radio-/micro link ??
Fra : Martin

Dato : 06-12-01 02:21

Hejsa,

Er på udkig efter radio-/micro link der skal kunne køre
(ca.) 10 Mbit over ca. 1½-2 km afstand. Der er frit udstyr imellem
de høje antennemaster.

Det skal helst være pålidelig i alt slags vejr, tåge, regnvejr, snevejr
osv.,
og selvfølgelig helst holde samme hastighed på linien hele tiden.

Er meget interesseret i at høre om sådan noget udstyr kan fås for rimelige
penge, om det måske kan lejes og evt. erfaringer omkring udstyret
(opsætning, managment, fejlsøgning, downtime osv.)

Også interesseret i at høre omkring omkostninger på frekvendsleje,
hvis systemet skal bruge disse.

Vi har testet noget Breeze-Netværk på et tidspunkt med dertil hørende
mini-antenne-paraboler, kørte langt fra pålideligt samt hastigheden var
"meget"
for dårlig.

mvh

Martin Damberg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-12-01 13:00

On Thu, 6 Dec 2001 02:20:40 +0100, "Martin"
<damberg@_removethis_ohkk.dk> wrote:

> Er på udkig efter radio-/micro link der skal kunne køre
> (ca.) 10 Mbit over ca. 1½-2 km afstand. Der er frit udstyr imellem
> de høje antennemaster.

Det vil være muligt at lave noget med wireless LAN (802.11). Det
giver dog som bekendt ikke de lovede 11 Mbps, men max halvdelen.
Selve WLAN-udstyret behøver ikke koste så meget, men man skal jo
også have nogle ordentlige antenner og kabler og udstyret skal op
i masterne og sidde ordentligt fast, så det vil løbe lidt op.

En anden mulighed er at sætte rigtigt radiokædeudstyr op. Der kan
man få meget højere hastigheder (fx. 622 Mbps), men det er natur-
ligvis også til en anden og meget højere pris.

> Det skal helst være pålidelig i alt slags vejr, tåge, regnvejr, snevejr
> osv., og selvfølgelig helst holde samme hastighed på linien hele tiden.

De her produkter er jo altså afhængig af at signalet kan nå frem,
og der er ikke nogen der kan love dig, at du ikke får dårligere
performance i et uvejr.

> Er meget interesseret i at høre om sådan noget udstyr kan fås for rimelige
> penge, om det måske kan lejes og evt. erfaringer omkring udstyret

Hvis du skal bruge det til kaffeklubben, så skal du nok se på
WLAN-udstyret, og så nøjes med den båndbredde du kan få med det.

Man kan sikkert også leje det, men jeg tror ikke det vil være så
attraktivt, fordi arbejdet med at få sat det op og justeret etc.
vil være en væsentlig post.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin

Dato : 08-12-01 15:33

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> On Thu, 6 Dec 2001 02:20:40 +0100, "Martin"
> <damberg@_removethis_ohkk.dk> wrote:

"klip"

> [...]
>
> De her produkter er jo altså afhængig af at signalet kan nå frem,
> og der er ikke nogen der kan love dig, at du ikke får dårligere

"klip"

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.org/networking/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/

Nej, det er ikke til kaffeklubben denne gang (har lige en anden hat på)
Jeg har haft kontaktet Siemens Danmark, snakkede med en meget venlig
tekniker/sales person
der over omkring et rigtigt microlink.

Som det lød på ham så er sådan noget udstyr langt fra billigt, et alternativ
til at krave en fiber.
Endvidere så kunne de kun levere "end-users" interfaces i g703 (E1) som vi

selv skal bundle i router bagefter. Dermed vil slutprisen for alt udstyr
blive = rigtig mange penge.
( når vi snakker om "mindre" forbindelser )

Har ikke lige haft kontaktet andre udbydere endnu, men jeg kan godt se hvor
prisen løber henad.

mvh

Martin Damberg

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-12-01 17:15

On Sat, 8 Dec 2001 15:33:12 +0100, "Martin"
<damberg@-fjern-ohkk.dk> wrote:

> Som det lød på ham så er sådan noget udstyr langt fra billigt, et
> alternativ til at krave en fiber.

Ja, sådan kan man godt se på det.

> Endvidere så kunne de kun levere "end-users" interfaces i g703 (E1)

Det kan gøres anderledes, fx. ved at terminere direkte i fast
ethernet. Det afhænger primært af, hvilke 'radioer' man bruger.
Jeg forstår ikke, hvorfor Siemens har fortalt dig, at de kun kan
terminere i G.703.

> Har ikke lige haft kontaktet andre udbydere endnu, men jeg kan godt
> se hvor prisen løber henad.

Ja, det er som sagt langt fra gratis.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 08-12-01 22:08

On Sat, 8 Dec 2001 15:33:12 +0100, "Martin" <damberg@-fjern-ohkk.dk>
wrote:

snip

>Som det lød på ham så er sådan noget udstyr langt fra billigt, et alternativ
>til at krave en fiber.

En fiber kræver også væsentlig mindre vedligehold.

Tænk på at et microbølge link bør købes med servicekontrakt.
Det er ofte dyrt og langsommeligt at få reservedele.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne

Fra : Jens

Dato : 09-12-01 17:47

"Martin" <damberg@_removethis_ohkk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har testet noget Breeze-Netværk på et tidspunkt med dertil hørende
> mini-antenne-paraboler, kørte langt fra pålideligt samt hastigheden var

Prøv at kontakte http://www.upgrade.dk
De har forskellige løsninger inden for trådløs datatransmission.

Jens

Fra : Martin

Dato : 09-12-01 21:41

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> [...]
"klip"

> Prøv at kontakte http://www.upgrade.dk
> De har forskellige løsninger inden for trådløs datatransmission.

Noget i har erfaring med i jeres antenneforening ?
evt. et bestemt produkt ?

mvh

Martin