/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Topstykke tilpasning
Fra : Mikkel F. S. Anderse~


Dato : 06-12-01 22:01

Hvis jeg har et standard topstykke til en "fart-luft-kølet" cylinder
40mm, og er ved at anskaffe mig en 44mm cylinder, hvordan får jeg så det
gamle topstykke tilpasset......

Er det OK at fræse i topstykket, eller skal der ligge en speciel belægning?


 
 
RpR (06-12-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 06-12-01 23:08

> Hvis jeg har et standard topstykke til en "fart-luft-kølet" cylinder
> 40mm, og er ved at anskaffe mig en 44mm cylinder, hvordan får jeg så det
> gamle topstykke tilpasset......
>
> Er det OK at fræse i topstykket, eller skal der ligge en speciel
belægning?

Normalt så drejer man topstykket op via en drejebænk og sørger for at
squishband og kompression passer sammen.
En kompression til "normalt" brug der ikke river krumtappens lejer fra
hinanden vil ligge på omkring 12:1.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Lars Andersen (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Andersen


Dato : 07-12-01 09:33

RpR--det med kompressionen ligger ikke normalt på 12:1...det er meget
forskelligt og skal passe til netop den scooter.

Hvis stemplets top ikke går over cylinderens kant i toppunktet kan man godt
køre med det gamle uden at fræse i det. Flowet inde i forbrændingskammeret
bliver lidt dårligere, men det kører fint sammen alligevel. Man kan evt
prøve at spænde det sammen og træde roligt på kickstarteren uden tændingen
er slået til. Hvis stemplet ikke kan køre rundt, går det ikke og der skal
fræses af topstykket eller købes et der passer.

Mvh Lars

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c0fec66$0$25364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvis jeg har et standard topstykke til en "fart-luft-kølet" cylinder
> > 40mm, og er ved at anskaffe mig en 44mm cylinder, hvordan får jeg så det
> > gamle topstykke tilpasset......
> >
> > Er det OK at fræse i topstykket, eller skal der ligge en speciel
> belægning?
>
> Normalt så drejer man topstykket op via en drejebænk og sørger for at
> squishband og kompression passer sammen.
> En kompression til "normalt" brug der ikke river krumtappens lejer fra
> hinanden vil ligge på omkring 12:1.
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --
>
>



Mads Lund (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 07-12-01 13:51

> Hvis stemplets top ikke går over cylinderens kant i toppunktet kan man
godt
> køre med det gamle uden at fræse i det. Flowet inde i forbrændingskammeret
> bliver lidt dårligere, men det kører fint sammen alligevel.

Det er ikke nødvendigvis rigtigt. Faktisk kan forbrændingen blive bedre, for
når stemplet når i top, bliver luften ude i kanten af cylindren blæst ind
mod centrum, pga at topstykket og stemplet "lukker sammen" denne trykbølge
vil komprimere gassen i centrum af cylinderen, hvor tændrøret tilfældigvis
sidder. Og denne ekstra fortætning, giver en bedre og mere effektiv
forbrænding af gassen. Det er en af årsagerne til, at en ren kubik forøgelse
oftest giver % vis flere hk, end slagvolumenet øges.


Man kan evt
> prøve at spænde det sammen og træde roligt på kickstarteren uden tændingen
> er slået til. Hvis stemplet ikke kan køre rundt, går det ikke og der skal
> fræses af topstykket eller købes et der passer.

der skal helst være 1-2mm fra stempelkronen til topstykket, ellers kan
skidtet finde på at selvantende.

Mads Lund
KTM



RpR (07-12-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 07-12-01 14:55

> Det er ikke nødvendigvis rigtigt. Faktisk kan forbrændingen blive bedre,
for
> når stemplet når i top, bliver luften ude i kanten af cylindren blæst ind
> mod centrum, pga at topstykket og stemplet "lukker sammen" denne trykbølge
> vil komprimere gassen i centrum af cylinderen, hvor tændrøret tilfældigvis
> sidder. Og denne ekstra fortætning, giver en bedre og mere effektiv
> forbrænding af gassen. Det er en af årsagerne til, at en ren kubik
forøgelse
> oftest giver % vis flere hk, end slagvolumenet øges.

Ahh, pas nu på!
Udformningen af forbrændingskammeret har en del indflydelse på hvordan
forbrændingen finder sted!
At bruge det almindelige topstykke har flere ulemper.
Typisk dårligere kompression end man kan opnå med et rigtigt dimensioneret
forbrændingskammer og korrekt squishband.
Og så er der altid muligheden for at blandingen selvantænder på grund af
dårligt flow så benzinen ikke bliver samlet i midten, men derimod ligger og
lumrer rundt ude ved cylindervæggen.

> der skal helst være 1-2mm fra stempelkronen til topstykket, ellers kan
> skidtet finde på at selvantende.

Normalt siger man squishbandet skal være på 0,5 - 0,6mm.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Mads Lund (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 10-12-01 09:53

>
> > der skal helst være 1-2mm fra stempelkronen til topstykket, ellers kan
> > skidtet finde på at selvantende.
>
> Normalt siger man squishbandet skal være på 0,5 - 0,6mm.

Sorry, mine mål er fra en 4T mc motor.

Mads Lund
Ninja9rT



Michael Frederiksen (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Michael Frederiksen


Dato : 10-12-01 16:51


"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse
news:lJ_Q7.17$t84.3746@news.get2net.dk...
> > Normalt siger man squishbandet skal være på 0,5 - 0,6mm.
>
> Sorry, mine mål er fra en 4T mc motor.
>
så'en er det når man leger med de små børn i DFK... ;-P

jeg synes det fint at MC foket kigger herind, lissom vi nogen gange kigger
forbi hos jer.. det squ så hygligt, og vi kan allesammen hjælpe hinanden,
ikk?!

Hyg, og kør pænt ellers...
http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/Galleriet/MichaelsSFX/!ind
ex.html

> Mads Lund
> Ninja9rT
>
>

--
Michael Frederiksen
Honda SFX @ 70 Km/t
Technigas Basic /m indfarvet varmeskjold
Polini Air Wheel
snart 9.5K CDi




Mikkel F. S. Anderse~ (07-12-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel F. S. Anderse~


Dato : 07-12-01 21:42

Hvad betyder squishband?

Er det diremeteren af topstykkets "krans"?

RpR wrote:


> Normalt så drejer man topstykket op via en drejebænk og sørger for at
> squishband og kompression passer sammen.



RpR (07-12-2001)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 07-12-01 23:20

> Hvad betyder squishband?
>
> Er det diremeteren af topstykkets "krans"?

Det er "kransen" som du snakker om der er tale om, sort of. Det er afstanden
fra den og stemplets top der er vigtig.

--

- RpR
Moped Gallery.com - The World's biggest!
http://www.mopedgallery.com
FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
--



Lars Andersen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Lars Andersen


Dato : 18-01-02 12:40

Er helt enig med at kanten ikke er en fordel, idet flowet derinde bliver
ødelagt. Den højere ydelse der måske er ved at lade være med at fjerne
kanten skyldes garanteret at man øger kompressionen vil jeg tro.

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse
news:3c1140c0$0$7874$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Hvad betyder squishband?
> >
> > Er det diremeteren af topstykkets "krans"?
>
> Det er "kransen" som du snakker om der er tale om, sort of. Det er
afstanden
> fra den og stemplets top der er vigtig.
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!
> http://www.mopedgallery.com
> FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
> ICQ: 19284098
> "4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"
> --
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408851
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste