SQL
Fra : PH

Dato : 06-12-01 20:30

Jeg er nybegynder i SQL!!
Jeg bruger Interbase.
1) Jeg kan godt finde ud af at benytte INSERT, men hvordan undgår jeg at
posten er der i forvejen?

Tak-Peder

Fra : Michael X

Dato : 08-12-01 03:45

On Thu, 6 Dec 2001 20:30:07 +0100, "PH" <peder@hanghoej.dk> wrote:

>Jeg er nybegynder i SQL!!
Held og lykke, og velkommen til.

>Jeg bruger Interbase.
Det gør jeg også
Delphi + Interbase kører godt sammen

>1) Jeg kan godt finde ud af at benytte INSERT, men hvordan undgår jeg at
>posten er der i forvejen?
Tja, jeg han da komme i tanke om et par måder ...

Ofte har dine records en eller flere unike felter der
benyttes som primary key. Forsøger du at poste en dublet vil du
få en exception clientside, og den håndterer du så.

Hvis du ikke vil have nøglefelter eller unike index kan du
forsøge en SELECT på den nye record, og så checke
på recordcount.

Der er også andre måder .. man kan lave sindrige systemer
ved hjælp af STORED PROCEDURES og TRIGGERS.

Man kan også "wrappe" data i en helt ny API så
serveren pludselig tilbyder en spritny SQL-kommando
der kan indeholde vilkårlig meget intelligens, og så lade
serveren håndtere kollisioner og alskens anden uorden
Har du lyst til en RIGTIG snedig SQL-server skriver
man et antal API´er og smider dem i sin UDF.DLL
Se evt. http://www.ibphoenix.com/ibp_howto2.html

Hvis du presser mig kunne jeg nok finde på et par ting mere du kan
prøve. Men så må du precisere dit spørgsmål lidt mere

Mvh.
Michael X