DHCP og win9x
Fra : Jonathan Fromer

Dato : 06-12-01 17:21

Hej

Jeg er ved at være træt af at skulle indstille alle netværks indstillingerne
manuelt hvergang jeg loader et nyt ghost image på de 10 win98se pc'er jeg er
ansvarlig for...Det kan selfølgeligt løses ved at lave et unikt image af
hver pc, men den løsninger er jeg ret ked af det vil betyde at en fuld
udruldning vil tage betydelig længere tid end som nu hvor jeg har ét image
jeg multicaster....

Derfor har jeg besluttet at opsætte en DHCP server, (ISC dhcpd på en
OpenBSD, der også kører samba). Det er meget vigtigt at hver pc får samme ip
hver gang. Det er ikke noget problem. De skal også automatisk få et netbios
hostname, det er til gengæld meget problematisk Jeg har fundet en ret
nem løsning til dette,
http://www.unixtools.org/~nneul/sw/nt/dhcp-netbios-hostname.html , desværre
er det til NT...efter at have gennem rodet registrerings databasen på en
win9x maskine, har jeg fået min bange antagelse bekræftet: DHCP clinten på
en win9x er tilsyneladende meget mangelfuld, eller er den bare bygget
anderledes op? Er der nogen der ved hvordan man kan få en win9x maskine til
at få netbios hostname fra en DHCP server? Eller skal jeg gribe de helt
anderledes op og finde en anden løsning på mit problem?

mvh.
Jonathan Fromer

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-12-01 17:43

Jonathan Fromer wrote:

>anderledes op? Er der nogen der ved hvordan man kan få en win9x maskine til
>at få netbios hostname fra en DHCP server? Eller skal jeg gribe de helt
>anderledes op og finde en anden løsning på mit problem?

En DHCP-server kan ikke uddele NetBIOS-hostname, så du bliver desværre
nødt til at finde på en anden løsning.

Jeg kan ikke umiddelbart komme på en, må jeg indrømme.

Lidt mere info:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q169289

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q121005

--
Koncert på Train i Århus med Tina Dickow i aften 21:30.

http://chran.dyndns.dk - Nu med opfordringer til koncertgængere!

Fra : Jonathan

Dato : 06-12-01 19:02

"Christian Andersen" <igqgfq001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> En DHCP-server kan ikke uddele NetBIOS-hostname, så du bliver desværre
> nødt til at finde på en anden løsning.

Så du min henvisning til "DHCP NetBios Hostname for NT" (

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-12-01 19:11

Jonathan wrote:

>Så du min henvisning til "DHCP NetBios Hostname for NT" (
>http://www.unixtools.org/~nneul/sw/nt/dhcp-netbios-hostname.html ) ?

Jah...

Måske skulle jeg drikke endnu mere kaffe før jeg svarer på newsindlæg?

Nå. Nu skal jeg til koncert. Ses!

Fra : Martin Djernaes

Dato : 06-12-01 19:20

Hej,

Forslag: Skrive et lille UDP program. Med DHCP giver du en IP adresse. I
dit image har du et program der (kun) starter forsten gang maskinen
starter. Programmet spoerger (propriotaert) saa efter sit navn (via
UDP), og saetter det vha. SetComputerName (soeg paa msdn.microsoft.com
for mere info).

Brugbar?

martin

Fra : Jonathan

Dato : 06-12-01 19:50

"Martin Djernaes" <martin@djernaes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>starter. Programmet spoerger (propriotaert) saa efter sit navn (via
>UDP), og saetter det vha. SetComputerName (soeg paa msdn.microsoft.com

Det lyder som en fin ide, jeg vil prøve at bikse nogen sammen. Det er ikke
helt så "elegant", men meget brugbart.

Tak for forslaget!

mvh.
Jonathan

Fra : Martin Djernaes

Dato : 06-12-01 19:55

Jonathan wrote:

> Det lyder som en fin ide, jeg vil prøve at bikse nogen sammen. Det er ikke
> helt så "elegant", men meget brugbart.

;)

> Tak for forslaget!
Du er velkommen ;)

Martin

Fra : Jonathan

Dato : 06-12-01 20:21

> Det lyder som en fin ide, jeg vil prøve at bikse nogen sammen.

Der er vist en der fik opfundet den dybe tallerken før jeg nåede det:
"billgPC": En BOOTP Client hack af Lew Perin til win9x og winNT/2000, der
kan ændre NetBios hostname: http://www.panix.com/~perin/

"If the "/n" argument was used, billgPC will use the hostname in the
bootp reply, if any, to update the Registry's ComputerName, which
shows up in the Control Panel Network applet's Identification page"

Og kildekoden er endda fri!

mvh.
Jonathan Fromer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-12-01 11:59

On Thu, 6 Dec 2001 17:21:26 +0100, "Jonathan Fromer"
<j_fromer@hotmail.com> wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man kan få en win9x maskine til at
> få netbios hostname fra en DHCP server?

Det kan man mig bekendt ikke. (Jeg kendte dog heller ikke det NT
hostname-hack du henviste til).

> Eller skal jeg gribe de helt anderledes op og finde en anden
> løsning på mit problem?

Man kunne i logon-scriptet checke maskinens hostnavn, og hvis det
er default-navnet (ghost-w95 eller lignende) så ændre det til
noget mere fornuftigt udfra den ip-adresse, maskinen er blevet
tildelt?

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 08-12-01 08:07

Hej Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG>

> [...]
>er default-navnet (ghost-w95 eller lignende) så ændre det til
>noget mere fornuftigt udfra den ip-adresse, maskinen er blevet

Men den skal jo have en kvalificeret mening om hvad navnet skal være,
men den kan naturligvis komme og spørge.

Det bedste er hvis den har et andet navn før den booter i gui, og det
er faktisk ikke så svært. Man skal lave <et eller andet> der prompter
for et navn, skriver til en tekstfil og importerer det med regedit,
der med andre parametre også fungerer i "dos".

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 07-12-01 14:54

"Jonathan Fromer" <j_fromer@hotmail.com> skrev bl.a.:
> [...]
> at få netbios hostname fra en DHCP server? Eller skal jeg gribe de helt
> anderledes op og finde en anden løsning på mit problem?

Der er en funktion i Symantec Ghost, som hedder GhostWalk. Den skal jeg til
at studere. GhostWalk kan åbenbart lave forskellige NetBIOS navne
(Identifikation).
Ellers: Ind i fejlsikret efter Ghost og ændr navnet. Så får den ikke en DHCP
adresse før den har sit eget navn, fordi netværket ikke starter i
fejlsikret.

Carsten Nielsen