SuSE på x86
Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 06-12-01 15:37

Nu bliver jeg snart sindssyg. Jeg har i snart 24 timer prøvet at installere
SuSE 6.4. Ligemeget hvordan jeg installer den (minus "minimal
installation"), så virker det ikke. Problem er at når den har lagt det hele
ind (jeg brugte yast2den grafiske version til dette), så starter den SuSE,
men så skulle den gerne komme med en grafisk brugerflade, der bl.a. har med
skærm instillinger at gøre. Men denne skærm er helt fucked up. Den viser
godt nok nogle farver, men det er et stort rod. Jeg har prøvet via
/ect/rd.config at forhindre den i at starte den grafiske brugerflade, men
det virker heller ikke.
Installere jeg så SuSE via "minimal" og derefter med yast installere gnome
eller kde, så kommer der 1000 fejlmeddelser når jeg prøver at køre dem.

Der er også to andre fejl.
1. Ved mininal installtion starter den "fint", men mit netværk virker ikke.
Jeg kan pinge mig selv "rafter", men kan ikke få kontakt med andre.
2. Når den starter op, siger den dette ved alle "drev":
/dev/hda5 mas not cleanly unmouted, check forced.

Håber nogen kan hjælpe mig.

mvh DB

Ps: Jeg har forresten også Red Hat på computeren. Men SuSE vil ikke slette
den
ved fx at lade SuSE bruge hele harddisken.

Fra : tommy

Dato : 06-12-01 22:02

Daniel Blankensteiner wrote:

> Nu bliver jeg snart sindssyg.

Ja det kan jeg se eftersom du har sendt mailen 2 gange med kort mellemrum.

Jeg har i snart 24 timer prøvet at installer
> SuSE 6.4.

Det er længe.

Ligemeget hvordan jeg installer den (minus "minimal
> installation"), så virker det ikke.

Hvordan virker det ikke ? Hvilken hardware prøver du at installere en
halvgammel Linux version fra Suse. Du vil sagtens kunne erhverve dig en
nyere version ved at spørge dig omkring.

> [...]
> men så skulle den gerne komme med en grafisk brugerflade, der bl.a. har med

² Det har med hardware og drivere og gøre, forvent, at hvis dit hardware
er nyere så se dig om efter en nyere distributation, der findes et hav
af specielle udgaver fra forskellige distributører,

Men denne skærm er helt fucked up.

Hvis det er skærmen der er fucket up, så er jeg bange for at du købe dig
en ny, men hvis det er Suse der får den til det, så se ovenfor.

Den viser
> godt nok nogle farver, men det er et stort rod. Jeg har prøvet via
> /ect/rd.config at forhindre den i at starte den grafiske brugerflade, men
> det virker heller ikke.

Se under ²

> [...]

> 1. Ved mininal installtion starter den "fint", men mit netværk virker ikke.
> Jeg kan pinge mig selv "rafter", men kan ikke få kontakt med andre.

Hvad siger ifconfig. Hvordan er netværk sat up, med henhold til route,
ipadd. osv. ikke mindst default gateway.

> 2. Når den starter op, siger den dette ved alle "drev":
> /dev/hda5 mas not cleanly unmouted, check forced.

Prøv fsck /dev/hda5

> [...]
> den
> ved fx at lade SuSE bruge hele harddisken.

Det tror jeg selv man kan styrer.

Hilsen http://coolscreenndotdk

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 06-12-01 22:13

"tommy" <tommy@coolscreen.dk> wrote in message
> Ja det kan jeg se eftersom du har sendt mailen 2 gange med kort mellemrum.
Jeg skrev dem ikke fra min egen computer og jeg troede ikke de kom frem.
Dette undskylder jeg også for!

> Hvordan virker det ikke ? Hvilken hardware prøver du at installere en
> halvgammel Linux version fra Suse. Du vil sagtens kunne erhverve dig en
> nyere version ved at spørge dig omkring.
Jeg har også 7.3 som jeg selv har hentet ned, men 6.4 er en købt pakke, hvor
alle cd'erne er pakket "rigtigt".

