Printer-økonomi?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-01 17:09

Hej

For et par dage siden var jeg inde på www.hp.com og www.brother.com ,
og derinde kiggede jeg lidt på hvor stor kapaicitet deres
blækpatroner/ tonerpatroner har.

Lige nu har jeg en HP Deskjet 720C, som bruger HPs "45" 42 ml
patroner. En patron rækker til 833 sider (5% dækning) og kan
fås billigst (ifølge www.edbpriser.dk) for 270 kr (fraregnet
fragt). Det koster altså 32.4 øre per side man skriver ud,
fraregnet prisen på papir.

Jeg overvejer stærkt at købe en laserprinter, men den model som
jeg påtænker at købe, Brother HL 1230 eller HL 1440, er ikke ret
meget billigere i brug.

En toner kan fås for 539 kroner, den rækker så til 6000 sider (5%),
eller man kan få en mindre toner til 424 kr, som rækker til 3000
sider (5%). Hvis man bruger den store toner, så koster det ca 9
øre per side man printer ud.

Men tromlen skal også skiftes efter ca 20'000 siders udskrift.
En tromle koster 1163 kroner, og divideret med 20'000 giver det
en meromkostning på 5.8 øre/side, sådan at prisen for at printe
ud med en HL 1230 eller 1440 i alt bliver 14.8 øre per side.

Besparelsen er altså kun ca det halve. En laserprinter er kun
halvt så dyr i drift som en inkjet printer. Jeg havde troet at
det ville være væsentligt billigere.

Kan det gøres billigere? Er det fordi at toner og tromle til
HL 1230/1440 er for dyr? Findes der laserprintere, der kan fås
til en rimelig pris (max 4000 kr, og helst under 2800) som er
billige i drift? Som koster 5-9 øre per side, for toner og
tromle (fraregnet papir)?

"Alt om Data" antyder at HL 1400 serien skulle være billig i
drift, fordi tromle og toner udskiftes seperat, men en WWW-
anmeldelse som jeg læste brokkede sig over, at denne frem-
gangsmåde var fordyrende (jeg har ikke lige URL ved hånden,
men det var et engelsk site, fundet via www.google.com ).

--
Peter Knutsen

Fra : albert

Dato : 05-12-01 17:57

Jeg har en gammel HP 5L (siden 6L og nu vist HP1100)

Den koster < 3000. Skriver vel en 4.000 sider på en patron og denne
kan købes uorginalt for ca. 280kr.
Der skal ikke skiftes tromle (så den må vel være en del af tonerpatronen).

Absolut anbefalesværdig printer, der ovenikøbet fylder lidt, da papir står
op i den...

mvh Albert

Fra : Frants Johansen

Dato : 05-12-01 19:26

prøv at kikke på OKI kører selv med en - de er billige i drift - toner
koster 230,00 kr.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-01 23:08

Frants Johansen wrote:

> prøv at kikke på OKI kører selv med en - de er billige i drift - toner
> koster 230,00 kr.

En Okipage 14e kan printe 2500 sider på en toner, ifølge Zitech
koster en sådan toner 395 kroner, det giver en pris på 14 øre per
udskrevet side, og det er eksklusiv tromle.

Så er en Brother 1440 *billigere* i drift, den koster kun 9 øre per
side (eksklusiv tromle).

Hvilken printer kører du med? Bruger du original toner, eller et
kopiprodukt?

--
Peter Knutsen

Fra : Leony

Dato : 06-12-01 13:27

> [...]

> til en rimelig pris (max 4000 kr, og helst under 2800) som er
> billige i drift? Som koster 5-9 øre per side, for toner og

Jeg har en Minolta PagePro 6L som jeg er uhyggeligt glad for.
Den kostede mig 2000 kr i Fona for ca. 4 år siden, jeg har skiftet toner en
gang (400 kr) og jeg har ikke skiftet tromle endnu.

Leony