problemer med XP & Win98 netværk -hjæælp
Fra : morten lund

Dato : 05-12-01 23:07

Hejsa!

Jeg er kommet i en slem knibe:

Vi har 3 maskiner, der alle kobler op på en hub, og derfra ud på en
adsl-linie.

Det har hele tiden været meningen at min maskine skulle køre som fil-farm og
have printere og andet avanceret udstyr koblet på.

Nu har min maskine fået Windows XP, og her starter balladen: de to win98
maskiner kan fint snakke sammen, og dele filer, men selvom de alle 3 er på
den samme workgroup (jfr. opsætningen) så kan de to andre maskiner ikke se
min og omvendt. Der er fin forbindelse ud af huset for alle 3 maskiner
(ellers kunne I jo heller ikke læse den her post )

min setup (jeg gætter på at den må være problemet, selvom jeg fik den ene af
win98 maskinerne til at connecte, ved at bruge en XP-genereret netsetup
disk)

har de følgende protokoller og tjenester installeret:

Client for microsoft networks; den bruger windows locator som name service
provider

File and printer sharing for Microsoft networks

og TCP/IP, der udelukkende bruger automatiske settings.

til authentification, bruger den access control, vha MD-5-challenge, og
begge de understånde bokse checket

Firewall'en er disablet.

Er der nogen der kan give mig nogen gode råd/få det til at køre, så ville
jeg blive ekstatisk, eftersom det er noget af et møgjob at skulle flytte
alting på floppy'er

trut!
/Morten

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-12-01 01:09

morten lund wrote:

>Vi har 3 maskiner, der alle kobler op på en hub, og derfra ud på en
>adsl-linie.

Jeg går udfra du har Bredbånd|ADSL med over 2 dynamiske IP-adresser.

Problemet er nok at de 2 har fået IP-adresser i samme subnet (f.eks:
192.168.3.X) og den tredje har fået i et andet (f.eks: 192.168.17.0)

På den måde kan den ene ikke snakke med de to andre. Præcis det problem
du oplever.

Løsning: Køb en router, eller sæt en 4. maskine op som router.

--
Den kloge narrer den mindre kloge.

http://chran.dyndns.dk - Nu med opfordringer til koncertgængere!

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 06-12-01 08:17

"Christian Andersen" <igqgfq001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> morten lund wrote:
>
> På den måde kan den ene ikke snakke med de to andre. Præcis det problem
> du oplever.
>
> Løsning: Køb en router, eller sæt en 4. maskine op som router.

Hvorfor ikke bare, tilføje ipx eller. lign. protokol, og så kører
fildelingen derover?

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-12-01 08:43

Martin Rise Christensen wrote:

>Hvorfor ikke bare, tilføje ipx eller. lign. protokol, og så kører
>fildelingen derover?

Fordi jeg var træt

Fra : morten lund

Dato : 06-12-01 10:53

Vil IPX klare problemerne?

Ok; det er da bestemt et forsøg værd; er der nogen hints til hvordan det
skal gøres mht opsætning?

/Morten

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-12-01 12:25

morten lund wrote:

>Vil IPX klare problemerne?
>
>Ok; det er da bestemt et forsøg værd; er der nogen hints til hvordan det
>skal gøres mht opsætning?

Det er vel bare at installere dem på alle computerne og se hvad der
sker...

Jeg bruger ikke selv Windows, så jeg ved det ikke.

Fra : morten lund

Dato : 06-12-01 12:40

Det virker! Det Virker!

Hurrah! (man har vel lov til en smule begejstring, når man får den slags til
at virke, selvom man ikke ved brikker om netværksteori og protokoller

Tark for hjælpen alle som har svaret

'never has men done evil deeds so willingly as when under the influence of
religion and Seattle software'

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 06-12-01 20:24

Hej NG
Jeg har samme problem med mine maskiner, men der er installeret ipx og jeg
ha også en router men det virker ikke alligevel. Har prøvet næsten alt....
Mvh Ronni