> Hvad siger ifconfig. Hvordan er netværk sat up, med henhold til route,
> ipadd. osv. ikke mindst default gateway.
Jeg brugte også ifconfig og route!
IP: 192.168.0.55
Gateway: 192.168.0.1
Netmask: 255.255.255.0

> Prøv fsck /dev/hda5
Ok, hvad gør den?

mvh
db

Fra : frank damgaard

Dato : 07-12-01 10:17

Daniel Blankensteiner <db@traceroute.dk> wrote:

> [...]
> Dette undskylder jeg også for!

> Jeg har også 7.3 som jeg selv har hentet ned, men 6.4 er en købt pakke, hvor

Der står i manualen hvordan du installerer i tekstmode.
Ved boot-prompt fra CD tilføjer man "text" eller noget i den stil,
men check med manualen, det er længe siden jeg prøvede sidst.

Så får du en tekstmode install uden grafik.
Så kan du altid senere prøve med tekstmode yast og derfra kalde
SaX til opsætning af grafik.

--
no signature :)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 07-12-01 12:20

"frank damgaard" <frank.damgaard@spam.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Så får du en tekstmode install uden grafik.
> Så kan du altid senere prøve med tekstmode yast og derfra kalde
Ok, det troede jeg egentlig jeg havde prøvet, men det må have været noget
andet så. Nu har jeg fået det lagt ind og den starter ikke en grafisk
brugerflade. Nu er der så lige nogle problemer med sax, men det skal jeg nok
få ordent Tak for hjælpen.

mvh
db

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 08-12-01 01:43

> [...]
>
> Så får du en tekstmode install uden grafik.
> Så kan du altid senere prøve med tekstmode yast og derfra kalde
Hej igen. Så er det lagt ind. Og det hele er vist installeret, selv da jeg
skulle vælge driver til musen virket den. Men så brugte jeg sax, først
virket musen ikke, men skærmen var fin. Efter en ny installation virket
ingen af dem. Skærmen går amok og musen virker ikke ordentlig.

Kde vil heller ikke loade. Den siger noget ala at jeg skal vente 2 sekunder,
mens den laver brugerfladen, men så kommer den ikke længere.

Netværket virker heller ikke, men det skyldes måske at det ikke var den
rigtige driver jeg fik fat i. Men jeg kan da pinge mig selv(rafter), men det
bliver lidt kedeligt i længden

(Skærm: AOC spectrum 7Gir og grafikkort: G-force 2 64mb).

mvh
db

Fra : frank damgaard

Dato : 08-12-01 17:51

> [...]
> virket musen ikke, men skærmen var fin. Efter en ny installation virket
> ingen af dem. Skærmen går amok og musen virker ikke ordentlig.

Nok forkert valg af muse-driver i X.

> [...]

> rigtige driver jeg fik fat i. Men jeg kan da pinge mig selv(rafter), men det

Brug "IP" adresser.
Derudover er værktøjer som route, ifconfig, netstat mv. uvurderlige
i fejlfinding.

check
1) at eth0 er med i "ifconfig"
2) "route" tabeller er som ønsket.

> (Skærm: AOC spectrum 7Gir og grafikkort: G-force 2 64mb).

Du må checke med f.eks. www.xfree86.org og den checke hvad der
står om den version af Xfree86 der følger med SuSE 6.4 (vers Xfree76 3.3.5)
Måske en Xfree86 3.3.5 ikke har det så godt med G-Force?

PS.
Tag evt. også og se lidt på http://www.sslug.dk/linuxbog

--
No signature :)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 09-12-01 21:20

> Brug "IP" adresser.
> Derudover er værktøjer som route, ifconfig, netstat mv. uvurderlige
> i fejlfinding.
Jeg bruger også de værktøjer!

> [...]
3.3.5)
> Måske en Xfree86 3.3.5 ikke har det så godt med G-Force?
Ok, tak

mvh
db