Hvad er GPL ...? Hvad er GNU...?
Fra : Anders Tjerke Hansen~

Dato : 06-12-01 09:46

I Linux software-sammenhænge hører man ofte begreberne GNU og GPL og
OpenSource... Hvordan er egentlig sammenhængen og hvad er GPL ?
hvad er GNU ?

Er der nogen som kan forklare ???

På forhånd 1000 tak
--

Venlig hilsen

Anders Tjerke Hansen (DBC)

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-12-01 09:56

"Anders Tjerke Hansen / DBC" <nospam@spam.no> writes:

> I Linux software-sammenhænge hører man ofte begreberne GNU og GPL og
> OpenSource... Hvordan er egentlig sammenhængen og hvad er GPL ?
> hvad er GNU ?

GNU projektet blev startet af Stallman for at lave et frit styresystem
modeleret efter unix. GNU står for GNU's Not Unix. Til dette projekt
skulle der bruges en licens, der sikrede at den producerede software
var tilladt at kopierer og sikrede *brugerne* en række
rettigheder. Denne licens er GPL. GPL står for GNU General Public
License.

Nu er det ikke alt frit software der er under GPL, så da
Debian-projektet skulle skrive nogle retningslinjer for hvad der var
fri software skrev de DFSG (Debian Free Software Guidelines). Da edn
række ikke-GNU folk ønskede en samlede betegnelse for hvad de lavede
brugte de DFSG som basis for open source-definitionen, der udstikker
nogle rammer for hvad en softwarelicens må sige for at være fri.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : dudsen

Dato : 06-12-01 19:54

Anders Tjerke Hansen / DBC wrote:

> I Linux software-sammenhænge hører man ofte begreberne GNU og GPL og
> OpenSource... Hvordan er egentlig sammenhængen og hvad er GPL ?
> hvad er GNU ?

GNU står for Gnu is Not Unix og er som peter nævner et forsøg på at lave
et frit operativ system. De oprindeligre folk fik dog aldrig lavet en kerne
til masserne det fil linus torvalds derimod.
Linux bruger stort set alt softwaren fra GNU projektet og ville være ret
ubrugelig uden.
GPL er den licens GNU projektet blev udgiver under.
Af andre fri software licenser kan nævned BSD og atistic
GPL er lidt mere spisfindig www.gnu.org ved en helt del mere om det en mig
så start med at kigge der.

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-12-01 09:38

dudsen <dudsen@gjk.dk> writes:

> Linux bruger stort set alt softwaren fra GNU projektet og ville være ret
> ubrugelig uden.

Mellem 2-4 mandemåneder ville nok kunne skabe et BSD/Linux-system, som
ville være lagt mindre afhængigt af GNU-projektet.

Vi skal måske også lige nævne FSF (Free Software Foundation) der er
den politiske/ideologiske gren af GNU-projektet. Man kommer vist ikke
helt til skade ved ikke at kunne kende forskel på GNU og FSF, bare man
bruger GNU når det handler om programmer og FSF når det handler om
meninger.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 07-12-01 13:43

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Mellem 2-4 mandemåneder ville nok kunne skabe et BSD/Linux-system, som
> ville være lagt mindre afhængigt af GNU-projektet.

Ved du om der er nogen der er igang med det procjet?

Er der forskel?

--
Rasmus Meldgaard

"Sex is like Unix: If you don't know it, you don't miss it.
But if you know it, you'll need it." -Anonymous

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 07-12-01 22:25

Rasmus Meldgaard wrote:

> Ved du om der er nogen der er igang med det procjet?

Det kunne i hvert fald være rart med nogle relle man-pages til de visse
af de mest anvendte programmer, så man slipper for info-systemet.

Er der nogen, der ved om der findes man-pages til gnu-programmerne?

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-12-01 10:16

Rasmus Meldgaard <rasmusm@diku.dk> writes:

> Ved du om der er nogen der er igang med det procjet?

Jeg tror det ikke umidelbart. Udbyttet opvejer nok næppe arbejdstiden,
jeg kan ikke se mange fordele ved et sådan projekt i forhold til at
køre en ægte BSD.

Der ville *måske* være en hack value i det, men ellers kan jeg kun se
det som en provokation over for FSF. Dette kan måske være ønskeligt i
sig selv, men jeg har bedre ting at bruge tiden på.

> Er der forskel?

Det var ikke lige det du skulle spørge om. Jeg ved det ikke.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-12-01 10:18

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Er der nogen, der ved om der findes man-pages til gnu-programmerne?

Man kommer langt ved at bruge FreeBSD-manualsiderne. Eventuelt via
<http://www.freebsd.org/cgi-bin/man.cgi>. Så undgår man også at bruge
alt for mange gnu-specifikke features.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-12-01 19:23

Peter Makholm wrote:
> Man kommer langt ved at bruge FreeBSD-manualsiderne. Eventuelt via
> <http://www.freebsd.org/cgi-bin/man.cgi>. Så undgår man også at bruge
> alt for mange gnu-specifikke features.

WWW er bare lidt mere besværligt til den slags, synes jeg. Det ville
også være rarest at det var den version, man bruger, der bliver
dokumenteret. Der er altid de her irriterende små forskelle.

--
Lars Kongshøj

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 11-12-01 15:15

> [...]

> det som en provokation over for FSF. Dette kan måske være ønskeligt i
> sig selv, men jeg har bedre ting at bruge tiden på.

Der er en del der annoncerer sådan et projekt når de er blevet særlig
sure på RMS, den sidste jeg så var Tom Christiansen (of Perl fame) der
blev ret mopset da han så "fri dokumentation til Perl" var på GNU's
ønskeseddel.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-12-01 07:36

Per Abrahamsen wrote:

> [...]
> sure på RMS, den sidste jeg så var Tom Christiansen (of Perl fame) der
> blev ret mopset da han så "fri dokumentation til Perl" var på GNU's

Han var /ret/ sur og truede med at reimplementere hele GNU toolchain i
perl !

-Claus