server) men det virker ikke når jeg sender en mail til
maskinen på den måde så får jeg følgende svar.

--------------------
Hi. This is the qmail-send program at xxxxx.
I'm afraid I wasn't able to deliver your message to the following addresses.
This is a permanent error; I've given up. Sorry it didn't work out.

<root@x.x.x.x>:
x.x.x.x does not like recipient.
Remote host said: 554 <root@x.x.x.x>: Recipient address rejected: Relay
access denied
Giving up on x.x.x.x.
----------------

Så det ser jo ud som om at jeg kommer i kontakt med serveren, men at den
bare ikke acceptere adressen x.x.x.x, det er jo heller ikke dens egen
adresse på det interne net.

Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre??

Fra : Mickey

Dato : 08-12-01 01:36

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkelan.dk> skrev i en meddelelse news:DEcQ7.716

> Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre??

fortælle den at den skal modtage mail for domænet x.x.x.x

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Rudi Hansen

Dato : 08-12-01 02:06

Og hvordan gør jeg så det??

Fra : Bo Simonsen

Dato : 08-12-01 03:19

Mickey wrote:

> fortælle den at den skal modtage mail for domænet x.x.x.x

OK! Hvem er jer er mest ude i skoven? Den ene snakker om domain og den
anden snakker om ip.

Man kan ikke sende mails direkte til en ip (spørg mig ikke hvorfor),
uden den ip har et domain / subdomain tilknyttet.

Mit råd til Rudi er at oprette dig et dyndns domain, på f.eks. dyndns.dk

Bo Simonsen

Join the GNU revolution!

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-12-01 03:34

> [...]

Bo> Man kan ikke sende mails direkte til en ip (spørg mig ikke hvorfor),
Bo> uden den ip har et domain / subdomain tilknyttet.

Sludder!

% grep "delivery 1:" /var/log/qmail/qmail-send/current | tai64nlocal
2001-12-08 12:29:24.004685500 starting delivery 1: msg 64548 to local csa@10.0.0.9
2001-12-08 12:29:24.201689500 delivery 1: success: did_1+0+0/

% host 10.0.0.9
10.0.0.9 does not exist (Authoritative answer)

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 08-12-01 03:56

"Claus Alboege" <tractrix@kom.auc.dk> wrote in message

> Sludder!

Kan du så ikke fortælle mig hvordan jeg sætter min linux op til at tage imod
disse mails??

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-12-01 15:33

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> Kan du så ikke fortælle mig hvordan jeg sætter min linux op til at
> tage imod disse mails??

Med qmail:

# echo 1.2.3.4 >> /var/qmail/control/locals
# echo 1.2.3.4 >> /var/qmail/control/rcpthosts
# svc -t /service/qmail-send (genstart qmail)

(Erstat 1.2.3.4 med din IP)

/Claus A

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-01 15:08

On 08 Dec 2001 03:34:10 +0100, Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk>
wrote:

>Sludder!

Hvorfor er det noget sluder?
Hvordan skal mailserveren vide hvilken mailbox den skal lægge mailen i,
når det kun er den halve mailadr der er oplyst?
Jeg forudsætter her at det er en regtig mailserver, der kan håntere
flere domæner, hvor du kan have samme ID før @'et på flere af domænerne,
de simple mailserver der har en box for hver ID før @'et uanset hvad der
står efter @'et kan muligvis godt håndtere hvis du bare kalder IP'en, og
så angiver det der står før @'et i RCPT TO: komandoen.

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv, og dem der er enig med mig,,,
www.milli.dk med info om news.milli.dk opdateret 16/9,,,

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-12-01 16:16

Ivar Madsen <news-12-10-01@milli.dk> writes:

> Hvorfor er det noget sluder?

Fordi man godt kan sende mails til user@ip eller user@[ip] som nok er
mere korrekt. (http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2821.html 4.1.3)

(mht sidstnævnte og qmail, så tilføj "[1.2.3.4]" i locals og
rcpthosts)

> Hvordan skal mailserveren vide hvilken mailbox den skal lægge mailen i,
> når det kun er den halve mailadr der er oplyst?

Hvad mener du? Der er lige så stor forskel på:

user@[1.2.3.4] og user@[1.2.3.5]

som der er på:

user@domain1.tld og user@domain2.tld

> Jeg forudsætter her at det er en regtig mailserver, der kan håntere
> [...]

Se ovenfor. Der er ingen problem i at have et virtuelt domaine, der
hedder @[1.2.3.4] på samme server som også hoster mail for domainet
@domain.tld. user@[1.2.3.4] har een postkasse og user@domain.tld har
en anden.

/Claus A

Fra : Mickey

Dato : 08-12-01 17:07

"Ivar Madsen" <news-12-10-01@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal mailserveren vide hvilken mailbox den skal lægge mailen i,
> når det kun er den halve mailadr der er oplyst?

den kigger om der er en bruger på maskinen der har det loginnavn der står
foran @'et og leverer så til denne

> Jeg forudsætter her at det er en regtig mailserver, der kan håntere
> [...]

jeg har testet på postfix, den kan i hvert fald godt klare virtuelle domæner
(på 4-5 forskellige måder...)

Fra : Mickey

Dato : 08-12-01 17:04

"Bo Simonsen" <paltas@geekworld.dk> skrev i en meddelelse

> OK! Hvem er jer er mest ude i skoven? Den ene snakker om domain og den
> anden snakker om ip.

sorry, en skrivefejl - du forstod det vel godt ikke ?

> Man kan ikke sende mails direkte til en ip (spørg mig ikke hvorfor),
> uden den ip har et domain / subdomain tilknyttet.

Jeg bruger postfix, hvis jeg sender til root@x.x.x.x afvises den med fejlen
"mail lopps back to myself", altså at den finder ud af at den kontaker sig
selv for at aflevere mailen uden at skulle tage i mod den ifølge
opsætningen.

Til gengæld modtager jeg fint på user[x.x.x.x], her er det brugerne på
maskinen den checker på om de findes.

Fra : Mickey

Dato : 08-12-01 17:07

"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse

> Til gengæld modtager jeg fint på user[x.x.x.x], her er det brugerne på
> maskinen den checker på om de findes.

rettelse... - det ser ud til kun at virke på LAN IP'en...

Fra : Kent Friis

Dato : 08-12-01 09:53

Den Sat, 8 Dec 2001 00:54:15 +0100 skrev Rudi Hansen:
> [...]
>men desværre har jeg ikke noget domain navn til den.
>Men jeg vil gerne være istand til at sende mail til den og havde så regnet

Når man sender mails til et ip-nr. skal det skrives: root@[x.x.x.x] -
det virker dog ikke hvis der er en MS-Exchange blandet ind i det
(muligvis det er sendmail-specifik?).

Mvh
Kent
--